Business & Finance Τετάρτη 15/12/2021, 14:33
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγορές Χριστουγέννων: Βουτιά στις δαπάνες των καταναλωτών – Ανησυχία για ανατιμήσεις, ενέργεια

Αγορές Χριστουγέννων: Βουτιά στις δαπάνες των καταναλωτών – Ανησυχία για ανατιμήσεις, ενέργεια

Σημαντικά χαμηλότερες θα είναι οι δαπάνες της πλειονότητας των ελληνικών νοικοκυριών κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σε σχέση με την αντίστοιχη του 2020, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος. Η μείωση αποδίδεται στην μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των Ελλήνων λόγω των ανατιμήσεων και των αυξημένων τιμών ενέργειας.

Συγκεκριμένα, στην έρευνα του ΣΕΛΠΕ το 58% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η αξία των αγορών θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις το 7% αναμένει αύξηση των δαπανών τα φετινά Χριστούγεννα. Παράλληλα, το 35% δηλώνει πως οι δαπάνες θα παραμείνουν ίδιες σε σχέση με πέρυσι.

Επίσης, σχεδόν το ένα τρίτο (31%) δηλώνει ότι η μεταβολή στις δαπάνες των Χριστουγέννων θα είναι αξιοσημείωτη και συγκεκριμένα μειωμένη κατά τουλάχιστον το ήμισυ σε σχέση με το 2020. Σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο αυτό μεταφράζεται σε μείωση του τζίρου κατά 20% για τις επιχειρήσεις. 

Σύμφωνα με την έρευνα του ΣΕΛΠΕ, το ύψος των εκτιμώμενων δαπανών για τις φετινές αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων ανέρχεται σε 146 ευρώ κατά κεφαλήν. Το 15% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 14% μέχρι 50 ευρώ, το 23% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 17% από 200 έως 500 ευρώ και το 7% πάνω από 500 ευρώ. Ουσιαστικά το μισό κοινό, ποσοστό 52% θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 20% – ένας στους 5 καταναλωτές – έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, το 7% την περίοδο του black Friday και το υπόλοιπο 13% νωρίτερα. Μία μεγάλη μερίδα των Ελλήνων της τάξης του 43% αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.

Σε σχέση με τις διαδικτυακές αγορές, όπως φαίνεται στο σχήμα 3, το 16% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του ηλεκτρονικά, ποσοστό που δείχνει τη δυναμική των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Το 68% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος σε φυσικά καταστήματα, ενώ ένα 17% δηλώνει ότι δεν θα αγοράσει. Πρακτικά η αναλογία διαμορφώνεται σε 1 καταναλωτής αγοράζει κυρίως ηλεκτρονικά για 4 καταναλωτές που αγοράζουν κυρίως φυσικά.

Πού οφείλεται

Η μεταβολή των αγοραστικών συνηθειών αποδίδεται από τον ΣΕΛΠΕ τόσο στις εξελίξεις γύρω από την πανδημία όσο και στην αύξηση των τιμών ενέργειας και των ανατιμήσεων, που επηρέασαν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. Σύμφωνα με την έρευνα, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζει προϊόντα με βασικό κριτήριο την χρηματική δαπάνη αυξήθηκε από 43% πέρυσι την ίδια εποχή σε 59% των 2021 με όλα τα υπόλοιπα κριτήρια. Τα στοιχεία δείχνουν ότι και η ανησυχία του κοινού σε σχέση με τις ανατιμήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2021 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 859 καταναλωτών.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Ποιες Κυριακές του Δεκεμβρίου θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα

Eurostat: «Βουτιά» στις δαπάνες των νοικοκυριών το 2020

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News