Business & Finance Παρασκευή 11/08/2023, 08:42
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μποτιλιάρισμα στη Διώρυγα του Παναμά

Μποτιλιάρισμα στη Διώρυγα του Παναμά

Η ξηρασία λόγω κλιματικής κρίσης δημιουργεί μείζονα προβλήματα στη λειτουργία της διώρυγας του Παναμά, όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του αμερικανικού δικτύου CNBC. Ο αριθμός των σκαφών που τελούν σε στάση αναμονής στη διώρυγα έχουν φθάσει στα 154, ενώ οι κρατήσεις για όσα θέλουν να τη διέλθουν μειώνονται, ώστε να μπορεί να είναι η συμφόρηση διαχειρίσιμη. Η μεγάλη αυτή πύλη και δίοδος του διεθνούς εμπορίου, την οποία κατά κόρον χρησιμοποιούν οι ΗΠΑ με κατεύθυνση τον Κόλπο του Μεξικού και τις ανατολικές ακτές, αντιμετωπίζει προβλήματα από την άνοιξη φέτος. Ο μέσος όρος αναμονής για τον διάπλου της διώρυγας είναι σχεδόν 21 ημέρες. Τα αμερικανικά πλοία είναι και οι μεγαλύτεροι χρήστες της, δεδομένου ότι οι εξαγωγές εμπορευμάτων και τα κοντέινερ με τα εισαγόμενα είδη αντιστοιχούν στο 73% της κίνησης. Το 40% όλων των δρομολογίων αμερικανικών κοντέινερ διαπλέει κάθε χρόνο τη διώρυγα του Παναμά, ποσοστό που αντιστοιχεί σε φορτία αξίας 270 δισ. δολαρίων.

Η τεράστια συγκέντρωση πλοίων είναι το αποτέλεσμα της εφαρμογής μέτρων διατήρησης υδάτων στις δεξαμενές της διώρυγας του Παναμά από την αρμόδια Αρχή. Ειδικότερα, η Αρχή έχει προσωρινά μειώσει τον αριθμό των διαθεσίμων θέσεων διέλευσης το διάστημα από 8 έως 21 τρέχοντος για τα πλοία Πάναμαξ. Οι κρατήσεις θέσεων μειώθηκαν από 23 σε 14 καθημερινά. Από 30 Ιουλίου υπήρχε η δυνατότητα να διέρχονται κατά μέσον όρο και σε καθημερινή βάση 32 πλοία, ενώ πριν από τα έργα για εξοικονόμηση υδάτων ο αριθμός ανερχόταν σε 34 με 36 πλοία. Εν τω μεταξύ, ενώ έχει περιοριστεί η ημερήσια χωρητικότητα, όσα σκάφη δεν έχουν κάνει προκράτηση, υποχρεώνονται να περιμένουν τη σειρά τους. Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά ανέφερε στο CNBC ότι το 38% όσων βρίσκονται στην ουρά έχει κάνει κράτηση, ενώ το 62% όχι, όπερ σημαίνει ότι προηγούνται τα πρώτα. Εχει τεθεί σε εφαρμογή κι ένα επιπλέον μέτρο, ώστε πέντε από τα πλοία που φθάνουν πρώτα κάθε ημέρα στη διώρυγα, θα εξυπηρετούνται αμέσως. Πάντως, τελευταία φορά που είχε παρατηρηθεί ανάλογο πρόβλημα με συμφόρηση σκαφών ήταν πέρυσι, όταν ο κόσμος της ναυτιλίας είχε υποστεί τις συνέπειες των καθυστερήσεων λόγω πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία.

Συν τοις άλλοις, τον Ιούλιο είχε επιβάλει η Αρχή της διώρυγας του Παναμά περιορισμούς λόγω της χαμηλής στάθμης των υδάτων και είχαν να κάνουν με το ότι θα έπρεπε τα πλοία να είναι 40% ελαφρύτερα, γεγονός που έπληξε όσα ήδη βρίσκονταν στην περιοχή. Το πλοίο «Ever Max», λόγου χάριν, υποχρεώθηκε να εκφορτώσει 1.400 κοντέινερ στο λιμάνι Μπαλμπόα της διώρυγας από την πλευρά του Ειρηνικού για να μπορέσει να διαπλεύσει. Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί ότι μια δεξαμενή της διώρυγας χρησιμοποιεί 50 εκατομμύρια γαλόνια νερού για τη διέλευση ενός σκάφους και μόνον, ωστόσο, τα επίπεδα των υδάτων στη λίμνη Γκατούν, η οποία την τροφοδοτεί, βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων ετών.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Προβλήματα στην «πατρίδα» της σαμπάνιας: Γιατί αλλάζει η γεύση

«Μακραίνει» ο λογαριασμός των καυσώνων για τη διεθνή οικονομία

Αλλάζουν οι ισορροπίες στο παγκόσμιο εμπόριο – Οι παράγοντες κλειδιά

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News