Οι νέοι έχουν ήδη απογοητευτεί από τη δουλειά – Πώς χάθηκε η διάθεσή τους
Μπορεί οι νέοι εργαζόμενοι να μην έχουν την εμπειρία ή τη γνώση των μεγαλύτερων συναδέλφων τους, αλλά ανέκαθεν είχαν ένα πλεονέκτημα στον επαγγελματικό χώρο: τον ενθουσιασμό τους. Δεδομένου ότι συνήθως δεν έχουν τόσο πολλές υποχρεώσεις στο σπίτι ή παιδιά, είναι διατεθειμένοι να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο και ενέργεια στη δουλειά. Επίσης, έχουν όνειρα και όραμα για το μέλλον τους. Εξ ου και πολλές φορές επιδεικνύουν περισσότερη «δίψα» για τη δουλειά τους.
Ωστόσο, μετά την πανδημία αυτό φαίνεται πως άλλαξε. Έρευνες της Gallup δείχνουν ότι από το 2019 μέχρι το 2022 ο αριθμός των νέων κάτω των 35 ετών – που δηλώνουν αφοσιωμένοι στη δουλειά τους – μειώθηκε από 37% στο 33%, στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2011. Παράλληλα, σύμφωνα με το Business Insider, το 17% δηλώνει πως αποστασιοποιείται ενεργά από τη δουλειά έναντι του 12% πριν την πανδημία.
Η μεταβολή αυτή είναι τόσο ισχυρή, ώστε οδήγησε σχεδόν στην εξαφάνιση της διαφοράς αφοσίωσης μεταξύ νέων και πεπειραμένων στη δουλειά. Με άλλα λόγια, η γενιά Gen Z και οι μικρότεροι Millennials αντιμετωπίζουν πλέον τη δουλειά τους με λίγη όρεξη, όπως και το υπόλοιπο εργατικό δυναμικό.
Η αλλαγή της διάθεσης μπορεί βέβαια να είναι ιδιαίτερα επιβλαβής για τις επιχειρήσεις, καθώς σχετίζεται με περισσότερες παραιτήσεις και μειωμένα κέρδη. Η Gallup εκτιμά ότι η χαμένη παραγωγικότητα «κοστίζει» στη διεθνή οικονομία 7,8 τρισ. δολάρια κάθε χρόνο. Επίσης είναι βέβαια επιβλαβής και για τους νέους εργαζομένους, οι οποίοι δεν απομακρύνονται απλώς από τη δουλειά τους επειδή βρίσκουν καλύτερα προνόμια αλλού. Αντιθέτως, το πρόβλημα είναι πολύ βαθύτερο.
Ειδικότερα, βάσει των παραγόντων που διαμορφώνουν τους δείκτες αφοσίωσης της Gallup, φαίνεται ότι οι νέοι αισθάνονται πως δεν υπάρχει κάποιος που να ενδιαφέρεται για αυτούς στο γραφείο, κάποιος να ενθαρρύνει την εξέλιξή τους, ότι δεν υπάρχουν ευκαιρίες για ανάπτυξη και μάθηση, ότι δεν έχουν καλό φίλο στη δουλειά ή ότι οι απόψεις τους έχουν αξία.
Τέσσερις πηγές προβλημάτων
Όλα αυτά οδηγούν σε ένα πολύ προβληματικό συμπέρασμα: υπάρχει κάτι στο σημερινό εργασιακό περιβάλλον, το οποίο απογοητεύει τους νέους. Κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς είναι αυτό, αλλά υπάρχουν κάποιοι παράγοντες, οι οποίοι οδηγούν σε αύξηση της δυσαρέσκειας ανάμεσα στη νέα γενιά:
- Τηλεργασία
Μπορεί να νομίζει κανείς ότι η Gen Z είναι η πιο ευέλικτη γενιά, αλλά σύμφωνα με το Business Insider, τελικά μόλις το 24% των κάτω των 30 ετών προτιμά να δουλεύει όλη την ώρα από το σπίτι, έναντι του 41% των εργαζομένων στα 50 και τα 60 τους. Οι νέοι μπορούν να μάθουν πολύ περισσότερα από το γραφείο εξ ου και προτιμούν τη φυσική παρουσία.
- Τα «πηγαδάκια»
Μετά την πανδημία, ακόμη και για όσους βρίσκονται πλέον στο γραφείο, τα διαδικτυακά «πηγαδάκια» άνθισαν, με τους εργαζομένους να στέλνουν μηνύματα ακόμη και σε συναδέλφους που βρίσκονται ένα μέτρο μακριά. Αυτό όμως έχει μειώσει τις ευκαιρίες για τους νέους να καταλάβουν και να μπουν στο κλίμα του γραφείου.
- Προσδοκίες
Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά την κουλτούρα και τις προσδοκίες μιας εταιρείας, με αποτέλεσμα οι νέοι, εκ των οποίων ορισμένοι εισέρχονται για πρώτη φορά σε επαγγελματικό περιβάλλον να έχουν αυξημένο στρες. Η αύξηση των διαδικτυακών συνομιλιών και η υβριδική εργασία έχουν «θολώσει» τα όρια και τις προσδοκίες των επιχειρήσεων από τους νέους.
- Άγχος
Η πανδημία επηρέασε όλους ανεξαιρέτως, αλλά ήταν ιδιαίτερα επιβλαβής για τους νέους. Έρευνα της McKinsey από τον Ιούνιο του 2021 έδειχνε ότι η γενιά Gen Z είναι 1,5 φορά πιο πιθανό να αισθανθεί στενοχώρια ή άγχος. «Για τον κόσμο που είδε την εκπαίδευσή του ή την έναρξη της καριέρας του να διαταράσσεται, θα χρειαστεί αρκετός καιρός να αναρρώσει», δήλωσε χαρακτηριστικά στο Business Insider η συγγραφέας και ειδικός σε θέματα καριέρας, Lindsey Pollak.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Business Insider
Διαβάστε επίσης:
Αυτό είναι το χειρότερο χαρακτηριστικό στους εργαζόμενους: Πώς θα τσεκάρετε εάν το έχετε
Τρία σημάδια που δείχνουν ότι ίσως έχει έρθει η ώρα να παραιτηθείτε
Συνάδελφοι που «πουλάνε» καλά τον εαυτό τους; Τα 4 χαρακτηριστικά που τους προδίδουν
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News