ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στη μέγγενη ακριβής ενέργειας και μεταφορών οι επιχειρήσεις

Στη μέγγενη ακριβής ενέργειας και μεταφορών οι επιχειρήσεις

To ενεργειακό κόστος σφίγγει σαν μέγγενη πλέον όλο και περισσότερες επιχειρήσεις με παραγωγούς, προμηθευτές και μεταποιητικές επιχειρήσεις να μην μπορούν πλέον να απορροφήσουν το μέγεθος των αυξήσεων, μετακυλίοντας σιγά σιγά το βάρος προς τους καταναλωτές. Τα νοικοκυριά πλέον βρίσκονται μπροστά σε ένα μεγαλύτερο κύμα ανατιμήσεων στα ράφια και ένα αυξημένο κόστος στις μεταφορές, στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και θέρμανσης.

SOS από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Χημικών Βιομηχανιών 

Ο ΣΕΒΧ σε ανακοίνωση του δηλώνει πως ο συνδυασμός, ακριβής ενέργειας, στενότητας στην εξεύρεση πρώτων υλών, ανατίμησης των πρώτων υλών, το κόστος μεταφοράς και οι καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι εκρηκτικός και οδηγεί σε πρωτοφανή αύξηση του κόστους παραγωγής. Αυτό το κόστος δεν μπορεί να απορροφηθεί από τις ίδιες τις επιχειρήσεις και η  μετακύλιση του στους καταναλωτές και τα τελικά προϊόντα είναι αναπόφευκτη. 

To 2020, τα χημικά αντιπροσώπευαν το 5,5% των ελληνικών εξαγωγών, φτάνοντας τα 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ (+10,3% έναντι του 2019). Η ακαθάριστη αξία παραγωγής της ελληνικής χημικής βιομηχανίας το 2020 ήταν 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία της χημικής βιομηχανίας στην Ελλάδα αντιστοιχεί στο 5,5% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας στη μεταποίηση. Η άμεση απασχόληση στην ελληνική χημική βιομηχανία είναι περίπου 16000 εργαζόμενοι.

Αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς και την ενέργεια

To πετρέλαιο διεθνώς βρίσκεται κοντά στα 85$/βαρέλι ενώ το φυσικό αέριο μετά από το ράλι που είχε σημειώσει το προηγούμενο διάστημα πλέον διαπραγματεύεται στα 87€ ανά μεγαβατώρα.  Η κυβέρνηση ήδη έχει λάβει μέτρα ύψους 500εκατ. € για την αναχαίτιση των αυξήσεων του ενεργειακού κόστους για τα νοικοκυριά, με τα κυβερνητικά στελέχη να δηλώνουν πως τα μέτρα αυτά είναι αρκετά ενώ ίσως χρειαστούν συμπληρωματικά μέτρα για τους πρώτος μήνες του 2022.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για τον Σεπτέμβριο τα νοικοκυριά ανά την Ευρώπη έβαλαν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη για τις προσωπικές μεταφορές τους. Οι τιμές των καυσίμων  και λιπαντικών για τις προσωπικές μετακινήσεις αυξήθηκαν πολύ το Σεπτέμβριο σε όλες τις χώρες της  Ευρωπαϊκής Ένωσης,  με την Ελλάδα να καταγράφει την τέταρτη χαμηλότερη αύξηση. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, οι τιμές αυξήθηκαν στην Ελλάδα 18,1% σε ετήσια βάση έναντι αύξησης 22,9% κατά μέσο όρο στην ΕΕ.  

\Στη μέγγενη ακριβής ενέργειας και μεταφορών οι επιχειρήσεις-1

Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα βέβαια είναι από τις υψηλότερες στην ΕΕ. Τις χαμηλότερες αυξήσεις τιμών είχαν η Ιρλανδία (15,8%), η Ιταλία (17,5%) και η Φινλανδία (17,8%). Οι υψηλότερες αυξήσεις καταγράφηκαν στο Λουξεμβούργο (31%), τη Ρουμανία (29%) και τη Σλοβενία (επίσης 29%).Η μεγαλύτερη διακύμανση στα καύσιμα όπως σημειώνεται από την Eurostat σημειώθηκε πριν από μία και πλέον δεκαετία, με τις τιμές να περνάνε από μία μείωση της τάξης του 19% τον Ιούλιο του 2009 σε μία αύξηση 20% τον Μάρτιο του 2010.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News