Επιταχύνονται οι ιδιωτικοποιήσεις σε ΛΑΡΚΟ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΠΑ Υποδομών
Μπαράζ τροπολογιών, οι οποίες σχετίζονται με τις ιδιωτικοποιήσεις στον ενεργειακό κλάδο, κατέθεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Πρόκειται, ειδικότερα, για τροπολογίες, οι οποίες αφορούν τους διαγωνισμούς της ΛΑΡΚΟ, του ΔΕΔΔΗΕ και της ΔΕΠΑ Υποδομών.
«Είναι τεχνικές παρεμβάσεις για να ολοκληρωθεί μια ήδη γνωστή και εφαρμοζόμενη πολιτική, που είχε παρουσιαστεί ούτως ή άλλως ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης και έχει εξειδικευθεί με προηγούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις» διευκρίνισε στη Βουλή ο αρμόδιος υπουργός, Κωστής Χατζηδάκης.
Πέραν των ιδιωτικοποιήσεων, οι τροπολογίες αφορούν και το περαιτέρω άνοιγμα της αγοράς των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), μέσω των outsourcing υπηρεσιών για τη σύνδεση των σταθμών ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρισμού.
«Είναι πράγματι μια μεταρρύθμιση και ακόμα ένα άνοιγμα της κυβέρνησης στην αγορά των ΑΠΕ. Αντί οι παραγωγοί των ΑΠΕ να περιμένουν επί χρόνια τον ΔΕΔΔΗΕ, δίνουμε τη δυνατότητα αυτό να γίνεται μέσω πιστοποιημένου μηχανικού. Είμαι σίγουρος ότι η αγορά των ΑΠΕ θα αγκαλιάσει αυτή την πρωτοβουλία» σχολίασε ο κ. Χατζηδάκης.
Τι περιλαμβάνουν οι τροπολογίες
- Επιταχύνεται η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς παρέχεται στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) η εξουσιοδότηση να εκδώσει άμεσα την απόφαση για το Ρυθμιζόμενο Έσοδο του Διαχειριστή. Ειδικότερα, προβλέπεται έως τις 31 Οκτωβρίου 2020, δυο μήνες πριν την έναρξη της ρυθμιστικής περιόδου 2021-2024, να εκδοθεί η απόφαση της ΡΑΕ για την μεθοδολογία υπολογισμού του απαιτούμενου εσόδου του Δικτύου. Λαμβάνοντας υπόψη τον χρόνο που χρειάζεται για την υποβολή και αξιολόγηση όλων των στοιχείων για το Ρυθμιζόμενο Έσοδο και συνολικά για το Επιχειρησιακό Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου για την περίοδο 2021-2024, προβλέπεται η έκδοση της Ρυθμιστικής Απόφασης Διανομής για την τετραετία μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021, με αναδρομική ισχύ από 1η Ιανουαρίου 2021. Περαιτέρω, δίνεται η ευελιξία στη ΡΑΕ να καθορίσει νωρίτερα (και μέχρι 31.12.2020) με απόφασή της, κατόπιν εισήγησης του ΔΕΔΔΗΕ, ειδικά την παράμετρο που αφορά την απόδοση κεφαλαίου.
- Παρέχεται η απαιτούμενη νομική ασφάλεια στην εν εξελίξει διαδικασία ιδιωτικοποίησης τηςΔΕΠΑ Υποδομών, αποσαφηνίζοντας τις δεσμεύσεις για την επόμενη ημέρα. Προβλέπεται ειδικότερααπαγόρευση μεταβίβασης των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών και των θυγατρικών της (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ) για χρονικό διάστημα 5 ετών από την απόκτησή τους. Και τούτο διότι επιδιώκεται να διασφαλιστεί ότι ο προτιμητέος επενδυτής θα διατηρήσει την κυριότητα των μετοχών και θα υλοποιήσει τα προγράμματα ανάπτυξης των διαχειριστών δικτύων διανομής φυσικού αερίου για περίοδο πενταετίας, συμβάλλοντας στην επέκταση του δικτύου και τη συνέχεια της υπηρεσίας προς όφελος του καταναλωτή. Διευκρινίζεται ότι δεν απαγορεύεται η μεταβίβαση των μετοχών αυτών εντός του ίδιου ομίλου, ούτε η μεταβίβαση των μετοχών του ίδιου του αγοραστή της ΔΕΠΑ Υποδομών σε τρίτο πρόσωπο. Στόχος είναι να γίνει σαφές ότι ο όποιος επενδυτής δεν θα μπορεί να αρχίσει να πουλάει αυτό που θα έχει αγοράσει την επόμενη ημέρα. «Δεν μας ενδιαφέρει να βρούμε ευκαιριακούς επενδυτές αλλά επενδυτές οι οποίοι θα ασχοληθούν με τη ΔΕΠΑ Υποδομών θεσμικά και υπεύθυνα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης
- Ανοίγει ο δρόμος του διπλού διαγωνισμού για τη ΛΑΡΚΟ μετά την έκδοση της διαιτητικής απόφασης που αποφάνθηκε ότι το Μεταλλευτικό Συγκρότημα της Λάρυμνας ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο. Αποσαφηνίζονται διαδικαστικά ζητήματα, ιδίως για λόγους συντονισμού των διαγωνισμών που διεξάγει το Ελληνικό Δημόσιο και ο Ειδικός Διαχειριστής. Προβλέπεται ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να ανατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός που θα διενεργήσει το Ελληνικό Δημόσιο και να προσδιοριστούν οι όροι της συνεργασίας μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ-Δημοσίου και της σύμπραξης του Ειδικού Διαχειριστή. Στόχος είναι να προχωρήσουν απρόσκοπτα οι δύο διαγωνισμοί με παράλληλες ενέργειες των συναρμόδιων υπουργείων, του Ταμείου και του Ειδικού Διαχειριστή της ΛΑΡΚΟ. Όπως δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης, «Στη ΛΑΡΚΟ μπαίνουμε στην τελική ευθεία, καθώς στόχος είναι η διαγωνιστική διαδικασία να ξεκινήσει εντός του μήνα».
- Προβλέπεται η Τιμή Αναφοράςσταθμών ΑΠΕ διασφαλίζεται με βεβαίωση από τον παραγωγό ΑΠΕ για την ολοκλήρωση του έργου και όχι με την ηλέκτριση του έργου. Όπως εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης, «Με τη ρύθμιση που φέρνουμε πλέον δίνουμε τη δυνατότητα στους παραγωγούς ΑΠΕ να βεβαιώνουν οι ίδιοι σε συνεργασία με πιστοποιημένο μηχανικό του ΤΕΕ την ολοκλήρωση του έργου τους, αντί του υπερφορτωμένου ΔΕΔΔΗΕ. Είναι ένα είδος outsourcing που έχει εφαρμοστεί και σε άλλες περιπτώσεις. Το εφαρμόζουμε εδώ, λόγω του ότι αποδεδειγμένα και παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει ο ΔΕΔΔΗΕ δεν μπορεί λόγω φόρτου εργασίας και ελλείψεως προσωπικού, να ανταποκριθεί στη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει. Διότι στις ΑΠΕ πια υπάρχει μια πλημμυρίδα αιτήσεων»
- Παρατείνεται έως τις 31 Οκτωβρίου 2020 η προθεσμία για την καταβολή του οφειλόμενου Τέλους Διατήρησης για τις Άδειες Παραγωγής για τα έτη 2017-2019, λόγω της οικονομικής συγκυρίας και των προβλημάτων που προκάλεσε η πανδημία. Η προηγούμενη προθεσμία έληγε στις 20 Ιουλίου. Κατά την ημερομηνία αυτή είχε καταβληθεί το τέλος διατήρησης για 538 Άδειες Παραγωγής συνολικής ισχύος 9GW (σε σύνολο 900 αδειών ισχύος 13 GW). H παράταση δίνεται για λόγους διευκόλυνσης της επιχειρηματικότητας, δεδομένου ότι η μη καταβολή του Τέλους οδηγεί σε αυτοδίκαια παύση των αδειών.
- Προβλέπεται δυνατότητα παράτασης ενός έτους για τις οριστικές προσφορές σύνδεσης και τις άδειες εγκατάστασης των μικρών υδροηλεκτρικών σταθμών που εγκαθίστανται στις Περιφερειακές Ενότητες Καρδίτσας, Κορινθίας και Φθιώτιδας και οι οποίοι επλήγησαν από τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανό»και τις πλημμύρες που αυτός προκάλεσε.
- Λαμβάνεται μέριμνα για την ομαλή μετάβαση στη λειτουργία των νέων αγορών ηλεκτρικής ενέργειας την 1ηΝοεμβρίου (έναρξηTarget Model), ως προς υφιστάμενες υποχρεώσεις των Συμμετεχόντων στην αγορά προς την Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ ΑΕ). Με την προτεινόμενη ρύθμιση, διατηρείται και μετά την 1η Νοεμβρίου η ισχύς των διατάξεων του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας που αφορούν στην εκκαθάριση και τον διακανονισμό συναλλαγών και στην κάλυψη του συνόλου των χρηματικών υποχρεώσεων των Συμμετεχόντων στο πλαίσιο του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) ώστε να μπορούν να γίνουν -και μετά την ημερομηνία έναρξης του Target Model- όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την οριστική διευθέτηση του συνόλου των οικονομικών υποχρεώσεων που απορρέουν από τη λειτουργία του ΗΕΠ μέχρι την παύση του.