Εκτινάσσονται οι τιμές των πτήσεων – Υποψίες αισχροκέρδειας
Ανεξέλεγκτη είναι η αύξηση των τιμών στα αεροπορικά εισιτήρια για ευρωπαϊκές πτήσεις και απαιτείται έρευνα από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές, τόνισε ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe). Σύμφωνα με τους Financial Times, ο Jankovec υποστήριξε ότι οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί κατά 30% το τελευταίο έτος στην Ευρώπη. Εξ ου και απηύθυνε έκκληση προς τις αρμόδιες αρχές «να παρακολουθούν το επίπεδο των αεροπορικών εισιτηρίων και να ελέγχουν» εάν υπάρχει αισχροκέρδεια.
Πράγματι, οι τιμές ανέβηκαν σημαντικά μέσα στο 2022 παρά την εξασθένιση της ευρωπαϊκής οικονομίας, αφενός λόγω της μεγάλης ζήτησης που καταγράφηκε μετά την άρση των υγειονομικών μέτρων αφετέρου εξαιτίας της έλλειψης αεροσκαφών.
Ο Jankovec τόνισε πως δεν προτείνει να τεθεί πλαφόν στις τιμές των εισιτηρίων. Θεωρεί, όμως, εύλογο να διερωτηθεί κανείς γιατί πολλά μεγάλα αεροδρόμια έβαλαν πλαφόν στις χρεώσεις που καταβάλλουν οι αεροπορικές, ενώ οι ίδιες οι αεροπορικές έχουν τη δυνατότητα να ορίσουν όπως θέλουν τις χρεώσεις τους.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στη Βρετανία, η οποία παρενέβη μεταξύ άλλων πέρυσι το καλοκαίρι όταν επικράτησε χάος σε πολλά από τα αεροδρόμια της χώρας λόγω έλλειψης προσωπικού και εν μέσω πανδημίας όταν καθυστερούσε η καταβολή αποζημιώσεων προς επιβάτες για ακυρώσεις πτήσεων. Ωστόσο, παρότι αυτού του είδους οι εποπτικές αρχές έχουν τη δυνατότητα να επιβάλουν πλαφόν στις χρεώσεις αεροδρομίου, δεν μπορούν να παρέμβουν στον καθορισμό των χρεώσεων στις αεροπορικές. Μάλιστα, σύμφωνα με τους Financial Times, στέλεχος σε ευρωπαϊκή εποπτική αρχή δήλωσε ότι ο έλεγχος των αεροπορικών εισιτηρίων θα ήταν μεγάλη πρόκληση.
Ο Jankovec δήλωσε ότι οι αεροπορικές συνεχίζουν να διαμαρτύρονται για τις χρεώσεις αεροδρομίου, οι οποίες «περνούν» στους επιβάτες μέσω του εισιτηρίου, ενώ εκμεταλλεύονται τη θέση τους ανεβάζοντας τις τιμές των εισιτηρίων.
Από την πλευρά της, η Α4Ε, ο φορέας εκπροσώπησης αεροπορικών συμπεριλαμβανομένης της easyJet, της Ryanair και της British Airways, έχει υποστηρίξει ότι ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις εταιρείες έχει συμβάλει στην μείωση του κόστους των εισιτηρίων και έχει προσφέρει «προσιτές πτήσεις για εκατομμύρια Ευρωπαίους καταναλωτές». «Τελικά, τα αεροδρόμια -ιδίως τα μεγαλύτερα- εξακολουθούν να λειτουργούν σαν φυσικά μονοπώλια, με αποτέλεσμα να απαιτούν αυστηρή ρυθμιστική εποπτεία, ώστε να μένουν υπό έλεγχο», δήλωσε η A4E.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αεροπορικές και τα αεροδρόμια έχουν έρθει πολλές φορές σε ρήξη, ιδίως κατά την ανάκαμψη του κλάδου μετά την πανδημία. Ενδεχομένως οι μεγαλύτερες «συγκρούσεις» να συνέβησαν στο Heathrow του Λονδίνου, όπου μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η British Airways και η Virgin Atlantic, άσκησαν -επιτυχώς τελικά- έντονη πίεση, ώστε να σταματήσει η διαδικασία αύξησης των χρεώσεων αεροδρομίου κατά 90% μετά την πανδημία.
Η ACI Europe δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι τα αεροδρόμια της Ευρώπης είχαν συνολικά καθαρά κέρδη 6,4 δισ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας πρώτη φορά από το 2019 κερδοφορία. Ωστόσο, δήλωσε ότι αυτό ήταν εν μέρει αποτέλεσμα της σημαντικής μείωσης επενδύσεων από τις εταιρείες που τα διαχειρίζονται. Παράλληλα, εκτίμησε ότι ο αριθμός των πόλεων που εξυπηρετούνται αεροπορικώς έχει μειωθεί κατά 16% από το 2019, καθώς οι αεροπορικές στράφηκαν προς τους πιο κερδοφόρους προορισμούς με τη μεγαλύτερη ζήτηση. Αυτό σημαίνει ότι «οι ταξιδιώτες από ευρωπαϊκά αεροδρόμια συνεχίζουν να βλέπουν λιγότερες επιλογές».
moneyreview.gr με πληροφορίες από Financial Times
Διαβάστε επίσης:
Η Ryanair λέει αντίο στα εισιτήρια των 9,9 ευρώ
Fraport Greece: Επιδοτεί τις χρεώσεις αεροδρομίων στους μήνες εκτός της περιόδου αιχμής
Ανησυχίες για πιθανή «φούσκα» από τα mega-deals για αεροσκάφη
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News