«Ραντεβού τον Σεπτέμβριο» για νέες ανατιμήσεις
Νέος γύρος ανατιμήσεων στα τρόφιμα και σε άλλα βασικά καταναλωτικά είδη αναμένεται τον Σεπτέμβριο, καθώς νέοι τιμοκατάλογοι συνεχίζουν να καταφτάνουν στους λιανέμπορους. Όποιος νομίζει ότι η οριακή αποκλιμάκωση που σημείωσε ο πληθωρισμός τον Ιούλιο -τουλάχιστον με βάση τις εκτιμήσεις της Eurostat για τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή- και διαμορφώθηκε στο 11,5% από 11,6% τον Ιούνιο σήμανε το τέλος της ακρίβειας, γελιέται. Η τροφοδοσία της αγοράς με πρώτες ύλες δεν έχει ομαλοποιηθεί, οι τιμές των ενεργειακών προϊόντων βρίσκονται σε δυσθεώρητα ύψη και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει ποια θα είναι η έκβαση του πολέμου στην Ουκρανία, τι θα γίνει με την τροφοδοσία της Ευρώπης σε φυσικό αέριο, αλλά και ένα θα υπάρξει νέα έξαρση της πανδημίας από το φθινόπωρο.
Στα γαλακτοκομικά, όπου ήδη έχουν γίνει ανατιμήσεις και την ίδια ώρα καταγράφεται σημαντική μείωση της κατανάλωσης, αναμένονται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, νέες ανατιμήσεις της τάξης του 11%, στα κατεψυγμένα λαχανικά 10%, στις μαργαρίνες 9%, στα χαρτικά 15%.
Ενδεικτικές των προθέσεων των προμηθευτών είναι οι πρόσφατες δηλώσεις των επικεφαλής των πολυεθνικών κολοσσών τροφίμων και εν γένει μη διαρκών καταναλωτικών αγαθών. Η Nestle ήδη μες στο πρώτο εξάμηνο του 2022 πραγματοποίησε ανατιμήσεις 6,5% στα προϊόντα της προκειμένου να καλύψει μέρος του αυξημένου κόστος παραγωγής,ενώ προειδοποιεί για νέες ανατιμήσεις, προκειμένου να περιορίσει τις απώλειες στα περιθώρια κέρδους.
«Υπάρχουν ακόμη ανατιμήσεις που πρέπει να γίνουν. Τα περιθώρια κέρδους μας έχουν επηρεαστεί», τόνισε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του πολυεθνικού κολοσσού τροφίμων Μαρκ Σνάιντερ στις 28 Ιουλίου κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του ομίλου για το α’ εξάμηνο του 2022.
Κατά 11,2% έχει αυξήσει τις τιμές στα προϊόντα της η Unilever και αναμένεται να προχωρήσει και σε περαιτέρω ανατιμήσεις τους προσεχείς μήνες. Η διοίκηση του ομίλου αναμένει ότι οι πληθωριστικές πιέσεις θα συνεχισθούν και την υπόλοιπη χρονιά και εκτιμά ότι οι προοπτικές για την παγκόσμια οικονομικά είναι αβέβαιες και ρευστές.
Σε ανατιμήσεις προχώρησε τους προηγούμενους μήνες και η Procter & Gamble, ανατιμήσεις που πιθανόν να συνεχισθούν, καθώς η εταιρεία βλέπει σημαντική πίεση στα περιθώρια κέρδους και τις προοπτικές της για το μέλλον να έχουν αναθεωρηθεί επί τα χείρω.
Συνεχής η άνοδος των τιμών
Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο ο πληθωρισμός σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) διαμορφώθηκε σε 12,1% με τον πληθωρισμό των τροφίμων να διαμορφώνεται σε 12,6%. Σε τι επίπεδα διαμορφώθηκε τελικά τον Ιούλιο θα το γνωρίζουμε την προσεχή Δευτέρα, οπότε πρόκειται να γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις από την ΕΛΤΑΤ. Πάντως η εικόνα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα δεν είναι καλή. Με βάση τα στοιχεία της IRI, την εβδομάδα που τελείωσε στις 17 Ιουλίου 2022, οι τιμές συνολικά στα βασικά είδη ήταν υψηλότερες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κατά 8%. Ειδικά στα γαλακτοκομικά παρατηρούνται ανατιμήσεις 13%, στα συσκευασμένα τρόφιμα 11%, στα αναψυκτικά 10%.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Eurostat: Στο 11,5% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούλιο
Αύξηση τζίρου αλλά με μείωση πωλήσεων στο λιανεμπόριο
Ο πληθωρισμός δεν «αγγίζει» τις πωλήσεις των ειδών πολυτελείας
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News