Πωλήσεις αυτοκινήτων: Οι καθυστερήσεις, οι αυξήσεις τιμών και τα μεταχειρισμένα
Από τέσσερις έως οκτώ μήνες πρέπει να περιμένουν για να παραλάβουν καινούργια αυτοκίνητα πολλοί καταναλωτές στην Ελλάδα, ειδικά για τα πιο δημοφιλή, καθώς τα προβλήματα με την εξεύρεση των αναγκαίων πρώτων υλών της αυτοκινητοβιομηχανίας συνεχίζονται. Η κατάσταση αυτή σε συνδυασμό με τις αυξήσεις που καταγράφονται στις τιμές των καινούργιων επιβατηγών αυτοκινήτων, τόσο λόγω νέων τιμοκαταλόγων όσο και λόγω της μεγάλης μείωσης των εκπτώσεων και προσφορών από τις εταιρείες, στρέφει αρκετούς καταναλωτές στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα.
Σε ό,τι αφορά ειδικά τις καθυστερήσεις, η ενημέρωση που έχουν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες οι εισαγωγείς και αντιπρόσωποι στην Ελλάδα δεν παραπέμπει σε επιδείνωση, αλλά ούτε και σε βελτίωση της κατάστασης, όπως επισημαίνουν στην «Κ» παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου. Αυτή τη στιγμή υπάρχει στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ανεκτέλεστο παραγγελιών οκτώ μηνών. Ανασταλτικός παράγοντας για την αγορά αυτοκινήτου είναι και η άνοδος της τιμής των καυσίμων, δεδομένου ότι εκτός από την αύξηση της τιμής αγοράς, οι καταναλωτές έχουν να αντιμετωπίσουν και ένα πολύ υψηλότερο κόστος χρήσης. Αυτό πάντως που επισημαίνουν οι εταιρείες του κλάδου είναι ότι υπάρχουν σε κάθε εταιρεία ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα σε κάποια μοντέλα, όπως επίσης και κάποιες προσφορές.
Τον Ιανουάριο μειώθηκαν κατά 28,6% οι ταξινομήσεις στα καινούργια σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2021 και αυξήθηκαν κατά 6,4% στα μεταχειρισμένα.
Στα στοιχεία του Ιανουαρίου 2022 για τις ταξινομήσεις των αυτοκινήτων αποτυπώνονται οι δύο αντίθετες τάσεις στην αγορά, δηλαδή η μείωση των πωλήσεων των καινούργιων Ι.Χ. και η αύξηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων, με τα τελευταία, μάλιστα, να αποσπούν μεγαλύτερο μερίδιο. Θα πρέπει πάντως εδώ να σημειωθεί ότι οι μειωμένες ταξινομήσεις οφείλονται και στο γεγονός ότι για περίπου μία εβδομάδα το σχετικό πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου Μεταφορών για την ταξινόμηση των καινούργιων αυτοκινήτων ήταν εκτός λειτουργίας λόγω εργασιών εκσυγχρονισμού του. Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο αναμένεται ότι τον Φεβρουάριο θα εμφανισθεί μια αύξηση των ταξινομήσεων, καθώς κάποιες μετατέθηκαν για τον δεύτερο μήνα του έτους λόγω του προαναφερθέντος γεγονότος. Με βάση πάντως τις παραγγελίες και την επισκεψιμότητα που υπάρχει στις εκθέσεις αυτοκινήτων, αυτό που προκύπτει για την ώρα είναι εικόνα στασιμότητας της αγοράς. «Δεν κλαίμε, αλλά δεν γελάμε κιόλας», σχολίασε χαρακτηριστικά στην «Κ» στέλεχος της αγοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), τον Ιανουάριο του 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 14.044 οχήματα έναντι 15.983 τον Ιανουάριο του 2021 και 22.355 τον Ιανουάριο του 2020. Σε σύγκριση δηλαδή με τον Ιανουάριο του 2021 καταγράφεται μείωση 12,1%, με τη μείωση στα καινούργια να είναι 28,6%, ενώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα καταγράφεται αύξηση 6,4%.
Στα επιβατικά, που αποτελούν και την κυριότερη κατηγορία, η κατάσταση έχει ως εξής: τον Ιανουάριο του 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 11.977 αυτοκίνητα έναντι 13.151 τον Ιανουάριο του 2021 και 19.061 τον Ιανουάριο του 2020. Σε σύγκριση δηλαδή με τον περυσινό Ιανουάριο παρατηρείται φέτος μείωση 8,9%. Από τα 11.977 επιβατικά που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον φετινό Ιανουάριο, τα 5.522 ήταν καινούργια, ενώ αρκετά περισσότερα, 6.455, ήταν μεταχειρισμένα. Το 54% δηλαδή των νέων αδειών κυκλοφορίας αφορούσαν εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Οι πωλήσεις των καινούργιων επιβατικών υποχώρησαν κατά 28,6% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ των εισαγόμενων μεταχειρισμένων επιβατικών αυξήθηκαν κατά 19,1%.
Η μεγάλη ζήτηση για μεταχειρισμένα έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της τιμής τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Δεκέμβριο του 2021 οι τιμές τους αυξήθηκαν κατά 11,5% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2020. Μάλιστα η αύξηση αυτή προέκυψε στην ουσία τους τελευταίους μήνες του 2021. Παρά τη μεγάλη αύξηση στις τιμές των μεταχειρισμένων παραμένουν πιο φθηνά από τα καινούργια, των οποίων επίσης οι τιμές μέσα σε ένα χρόνο έχουν αυξηθεί κατά 7,7%. Για παράδειγμα, ένα από τα πλέον δημοφιλή μοντέλα γερμανικής εταιρείας που τον Ιανουάριο του 2021 είχε ανώτατη προτεινόμενη λιανική τιμή 17.045 ευρώ, τώρα βάσει του τιμοκαταλόγου του εισαγωγέα έχει τιμή 18.690 ευρώ, αύξηση δηλαδή που πλησιάζει το 10% μέσα σε ένα χρόνο.
Διαβάστε επίσης:
Ηλεκτροκίνηση: Γιατί οι χαμηλές ταχύτητες στην Ελλάδα;
ACEA: Ισχυρή αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ελλάδα
Αυτοκινητοβιομηχανία: Δύσκολο έτος και το 2022
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News