Πώς το Spotify έγινε ένας γίγαντας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων
Το 2008 οι Σουηδοί επιχειρηματίες Daniel Ek και Martin Lorentzon ίδρυσαν το Spotify. Από τότε έχει αναπτυχθεί εκθετικά, μεταμορφώνοντας τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ακούνε μουσική. Πλέον έχει πάνω από 515 εκατ. χρήστες, από τους οποίους, 210 εκατ., είναι συνδρομητές.
Η επιθυμία των ιδρυτών να δημιουργήσουν μια νόμιμη εναλλακτική λύση στη μουσική πειρατεία, η οποία ήταν ανεξέλεγκτη στις αρχές της δεκαετίας του 2000, οδήγησε στην ίδρυση του Spotify. Ο Ek και ο Lorentzon οραματίστηκαν μια πλατφόρμα που θα παρείχε στους χρήστες άμεση πρόσβαση σε μια τεράστια βιβλιοθήκη μουσικής, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι καλλιτέχνες και οι κάτοχοι δικαιωμάτων θα λαμβάνουν δίκαιη αποζημίωση. Έτσι, ανέπτυξαν το Spotify το 2006, το οποίο κυκλοφόρησε δυο χρόνια αργότερα, κάνοντας το όραμά τους πραγματικότητα.
Η άνοδος του Spotify ήταν γρήγορη. Μέχρι το 2011, είχε επεκτείνει τον κατάλογό του σε περισσότερα από 10 εκατ. κομμάτια και είχε χρήστες σε 7 ευρωπαϊκές χώρες. Το Spotify επεκτάθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, διευρύνοντας τη βάση χρηστών του και ενισχύοντας τη θέση του ως της κορυφαίας υπηρεσίας streaming μουσικής.
Ο παράγοντας «freemium»
Αρκετοί παράγοντες συνέβαλαν στο να φτάσει η εφαρμογή στην κορυφή και να μείνει εκεί. Αρχικά, το επιχειρηματικό μοντέλο freemium της εταιρείας έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην προσέλκυση χρηστών. Το Spotify προσφέρει την πλατφόρμα δωρεάν, έχοντας έσοδα από διαφημίσεις, ενώ παράλληλα παρέχει και μια premium επιλογή συνδρομής, η οποία έχει προσελκύσει πολλούς καταναλωτές, από περιστασιακούς ακροατές έως αφοσιωμένους λάτρεις της μουσικής.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας στην επιτυχία του Spotify είναι η δέσμευσή του στην καινοτομία. Η εταιρεία εισάγει συνεχώς νέες δυνατότητες και βελτιώσεις στην πλατφόρμα της, διασφαλίζοντας ότι οι χρήστες μπορούν πάντα να έχουν πρόσβαση στην πιο πρόσφατη τεχνολογία και στην καλύτερη δυνατή εμπειρία ακρόασης. Για παράδειγμα δημιουργεί εξατομικευμένες λίστες αναπαραγωγής με βάση τις συνήθειες ακρόασης των χρηστών και έχει επαινεθεί ευρέως για την ακρίβεια και την ικανότητά του να γνωρίζει τους ακροατές σε νέα μουσική.
Επιπλέον, οι στρατηγικές συνεργασίες και εξαγορές του Spotify έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξή του. Η εταιρεία έχει σφυρηλατήσει συμμαχίες με σημαντικούς παίκτες στον κλάδο της τεχνολογίας και της ψυχαγωγίας, όπως το Facebook, η Samsung και η Google, γεγονός που συνέβαλε στην επέκταση της εμβέλειάς της και στην αύξηση της προβολής της.
Το 2019 η εταιρεία σχεδίαζε να επενδύσει 400 έως 500 εκατ. δολάρια σε εξαγορές podcast και συνέχισε να εξαγοράζει εταιρείες όπως η Anchor, η Gimlet Media και η Parcast, που της επέτρεψαν να διαφοροποιήσει το περιεχόμενό της και να ενισχύσει τη θέση της, στην αναπτυσσόμενη αγορά podcast.
Τέλος τα μουσικά album;
Η επιτυχία του Spotify επηρέασε βαθιά τη μουσική βιομηχανία, τόσο ως προς τον τρόπο που ακούγεται η μουσική όσο και ως προς τον τρόπο με τον οποίο αποζημιώνονται οι καλλιτέχνες. Η έμφαση της πλατφόρμας στις λίστες αναπαραγωγής και στις προτάσεις που βασίζονται σε αλγόριθμους απομακρύνει την εστίαση από τις παραδοσιακές μορφές άλμπουμ, οδηγώντας στην άνοδο των single.
Επιπλέον, το σύστημα πληρωμών δικαιωμάτων του Spotify, το οποίο επί του παρόντος αποζημιώνει τους καλλιτέχνες με περίπου 0,003 – 0,005 δολάρια, με βάση τον αριθμό των ροών που λαμβάνει η μουσική τους, έχει αποτελέσει πηγή επαίνων αλλά και κριτικής. Ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν ότι αυτό το μοντέλο παρέχει μια πιο δίκαιη κατανομή εσόδων, άλλοι υποστηρίζουν ότι ωφελεί δυσανάλογα μεγάλους καλλιτέχνες και αφήνει μικρότερους, ανεξάρτητους μουσικούς να αγωνίζονται για να ζήσουν. Παρά αυτές τις διαμάχες, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Spotify έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη νομιμοποίηση του streaming μουσικής ως βιώσιμου επιχειρηματικού μοντέλου και συνέβαλε στον περιορισμό της πειρατείας παρέχοντας μια νόμιμη, προσβάσιμη εναλλακτική λύση για τους λάτρεις της μουσικής.
Ο γίγαντας των 27,62 δισ. δολαρίων
Το 2023, το Spotify αποτιμάται στα 27,62 δισ. δολάρια και τα ετήσια έσοδά του ξεπερνούν τα 12 δισ. δολάρια. Από το ταπεινό ξεκίνημά του στη Σουηδία έως την τρέχουσα κατάστασή του ως παγκόσμιου ηγέτη, το Spotify έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ακούνε μουσική, αφήνοντας ανεξίτηλο σημάδι στη μουσική βιομηχανία.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
FedEx: Πώς ένα βράδυ σε καζίνο του Λας Βέγκας γέννησε το γίγαντα των logistics
Sephora: Η μάρκα που άλλαξε το λιανικό εμπόριο, μια για πάντα
Τα παιδιά του μπαμπά: Τα 12 «nepo babies» του επιχειρείν
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News