ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κοκτέιλ» ανησυχιών για τους καταναλωτές: Ο Έλληνας στρέφεται στις προσφορές και σε φθηνές λύσεις

«Κοκτέιλ» ανησυχιών για τους καταναλωτές: Ο Έλληνας στρέφεται στις προσφορές και σε φθηνές λύσεις

Μπορεί η Ευρώπη να άφησε πίσω της την πανδημία, όμως ο πόλεμος στην Ουκρανία συνιστά νέο και πολύ πιο σοβαρό κίνδυνο, ρίχνοντας βαριά σκιά πάνω από την ευρωπαϊκή οικονομία. Η απαισιοδοξία των Ευρωπαίων καταναλωτών βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, καθώς πλέον ανησυχούν περισσότερο για τον πληθωρισμό και την πορεία της οικονομίας παρά για τον κορωνοϊό. Συγκεκριμένα, εννέα στους δέκα Ευρωπαίους έχουν αρνητική άποψη για την κατάσταση της οικονομίας κι εμφανίζονται επιφυλακτικοί για τις προοπτικές ανάκαμψης, σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, με συμμετοχή καταναλωτών από τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο).

«Κοκτέιλ» ανησυχιών για τους καταναλωτές: Ο Έλληνας στρέφεται στις προσφορές και σε φθηνές λύσεις-1

Με βάση την έρευνα, η πορεία του πληθωρισμού αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες ανησυχίας για τους Ευρωπαίους καταναλωτές, επηρεάζοντας τη συμπεριφορά τους και τις αγοραστικές τους επιλογές. Εννέα στους δέκα εκτιμούν ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν, ειδικά στα βασικά αγαθά. Σημαντικές αλλαγές παρατηρούνται και στη συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή, που στρέφεται στις προσφορές και τις εκπτώσεις, αλλά και στα φθηνότερα, ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα.

Η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους και ο υψηλός πληθωρισμός – σκαρφαλώνοντας τον Μάιο στο 8,1% στην Ευρωζώνη και στο 8,8% στην Ευρωπαϊκή Ένωση – ασκούν πιέσεις στο εισόδημα των ευρωπαϊκών νοικοκυριών, που αναγκάζονται να ξοδέψουν περισσότερα για την κάλυψη βασικών αναγκών, όπως ενέργεια, μεταφορές και αγορά τροφίμων, με αποτέλεσμα να περιορίζεται το διαθέσιμο εισόδημα για άλλου είδους δραστηριότητες, όπως η ψυχαγωγία ή η αγορά μη-βασικών αγαθών. Όπως διαπιστώνεται στην έρευνα της McKinsey, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αγοράζουν μικρότερες ποσότητες ή καθυστερούν τις αγορές τους. Πολλοί στρέφονται σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label), προσφορές ή σε πιο οικονομικές μάρκες.

«Κοκτέιλ» ανησυχιών για τους καταναλωτές: Ο Έλληνας στρέφεται στις προσφορές και σε φθηνές λύσεις-2

Πληθωρισμός και ουκρανική κρίση

Παρότι διατηρούν τις ανησυχίες για την εξέλιξη της πανδημίας στην Ευρώπη, αυτή την εποχή οι εξελίξεις στην Ουκρανία και η ακρίβεια θεωρούνται πιο σημαντικοί παράγοντες κινδύνου. Τέσσερις στους δέκα Ευρωπαίους (ή ποσοστό 44%) που συμμετείχαν στην έρευνα της ΜcKinsey (η οποία πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 12-18 Απριλίου) κατονόμασαν την άνοδο των τιμών ως την υπ’ αριθμόν ένα ανησυχία, ενώ σχεδόν το 25% ανέφερε τις πολεμικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία. Η πανδημία έρχεται τρίτη στη λίστα με τις μεγαλύτερες απειλές για την οικονομία.

Σε γενικές γραμμές, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εξέφρασαν πολύ αρνητική γνώμη για την κατάσταση των εθνικών οικονομιών. Σε καθεμία από τις πέντε χώρες που συμπεριλήφθηκαν στην έρευνα, περισσότεροι από το 50% δήλωσαν ότι η οικονομία είναι σε δεινή θέση. Σχεδόν δύο στους τρεις Ευρωπαίους εμφανίζονται απαισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάκαμψης, ποσοστό υψηλότερο σε σύγκριση με τα αντίστοιχα επίπεδα στη διάρκεια της πανδημίας. Στην Ισπανία, το ποσοστό είναι ακόμη υψηλότερο, φθάνοντας στο 67%.

Εν μέσω ακρίβειας και μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος, σχεδόν 7 στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν ότι έχουν αλλάξει συμπεριφορά όσον αφορά τις αγορές τους. Σχεδόν το ήμισυ στρέφεται προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Έξι στους δέκα χαρακτηρίζουν σημαντικές τις αυξήσεις στις τιμές που έχουν παρατηρηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, με το φαινόμενο να είναι πιο έντονο στις τιμές των τροφίμων.

Το 60% των Ευρωπαίων δηλώνουν ότι αναγκάζονται να ξοδεύουν περισσότερα για ενέργεια, λογαριασμούς κοινής ωφελείας, μεταφορές, καύσιμα, τρόφιμα και βασικά είδη, με αποτέλεσμα το ένα-τρίτο να έχει περιορίσει σημαντικά τις αγορές μη-βασικών αγαθών.

Η αλλαγή συμπεριφοράς του Ευρωπαίου καταναλωτή εξαιτίας του πληθωρισμού και της ακρίβειας έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος για αποταμίευση, τις αγορές μικρότερων ποσοτήτων, αλλά και καθυστέρηση στις αγορές μη βασικών αγαθών. 

Τέλος, περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές δηλώνουν ότι πρόσφατα άλλαξαν μάρκα, με τη συντριπτική πλειονότητα να στρέφεται σε επιλογές χαμηλότερου κόστους, κυρίως όσον αφορά οικιακά προϊόντα, σνακ, γλυκίσματα και κατεψυγμένα τρόφιμα.

«Κοκτέιλ» ανησυχιών για τους καταναλωτές: Ο Έλληνας στρέφεται στις προσφορές και σε φθηνές λύσεις-3

Το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή

Η ακρίβεια και ο πληθωρισμός έχουν αλλάξει τις συνήθειες και του Έλληνα καταναλωτή, ο οποίος αναγκάζεται να στραφεί στις προσφορές και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οκτώ στους δέκα Έλληνες κυνηγούν τις προσφορές και τις εκπτώσεις ή στρέφεται σε οικονομικότερες εναλλακτικές, όπως διαπιστώνεται σε πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Έξι στους δέκα Έλληνες έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων και ειδών παντοπωλείου, ενώ περισσότεροι από τους επτά στους δέκα στρέφεται σε φθηνότερες επιλογές, με αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων προϊόντων private label (ιδιωτική ετικέτα).

Διαβάστε επίσης:

Κατανάλωση: Πώς η πανδημία άλλαξε τις συνήθειες των Ελλήνων

Allianz: Δαπάνες 500 ευρώ κόβουν τα νοικοκυριά – Τρύπα 70 δισ. στην κατανάλωση

«Κόβουν» έξοδα οι Γερμανοί λόγω πληθωρισμού

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News