Τι θα κάνει η Ιταλία με το «φάντασμα» της Alitalia
Το 2021, όταν η Alitalia σταμάτησε να δραστηριοποιείται έπειτα από δεκαετίες ζημιών και έχοντας «γευτεί» επανειλημμένως τη χρεοκοπία, ήταν το τέλος μίας εποχής. Ο εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας, τον οποίο επέλεγαν διασημότητες και αξιωματούχοι, έχει αναγεννηθεί ως ITA, μία αεροπορική με 52 αεροσκάφη (έναντι των 160 που είχε η Alitalia στα μέσα της δεκαετίας του 1990) και λειτουργεί με κρατική στήριξη και τα απολύτως απαραίτητα σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες και το προσωπικό.
Η Lufthansa υπέβαλε πρόσφατα αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ITA και απομένει πλέον να κοινοποιήσει τα σχέδιά της για την ιταλική αεροπορική, εάν θα διατηρήσει κάποια στοιχεία από την παλιά αίγλη της και βέβαια εάν η Ρώμη πράγματι θα παραδώσει τα ηνία.
1. Τι συνέβη στην Alitalia;
Παρότι η αεροπορική ανέκαθεν δυσκολευόταν να παρουσιάσει κέρδη, τα σοβαρά προβλήματα εμφανίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν άρχισαν να «ξεπηδούν» οι αεροπορικές χαμηλού κόστους. Η Alitalia όφειλε είτε να ενισχύσει το κομμάτι της πολυτέλειας είτε να πατήσει στα βήματα των αεροπορικών χαμηλού κόστους, αλλά εν τέλει απέτυχε και στα δύο. Έκτοτε, έχει πτωχεύσει δύο φορές, το 2008 και το 2017, και παρότι η Air France, η Etihad και άλλες εταιρείες επένδυσαν αδρά στην Alitalia, η αεροπορική υποχρεώθηκε να σταματήσει τις δραστηριότητές της το 2021, όποτε και «αναγεννήθηκε» ως ITA. Δεδομένου ότι η ITA αναμένει κέρδη μετά το 2024 και εξακολουθεί να είναι ζημιογόνα, ο τέως πρωθυπουργός της Ιταλίας Μάριο Ντράγκι την διέθεσε εκ νέου προς πώληση.
2. Ποιο είναι το σχέδιο της Lufthansa;
Αρχικά σκοπεύει να εξαγοράσει έως το 40% της ITA και το υπολειπόμενο σε βάθος χρόνου. Η Lufthansa είχε δείξει και στο παρελθόν ενδιαφέρον για την αεροπορική, καθώς θα της επιτρέψει αφενός να διεισδύσει σε μία μεγάλη αγορά της Ευρώπης, αφετέρου να επεκτείνει τις υπερατλαντικές μεταφορές με λιγότερο ανταγωνισμό.
3. Ποιο είναι το ιστορικό της Lufthansa;
Η γερμανική εταιρεία έχει εξαγοράσει την Austrian Airlines, την Brussels Airlines και την Swiss International Air Lines, τρεις αερομεταφορείς σημαίας που αντιμετώπιζαν οικονομικά προβλήματα. Και στις τρεις περιπτώσεις ήταν διατεθειμένη να διατηρήσει το αρχικό όνομα, το οποίο αποτελεί κίνητρο για τους πολιτικούς που θέλουν να διατηρήσουν το status των εθνικών αεροπορικών. Οι αεροπορικές αυτές παρότι δεν έχουν πάντοτε εξαιρετικές οικονομικές επιδόσεις, εξυπηρετούν τη Φρανκφούρτη και το Μόναχο που αποτελούν βάση για υπερατλαντικές μεταφορές.
4. Ποιες είναι οι προοπτικές στο πεδίο του ανταγωνισμού;
Η Κομισιόν θα πρέπει να εγκρίνει την εξαγορά και να διασφαλίσει ότι οι τιμές των εισιτηρίων δεν θα ανέβουν δραματικά, ενδεχομένως υποχρεώνοντας την Lufthansa να δώσει ορισμένες θέσεις για αεροπλάνα σε μεγάλα γερμανικά αεροδρόμια. Ωστόσο, ίσως και να μην υπάρχουν πολλοί ενδιαφερόμενοι αγοραστές, καθώς ήδη Ryanair και EasyJet μείωσαν τα δρομολόγιά τους στη Γερμανία λόγω των σχετικά υψηλών φόρων αεροδρομίου. Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρει το Bloomberg, ακόμη και να υπάρξει κάποια αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, οι επιβάτες θα το καταλάβουν μεν, αλλά θα είναι δύσκολο να αποδειχθεί ότι είναι άδικη.
5. Θα διατηρήσει έλεγχο η Ιταλία;
Η ιταλική κυβέρνηση θέλει να διατηρήσει μερίδιο πλειοψηφίας στην πρώτη φάση της εξαγοράς, ώστε να επιβλέπει τη μετάβαση. Παρότι η Lufthansa έχει την επιλογή να εξαγοράσει το 100% της εταιρείας, η Ιταλία θα εξακολουθεί να έχει λόγο στα επιχειρηματικά σχέδια, καθώς η ITA δραστηριοποιείται σε τομέα στρατηγικής σημασίας.
6. Τι πιστεύουν οι Ιταλοί;
Οι Ιταλοί έχουν «χωνέψει» το γεγονός ότι ο εθνικός αερομεταφορέας είναι βαθιά ζημιογόνος. Η πώλησή του σε γερμανική εταιρεία προκαλεί αντιδράσεις σε όσους διαβλέπουν τη συμβολική σημασία της ιδιοκτησίας επί του εθνικού αερομεταφορέα. Ωστόσο, η ανακούφιση της απομάκρυνσης ενός περιουσιακού στοιχείου που απαιτεί συνεχή οικονομική στήριξη αναμένεται να κυριαρχήσει.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Διαβάστε επίσης:
Ανοίγει κύκλος εξαγορών στις ευρωπαϊκές αεροπορικές
Μέσα σε μία πτήση-φάντασμα: Πώς είναι να είσαι ο μοναδικός επιβάτης;
Οι αμερικανικές αεροπορικές επιστρέφουν δυναμικά στην Ελλάδα
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News