Business & Finance Πέμπτη 7/01/2021, 19:16
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αερομεταφορές: Από τα φθηνά εισιτήρια μέχρι τις πτήσεις στο Διάστημα

Αερομεταφορές: Από τα φθηνά εισιτήρια μέχρι τις πτήσεις στο Διάστημα

Xρειάσθηκε μόλις μία χρονιά για να γυρίσει το ρολόι 20 χρόνια πίσω, εξανεμίζοντας μία δεκαετία κερδών για τις αεροπορικές εταιρείες. Το 2021 φαίνεται πως θα αποτελέσει μια μεταβατική χρονιά για έναν κλάδο που πραγματοποιούσε 208 εκατ. αεροπορικά ταξίδια ανά την υφήλιο. Η ανάκαμψη της αεροπορικής κίνησης εξαρτάται από διαφόρους παράγοντες, όπως τους ρυθμούς εμβολιασμών του γενικού πληθυσμού, την πρόσβαση σε κεφάλαια, τη στήριξη από πλευράς κυβερνήσεων, αλλά και τον «άγνωστο Χ» που έχει να κάνει με τη συμπεριφορά του ίδιου του κορωνοϊού. Το σίγουρο είναι ότι θα αποτελέσει μια χρονιά μόνιμων αλλαγών στα αεροπορικά ταξίδια -οι μάσκες και τα τεστ ανίχνευσης πριν από την επιβίβαση ήλθαν για να μείνουν. Θα υπάρξουν όμως και άλματα προόδου, μεταξύ των οποίων και οι πρώτες εμπορικές πτήσεις στο Διάστημα.

«Πόλεμος εισιτηρίων»

Η αεροπορική κίνηση δεν πρόκειται να ανακάμψει ουσιαστικά μέχρις ότου προχωρήσουν οι εμβολιασμοί σε μεγάλο ποσοστό του γενικού πληθυσμού, μειώνοντας τον αριθμό κρουσμάτων. Ακόμη και τότε, ίσως να χρειασθούν προσπάθειες να πεισθούν οι καταναλωτές να επιστρέψουν στο αεροπλάνο. Στην Ευρώπη η συγκεκριμένη τάση συνεπάγεται φθηνά εισιτήρια σε τιμή μέχρι και τα 9,99 ευρώ, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ryanair, Μάικλ Ο’Λίρι. Κάποιες άλλες ιδέες που συζητώνται είναι να προσφέρονται στους επιβάτες δωρεάν διαμονή σε ξενοδοχεία. 

Σε αναζήτηση ρευστότητας

Μπορεί οι αερομεταφορείς να άντλησαν ρεκόρ κεφαλαίων το 2020, θα χρειασθούν όμως περισσότερα το 2021. Οι αναλυτές προβλέπουν την άντληση ρευστότητας μέσω αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου ή μέσω έκδοσης ομολογιακών δανείων. Κεντρικό ρόλο στη στήριξη των αερομεταφορών διαδραματίζουν και οι κυβερνήσεις, οι οποίες πέρυσι χορήγησαν κρατική βοήθεια 220 δισ. δολαρίων στον κλάδο των αερομεταφορών, σύμφωνα με υπολογισμούς της Moody’s.

Ριζικές ανακατατάξεις

Δεκάδες αεροπορικές εξαφανίσθηκαν ή τέθηκαν σε καθεστώς αναγκαστικής διαχείρισης από την έναρξη της πανδημίας. Πολλές βρίσκονται ακόμη σε μηχανική υποστήριξη, παλεύοντας για την επιβίωσή τους, ενώ κινδυνεύουν λόγω ανταγωνισμού από ισχυρότερους παίκτες. 

Διαστημικά ταξίδια

Έπειτα από αρκετά χρόνια προετοιμασίας και πρόωρων προβλέψεων, φαίνεται πως έχει έλθει η ώρα για τα πρώτα διαστημικά ταξίδια. Τα εγκαίνια αναμένονται φέτος από τον δισεκατομμυριούχο Ρίτσαρντ Μπράνσον και τη Virgin Galactic Holdings. Η εταιρεία θα πραγματοποιεί διαστημικά ταξίδια και ήδη έχει εξασφαλίσει κρατήσεις από 600 πελάτες που έχουν πληρώσει έως και 250.000 δολάρια για το εισιτήριο. Ανάλογα σχέδια έχει και ο Τζεφ Μπέζος με την Blue Origin, ενώ η Space Exploration Technologies του Έλον Μασκ θα μεταφέρει πλήρωμα τεσσάρων ατόμων για την Axiom Space.

Λιγότερες συνδέσεις

Η νέα πραγματικότητα στον κλάδο των αερομεταφορών συνεπάγεται κατάργηση μη-κερδοφόρων δρομολογίων, λιγότερες πτήσεις, μικρότερα αεροσκάφη και μειωμένες συνδέσεις μεγάλων πόλεων. Για παράδειγμα, από τα τέλη Μαρτίου, η British Airways θα καταργήσει μόνιμα 13 δρομολόγια μεγάλης απόστασης για προορισμούς της Βόρειας Αμερικής, Μέσης Ανατολής, Νότιας Αφρικής και Ασίας. Η Cathay Pacific σταματάει δρομολόγια προς επτά διεθνείς προορισμούς.

Μόνιμες αλλαγές στον τρόπο που ταξιδεύουμε

Η εποχή μετά την πανδημία αναμένεται να σηματοδοτηθεί από τη διατήρηση της μάσκας, των κοινωνικών αποστάσεων και των εφαρμογών με στοιχεία επιβατών. Μια ακόμη σημαντική αλλαγή αφορά τα τεστ ανίχνευσης Covid-19 πριν από την επιβίβαση. Ο εντοπισμός του μεταλλαγμένου στελέχους στη Βρετανία ήταν ο καταλυτικός παράγοντας που ανάγκασε τις κυβερνήσεις να ξανασκεφθούν το συγκεκριμένο μέτρο, που για τους αερομεταφορείς αποτελεί βασικό κίνητρο για επιστροφή των επιβατών στα αεροπλάνα.

Moneyreview.gr με πληροφορίες από Βloomberg

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News