Ζητείται πετρέλαιο από τα διυλιστήρια της Ευρώπης
Τα διυλιστήρια πετρελαίου της Ευρώπης, που ήδη αντέχουν εδώ και πολύ καιρό χωρίς την προμήθεια ρωσικού αργού, παλεύουν τώρα με την απώλεια παρόμοιων προμηθειών από το βόρειο Ιράκ και την απρόσμενη μείωση στην παραγωγή πολλών από τους κορυφαίους πετρελαιοπαραγωγούς στον κόσμο.
Οι ροές από τη Ρωσία – πρώην κορυφαίο προμηθευτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης – έχουν πέσει κατακόρυφα κατά περισσότερο από ένα εκατομμύριο βαρέλια από πέρυσι τον Φεβρουάριο, εν μέσω ολοένα και αυστηρότερων κυρώσεων.
Αυτές οι μειώσεις αρχίζουν τώρα να γίνονται πιο αισθητές επειδή το Ιράκ έχει σταματήσει τις αποστολές που φτάνουν στην Ευρώπη μέσω της Τουρκίας. Επιπλέον, οι παραγωγοί του ΟΠΕΚ+, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, έχουν ανακοινώσει περιορισμούς της προσφοράς από τον επόμενο μήνα που θα μειώσουν την παραγωγή κατά περίπου 1,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως τον Ιούλιο.
Για την Ευρώπη, η απώλεια αυτή λαμβάνει χώρα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία. Οι ρωσικές και ιρακινές ποσότητες είναι παρόμοιας πυκνότητας και ποιότητας θείου και τα διυλιστήρια στην Ασία – ιδίως στην Κίνα – αυξάνουν τη ζήτηση του συγκεκριμένου καυσίμου που αποτελεί τη βασική προμήθειά τους.
«Ελλοχεύει μία σκληρή μάχη μεταξύ Ευρώπης και Ασίας και η Ασία θα μπορούσε να ξεπεράσει την Ευρώπη όσον αφορά στη ζήτηση για βαρέλια, προκαλώντας πιθανές περικοπές στην Ευρώπη ώστε να εξισορροπηθεί η αγορά αργού», ανέφεραν οι αναλυτές Amrita Sen και Christopher Haines της Energy Aspects συμπεριλαμβανομένου του αργού πετρελαίου μέτριας οξύτητας.
Το Μάρτιο, η Ε.Ε. εισήγαγε 95.000 βαρέλια ημερησίως αργού Ουραλίων, σε σύγκριση με σχεδόν 1,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Όλα τα φορτία στάλθηκαν στη Βουλγαρία, η οποία απολαμβάνει εξαιρέσεις από τις κυρώσεις της Ε.Ε. για τις θαλάσσιες εισαγωγές αργού από τη Ρωσία.
Η Ευρώπη έχει αντικαταστήσει τουλάχιστον το ένα τέταρτο των ρωσικών προμηθειών με αργό από τη Μέση Ανατολή από την Άνοιξη του 2022, σύμφωνα με την Energy Aspects. Οι ροές από τη λεκάνη του Ατλαντικού, από τη Νορβηγία και την Αγκόλα προς τις ΗΠΑ, αυξήθηκαν επίσης τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) στη μηνιαία έκθεσή του στις αρχές αυτού του μήνα.
Τώρα όμως έχει προστεθεί ακόμη μία δυσκολία από τη Μέση Ανατολή. Από τον περασμένο μήνα, περίπου 450.000 βαρέλια ημερησίως προμηθειών αργού από την κουρδική περιοχή του Ιράκ έχουν σταματήσει εν μέσω διαφωνίας σε θέματα πληρωμών. Το Μάρτιο, τουλάχιστον 169.000 βαρέλια ημερησίως αυτού του πετρελαίου – που αποστέλλονταν μέσω του λιμανιού Τζεϊχάν της Τουρκίας – προορίζονταν στις χώρες της Ε.Ε., σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων.
Οι περιορισμοί εντείνουν τη στενότητα στην αγορά αργού πετρελαίου, καθώς οι παραγωγοί της Μέσης Ανατολής χρησιμοποιούν επίσης περισσότερο δικό τους πετρέλαιο για να ενισχύσουν τη μεταποίηση σε νέα εγχώρια διυλιστήρια.
Στη Μεσόγειο, οι τιμές για ποιότητες όπως το Basrah Medium του Ιράκ, οι οποίες συνήθως έχουν μεγάλη έκπτωση σε σύγκριση με άλλες λόγω της περιεκτικότητας θείου τους, έχουν αυξηθεί σε ένα επίπεδο που πολλοί έμποροι θεωρούν υπερβολικά ακριβό.
Τα Ελληνικά Πετρέλαια εξέδωσαν άνοιξαν έναν σπάνιο διαγωνισμό – τον πρώτο εδώ και δύο χρόνια – για την αγορά άμεσης προμήθειας Basrah Medium. Ορισμένοι έμποροι είπαν ότι η κίνηση σηματοδότησε τη στενή διαθεσιμότητα τέτοιων βαρελιών στην αγορά spot εν μέσω της απώλειας του κουρδικού αργού.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Διαβάστε επίσης:
Στα ύψη η τιμή του πετρελαίου. Αλλά ως πότε;
Οι χώρες της ΕΕ αναζητούν νομικές επιλογές για να σταματήσουν τις εισαγωγές ρωσικού LNG
Συνεχίζεται η πτώση του πετρελαίου: Ανησυχίες στους κόλπους του ΟΠΕΚ+
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News