Γιατί δεν μπορείς να αγοράσεις κρασί σε ένα σούπερ μάρκετ στη Νέα Υόρκη
Στην πόλη της Νέας Υόρκης, μπορείς να αγοράσεις μαριχουάνα από ένα «smoke shop», αλλά δεν μπορείς να αγοράσεις ένα μπουκάλι κρασί από το σούπερ μάρκετ.
Σε μία από τις πιο πολύβουες μητροπόλεις της Αμερικής και ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα του κόσμου, ένας νόμος που καθιερώθηκε την εποχή της ποτοαπαγόρευσης ισχύει μέχρι και σήμερα. Σχεδόν ένα αιώνα μετά, και ενώ παρόμοιοι νόμοι έχουν καταργηθεί στις περισσότερες από τις άλλες αμερικανικές πολιτείες, η απαγόρευση αυτή αφήνει τους επισκέπτες της Νέας Υόρκης να απορούν και τους κατοίκους της να δυσανασχετούν.
«Η πρώτη μου υπόθεση είναι ότι με κάποιο τρόπο, κάποιος βγάζει κέρδος από τον κανόνα», λέει στον Guardian ο Andrew Laska, ένας Νεοϋορκέζος που ψωνίζει σε ένα σούπερ μάρκετ στο μεσημεριανό του διάλειμμα.
Η υπόθεσή του είναι σωστή: Οι μεγαλύτεροι υπέρμαχοι του ξεπερασμένου νόμου είναι οι 3.700 κάβες (liquor stores, ονομάζονται στις ΗΠΑ), που έχουν καταρρίψει πολλές φορές τις προσπάθειες να επιτραπεί η πώληση κρασιού στα σούπερ μάρκετ. Η τελευταία προσπάθεια, ένα νομοσχέδιο που προωθείται αυτή την εποχή, αναμένεται επίσης να ναυαγήσει.
«Δεν νομίζω ότι θα το πετύχουμε φέτος. Μάλιστα, ξέρω ότι δεν θα το πετύχουμε φέτος. Αλλά ελπίζω ότι οι Νεοϋορκέζοι θα δώσουν προσοχή στο πώς και πού πουλάμε διαφορετικά είδη αλκοόλ και θα πουν: ‘Αυτό πραγματικά δεν βγάζει πια νόημα’», λέει η γερουσιαστής Liz Krueger.
Μία πρόσφατη δημοσκόπηση την οποία παρήγγειλε η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Wegmans έδειξε ότι 7 στους 10 κατοίκους της πόλης θέλουν να απελευθερωθεί η πώληση κρασιού.
Όμως, τα liquor stores λένε ότι προστατεύουν μία παράδοση του εμπορίου που απειλείται με εξαφάνιση, αλλά κάνει την πόλη τόσο ιδιαίτερη. Εάν επιτραπεί η πώληση κρασιού στα σούπερ μάρκετ «θα είναι ένα ακόμα παράδειγμα του πώς χτυπούν τις μικρές επιχειρήσεις», λέει ο Michael Correra, ιδιοκτήτης της κάβας Michael-Towne Wine and Spirits και διευθυντής της ένωσης αυτών των καταστημάτων. «Πόσοι φούρνοι και χασάπικα έχουν απομείνει; Δεν υπάρχουν τεχνίτες πια. Αυτή είναι μια από τις λιγοστές τοπικές επιχειρήσεις που έχουν απομείνει».
Ο νόμος που απαγορεύει τις πωλήσεις κρασιού στα σούπερ μάρκετ ισχύει από το 1934, όταν η Νέα Υόρκη έθεσε τους κανόνες για την πώληση αλκοόλ μετά την ποτοαπαγόρευση. Τότε, οι αρχές αποφάσισαν ότι τα ποτά και το κρασί θα πρέπει να πωλούνται μόνο στις κάβες καθώς και ότι κάθε ιδιοκτήτης θα μπορεί να αποκτήσει άδεια μόνο για ένα κατάστημα.
Η λογική ήταν ότι οι ιδιοκτήτες των liquor stores θα λειτουργούσαν σαν θεματοφύλακες της «επικίνδυνης» ουσίας. Περιορίζοντας τις άδειες σε μία ανά επιχειρηματία, οι αρχές κρατούσαν τις επιχειρήσεις αυτές σε οικογενειακό επίπεδο. Αυτό σήμαινε ότι ο ιδιοκτήτης θα βρισκόταν στο κατάστημα όλη την ώρα, θα αποτελούσε μέρος της τοπικής κοινότητας και θα γνώριζε εάν κάποιος είχε πρόβλημα με το αλκοόλ.
Ο νόμος εξακολουθεί να ισχύει, 89 χρόνια μετά, μαζί με διάφορες παραξενιές που αποφασίστηκαν την εποχή εκείνη. Οι κάβες της Νέας Υόρκης δεν μπορούν να ανοίξουν πριν από τις 12 το μεσημέρι της Κυριακής. Και έως πέρυσι, δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν ανήμερα τα Χριστούγεννα.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Κρασί: Στο 50% της κατανάλωσης το χύμα – Οι επενδύσεις στην οινοποιία
Καταρρίπτεται ο μύθος για το κόκκινο κρασί – Οι επιπτώσεις του αλκοόλ στην υγεία
Πώς να παραγγέλνετε κρασί σαν «επαγγελματίας» και γιατί δεν πρέπει να το δοκιμάζετε πριν το πιείτε
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News