Εστίαση: Η διασκέδαση μετά την πανδημία – Νέες συνήθειες, νέες business
To 2024 αναμένεται η επιστροφή στην κανονικότητα για τον κλάδο της εστίασης, μια κανονικότητα, όμως, η οποία πιθανόν να είναι αρκετά διαφορετική σε σχέση με την προ πανδημίας περίοδο, καθώς οι αλλαγές στις συνήθειες της διασκέδασης που επήλθαν την τελευταία διετία φαίνεται να αποκτούν μόνιμο χαρακτήρα. Τούτο προκύπτει από τη μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησαν οι εταιρείες MSPS και Alternative για λογαριασμό της Coca-Cola Τρία Εψιλον. Τα συμπεράσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν χθες στο πλαίσιο της μεγαλύτερης έκθεσης για τον κλάδο της εστίασης, της HORECA 2022, η οποία άνοιξε τις πύλες της χθες και θα διαρκέσει έως και τη Δευτέρα.
Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές που επήλθαν στις συνήθειες των Ελλήνων σε ό,τι αφορά την έξοδο για διασκέδαση; Κατ’ αρχάς βγαίνουν νωρίτερα, κυρίως από τις 7 μ.μ. έως τις 10 μ.μ., με την τάση αυτή να είναι πιο εμφανής στα προάστια.
Επίσης, όλο και συχνότερα βγαίνουν για ποτό μετά τη δουλειά, συνήθεια που προ πανδημίας ήταν πολύ διαδεδομένη στο εξωτερικό. Οι παρέες είναι συνήθως μικρότερες –λόγω και των περιορισμών στα άτομα που κάθονται σε ένα τραπέζι–, αλλά οι λογαριασμοί μεγαλύτεροι, ενώ υπάρχει αυξημένη όρεξη για χορό. Πλέον το delivery στο φαγητό έχει γίνει τρόπος ζωής –άλλωστε είναι εντυπωσιακή η ανάπτυξη των σχετικών ψηφιακών πλατφορμών–, κάτι που συνδέεται με το άλλο εύρημα της έρευνας, ότι δηλαδή οι λεγόμενες «ghost kitchens» (εστιατόρια αποκλειστικά για διανομή ή παραλαβή, χωρίς σάλα για πελάτες) ήρθαν για να μείνουν.
Σε επίπεδο επισκεψιμότητας, τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται μείωση 6% στα καταστήματα καφέ, 12% στις ταβέρνες, 21% στα εστιατόρια, 23% στα καφέ-μπαρ, 20% στα fast food, 30% στα μπαρ, 51% στα club και 37% στα μπαρ-εστιατόρια. Οι βασικοί λόγοι στους οποίους αποδίδουν οι ερωτηθέντες τον περιορισμό της εξόδου διασκέδασης και την προτίμηση της κατ’οίκον διασκέδασης αφορούν την εξοικονόμηση χρημάτων για το 70%, ενώ 62% δηλώνει ότι αισθάνεται περισσότερh ασφάλεια. Σχεδόν ένας στους δύο (46%) δηλώνει ότι θέλει να αποφύγει την πολυκοσμία και τη φασαρία. Σε σχέση με την προ COVID-19 περίοδο, το 66% δηλώνει ότι βγαίνει λιγότερο έξω, με το 55% να δηλώνει επίσης ότι στις εξόδους του καταναλώνει το ίδιο. Ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό 37% αναφέρει ότι όταν βγαίνει καταναλώνει λιγότερο σε σχέση με προ πανδημίας εποχές.
Είτε εντός σπιτιού είτε εκτός, ο καταναλωτής καλείται να πληρώσει ακριβότερα σε σύγκριση με μερικούς μήνες πριν τα περισσότερα προϊόντα. Σε ανατιμήσεις που μεσοσταθμικά είναι 5,2% και κυμαίνονται από 4,5% έως 6% προχώρησε στις 17 Ιανουαρίου η Coca-Cola Τρία Εψιλον, όπως ανέφερε χθες η κυρία Μαρία Αναργύρου-Νίκολιτς, γενική διευθύντρια της Coca-Cola Τρία Εψιλον για Ελλάδα και Κύπρο, επισημαίνοντας τη σημαντική αύξηση του ενεργειακού κόστους και όχι μόνο ειδικά από τον Αύγουστο και μετά. Η ίδια, πάντως, εκτίμησε ότι εάν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για μια πολύ καλή τουριστική περίοδο, ειδικά μάλιστα εάν αυτή ξεκινήσει νωρίς, τότε η αύξηση των πωλήσεων θα εξισορροπήσει σε μεγάλο βαθμό τις απώλειες που επιφέρει η αύξηση του κόστους παραγωγής.
Διαβάστε επίσης:
Το πιο ρομαντικό εστιατόριο του κόσμου βρίσκεται στην Ελλάδα
Coca Cola HBC: Ενισχύει το χαρτοφυλάκιο με premium μεταλλικό νερό από την Ιταλία
Αναστολές στην εστίαση: Πόσοι εργαζόμενοι «μπήκαν» στα 534 ευρώ τον Ιανουάριο
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News