Επιτροπή Ανταγωνισμού: Συνεχείς αιφνιδιαστικοί έλεγχοι για τις τιμές βασικών ειδών διατροφής
Μία ένωση επιχειρήσεων βρέθηκε χθες στο επίκεντρο των αιφνίδιων ελέγχων που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού- έλεγχοι που έγιναν σε συνέχεια αυτών που είχαν γίνει στις 9 Σεπτεμβρίου 2021. Η έρευνα που έχει ξεκινήσει η επιτροπή και αφορά σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων σχετίζεται άμεσα με το κύμα ανατιμήσεων που βρίσκεται σε εξέλιξη στην αγορά.
Η έρευνα συγκεκριμένα αφορά στον κλάδο προμήθειας και λιανικής δημητριακών, γάλακτος, καφέ, μαρμελάδων, ροφημάτων και τυριών. Αυτό που διερευνάται είναι το ενδεχόμενο οριζόντιων ή και κάθετων συμπράξεων.
Ο προηγούμενος έλεγχος της ΕΑ έγινε σε 17 σημεία, μεταξύ αυτών στις 6 μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας, σε κορυφαία γαλακτοβιομηχανία και εταιρείες καφέ και δημητριακών, μεταξύ αυτών και πολυεθνικές.
«Ο εν λόγω αιφνιδιαστικός έλεγχος αποτελεί ένα προκαταρκτικό βήμα στο πλαίσιο έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον εντοπισμό αντί-ανταγωνιστικών πρακτικών βάσει των διατάξεων του ν. 3959/2011. Σημειώνεται ότι η διεξαγωγή τέτοιων ελέγχων δεν προδικάζει ότι οι επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων έχουν εμπλακεί σε αντί-ανταγωνιστική συμπεριφορά ούτε προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας», επισημαίνει η αρχή σε ανακοίνωσή της. Και προσθέτει: «Η ΕΑ, θεματοφύλακας της εύρυθμης λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς, επισημαίνει ότι στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, θα παρεμβαίνει κατά άμεση προτεραιότητα όπου κρίνεται απαραίτητο και θα εξετάζει κάθε σχετική περίπτωση που θα υποπέσει στην αντίληψή της, με την υποβολή καταγγελίας, αίτησης επιείκειας ή ανώνυμων σχετικών πληροφοριών μέσω του ασφαλούς ψηφιακού περιβάλλοντος (whistleblowing) και θα επιβάλλει αυστηρότατες διοικητικές κυρώσεις στις επιχειρήσεις που τυχόν εφαρμόζουν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές βάσει των διατάξεων του ν. 3959/2011 και των άρθρων 101 και 102 ΣΛΕΕ.».
Η νέα task force
Ήδη από τον περασμένο Μάρτιο η ΕΑ είχε προϊδεάσει για το γεγονός ότι τα σούπερ μάρκετ – και οι προμηθευτές- μπαίνουν στο μικροσκόπιό της. Τότε ανακοίνωσε ότι προχωρά σε σύσταση «ομάδας κρούσης» (task force) ειδικά για τα σούπερ μάρκετ, κρίνοντας ότι απαιτείται συνεχής παρακολούθηση του εν λόγω κλάδου.
Η νέα αυτή «task force» έχει επίσης αρμοδιότητα να προετοιμάζει κάθε 12 μήνες αναφορά στον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την κατάσταση ανταγωνισμού στον κλάδο του λιανεμπορίου και να προχωρά σε μετρήσεις της διαπραγματευτικής ισχύος των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και προμηθευτών. Η τελική επιλογή των αγορών προμήθειας, που θα εξεταστούν από την κλαδική έρευνα μεσοπρόθεσμα, θα στηριχθεί στα πορίσματα αυτών των περιοδικών μελετών της «ομάδας κρούσης».
Η «ομάδα κρούσης» θα πρέπει επίσης, σε συνεργασία με άλλες διευθύνσεις και τμήματα της Επιτροπής, να εκπονήσει ειδικές κατευθυντήριες γραμμές, που θα ολοκληρωθούν το πρώτο εξάμηνο του 2022, για την εφαρμογή των κανόνων του ανταγωνισμού στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News