Το μεγάλο λάθος της JP Morgan: H startup που εξαπάτησε τον Ντάιμον
Η εξαγορά της Frank έναντι 175 εκατ. δολαρίων ήταν «μεγάλο λάθος» παραδέχθηκε χθες ο CEO της JP Morgan Τζέιμι Ντάιμον στο πλαίσιο συνεδρίασης. Ο διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης αμερικανικής τράπεζας αναφερόταν σε ένα ντροπιαστικό επεισόδιο -δεδομένης της επενδυτικής «μανίας» στην οποία έχει επιδοθεί τα τελευταία χρόνια η JP Morgan και της επιμονής του ίδιου του Ντάιμον ότι οι συγκεκριμένες εξαγορές fintech θα αποδώσουν καρπούς– που πλέον έχει παραπεμφθεί στα δικαστήρια.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: Η υπόθεση συνδέεται άρρηκτα με την Τσάρλι Τζάβις, η οποία το 2013 πριν καν ολοκληρώσει τις σπουδές της στο πανεπιστήμιο, θεωρείτο ευρέως στον χρηματοοικονομικό κόσμο ως παιδί θαύμα. Οι παράγοντες του κλάδου είχαν εναποθέσει τις ελπίδες τους στην Τζάβις, προκειμένου να αναβιώσει τον τομέα στον απόηχο της κρίσης του 2008.
Η Τζάβις είχε δημιουργήσει μία ηλεκτρονική πλατφόρμα, η οποία μετέπειτα ονομάστηκε Frank και δημιουργούσε χρηματοοικονομικά εργαλεία και προϊόντα για όσους παραδοσιακά παρέκαμπταν οι τράπεζες, όπως φτωχούς και φοιτητές. Μάλιστα, έτσι απέκτησε μία θέση στη λίστα «30 under 30» του Forbes το 2019.
Τραβώντας την προσοχή της JP Morgan
Στα μέσα του 2021, η JP Morgan προσέγγισε την Τζάβις για το ενδεχόμενο εξαγοράς με στόχο να διευρύνει τη σχέση της με τους φοιτητές, μία δημογραφική ομάδα-κλειδί για την αμερικανική τράπεζα. Σύμφωνα με τα επίσημα -τότε- στοιχεία που προέκυψαν από τις διαδικασίες due diligence, η Frank είχε μεγάλη απήχηση, εξυπηρετώντας περίπου 4,25 εκατ. φοιτητές.
Όταν η JP Morgan έκλεισε το deal, την αποκάλεσε την «ταχύτερα αναπτυσσόμενη πλατφόρμα οικονομικού προγραμματισμού για φοιτητές» και μάλιστα προσέλαβε και την ίδια την Τζάβις στους κόλπους του τραπεζικού ομίλου.
Tα πράγματα άρχισαν να «στραβώνουν»
Λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς, η JP Morgan επιχείρησε να στείλει προωθητικά emails σε περίπου 400.000 πελάτες της Frank και όπως υποστηρίζει στην αγωγή της περίπου το 70% αυτών επέστρεψε πίσω.
«Για να εξαργυρώσει το ποσό, η Τζάβις αποφάσισε να πει ψέματα για την επιτυχία, το μέγεθος και τη διείσδυση της Frank στην αγορά, ώστε να προκαλέσει την εξαγορά της Frank από την JP Morgan έναντι 175 εκατ. δολαρίων», αναφέρει χαρακτηριστικά στην αγωγή η τράπεζα. Η κατηγορία εναντίον της; Ότι προσέγγισε έναν καθηγητή data science από τη Νέα Υόρκη –αφότου ο επικεφαλής μηχανικός της αρνήθηκε– προκειμένου να κατασκευάσει εκατομμύρια ψεύτικους λογαριασμούς πελατών.
Αντί να αποκτήσει μία επιχείρηση με 4,25 εκατ. φοιτητές, η JP Morgan είχε μία με «λιγότερους από 300.000 πελάτες» υποστηρίζει η τράπεζα.
Τι λέει η Τζάβις
Ο δικηγόρος της Τζάβις δήλωσε στην Wall Street Journal από την πλευρά του ότι η JP Morgan είχε «κατασκευάσει» λόγους για να την απολύσει πέρυσι και για να αποφύγει να της καταβάλει εκατομμύρια δολάρια. Η Τζάβις άσκησε αγωγή εναντίον της τράπεζας, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να καλύψει τους λογαριασμούς της για νομική εκπροσώπηση, τους οποίους η ίδια αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια των εσωτερικών ελέγχων.
«Αφότου η JP Morgan έσπευσε να αποκτήσει την εκρηκτικής ανάπτυξης επιχείρηση της Τσάρλι, συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να λειτουργήσει γύρω από τους υφιστάμενους νόμους προστασίας δεδομένων των φοιτητών, έκανε λάθη και έπειτα προσπάθησε να αντιστρέψει τη συμφωνία», δήλωσε ο δικηγόρος της. «Η Τσάρλι έδωσε πληροφορίες και έπειτα άσκησε αγωγή».
Εκπρόσωπος της JP Morgan απάντησε: «Οι νομικοί μας ισχυρισμοί εναντίον της κ. Τζάβις…βρίσκονται στην αγωγή μας μαζί με καθοριστικά στοιχεία. Η κ. Τζάβις δεν ήταν και δεν είναι πληροφοριοδότης. Και η διαμάχη θα επιλυθεί μέσω της δικαστικής οδού».
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Reuters: Έτοιμες για την ύφεση οι αμερικανικές τράπεζες
Έκλεισε το deal της JP Morgan για το 48,5% της Viva Wallet
Ντάιμον: Ο πληθωρισμός στραγγίζει τις αποταμιεύσεις – Σε ύφεση το 2023 οι ΗΠΑ
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News