Αττική Οδός: Ξεκινά ο διαγωνισμός για την 25ετή παραχώρηση
Στην προκήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 έτη προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ. Η προκήρυξη πρόκειται να γίνει άμεσα, καθώς ήδη τα σχετικά κείμενα είναι ολοκληρωμένα.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ «έτρεξε» τις σχετικές διαδικασίες και έτσι ξεκινάει ένας από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς για παραχώρηση οδικού άξονα στην Ευρώπη αυτή την εποχή, ο οποίος αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον του συνόλου των ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων, αλλά και μεγάλων ξένων κατασκευαστικών και επενδυτικών κεφαλαίων που τοποθετούνται σε παραχωρήσεις υποδομών, πιθανότατα σε επιμέρους κοινοπραξίες.
Το ΤΑΙΠΕΔ ήταν έτοιμο, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, να προκηρύξει τον διαγωνισμό, αλλά ανέμενε τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης αναφορικά με τις προεκτάσεις της Αττικής Οδού. Πρόσφατα αποφασίστηκε πως ο διαγωνισμός παραχώρησης θα αφορά μόνο την τρέχουσα σύμβαση, η οποία λήγει το 2023-24, και δεν θα περιλαμβάνει κατασκευαστικό έργο πέραν αυτού που σχετίζεται με τον υπάρχοντα οδικό άξονα και τη βαριά συντήρησή του.
Ετσι οι τρεις εναπομείνασες προεκτάσεις της Αττικής Οδού και ειδικότερα αυτή προς τη Βουλιαγμένης, τη Ραφήνα και το Λαύριο αναμένεται να προκηρυχθούν από το υπουργείο Υποδομών Και Μεταφορών σε χωριστούς διαγωνισμούς. Ηδη έχει γίνει η προκήρυξη της επέκτασης που αφορά τη λεωφόρο Κύμης και εντός του 2022 σχεδιάζεται να προχωρήσουν και οι άλλες τρεις. Ωστόσο, ακόμη δεν έχει αποφασιστεί οριστικά κατά πόσον αυτές θα ανατεθούν ως δημόσια έργα, ως συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ή νέες παραχωρήσεις. Οι σχετικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν από την κυβέρνηση εντός του πρώτου τριμήνου. Η απόφαση να διαχωριστούν οι προεκτάσεις από τη σύμβαση παραχώρησης του κυρίως άξονα βασίστηκε στο επιχείρημα να μην περάσουν τα έσοδα από τους νέους αυτούς άξονες στα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ, που ως γνωστόν εξυπηρετούν στο σύνολό τους το δημόσιο χρέος.
Πηγές της αγοράς υπογραμμίζουν πως από τα τρία αυτά έργα των προεκτάσεων πιο ώριμο προς προκήρυξη μελετητικά εμφανίζεται αυτό της Ραφήνας, ενώ λιγότερο ώριμο, λόγω και της συνθετότητάς του, είναι αυτό της προέκτασης της δυτικής περιφερειακής Υμηττού προς τη Βουλιαγμένης. Η συγκεκριμένη προέκταση έχει ωστόσο κομβική σημασία και για την εξυπηρέτηση της ανάπτυξης στο Ελληνικό, η οποία πρόκειται να αποδρομολογήσει σημαντικότατο κυκλοφοριακό φορτίο στην ευρύτερη περιοχή.
Σημειώνεται πως το ΤΑΙΠΕΔ πέτυχε το 2021 τίμημα για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού που άγγιξε το ενάμισι δισεκατομμύριο ευρώ. Ετσι στην αγορά, συναξιολογώντας και το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον που αναμένεται να εκδηλωθεί, εκτιμάται πως μπορεί το τίμημα της 25ετούς παραχώρησης της Αττικής Οδού να διαμορφωθεί άνω των 2 δισ. ευρώ. Σημειώνεται πως το οικονομικό κλείσιμο της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού εκκρεμεί λόγω αναβλητικών αιρέσεων που σχετίζονται με υποχρεώσεις του ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας «Εγνατία Οδός», οι οποίες ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί.
Υπενθυμίζεται ότι η Αττική Οδός έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου του νομού Αττικής. Πρόκειται για έναν αστικού τύπου αυτοκινητόδρομο, με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα εκτάκτου ανάγκης ανά κατεύθυνση. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το δικαίωμα εμπορικής αξιοποίησης του περιουσιακού στοιχείου κατόπιν της λήξης της υφιστάμενης παραχώρησης. Χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ στον διαγωνισμό είναι οι Lazard και Πειραιώς, νομικός σύμβουλος η Labadarios Law Firm και τεχνικοί σύμβουλοι οι Avaris, Tolplan (South Africa) και Infrata (UK).
Διαβάστε επίσης:
Oι τρεις άξονες που θα αλλάξουν την Αττική
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News