ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

UNCTAD: Μέσω διαδικτύου το 1/5 των αγορών λιανικής

UNCTAD: Μέσω διαδικτύου το 1/5 των αγορών λιανικής

Σχεδόν το 1/5 των πωλήσεων στις δέκα μεγαλύτερες από πλευράς ηλεκτρονικού εμπορίου χώρες έφτασαν να αντιστοιχούν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις το 2020, καθώς το μερίδιο στο σύνολο του λιανεμπορίου αυξήθηκε στο 19% από 16% το 2019. Μάλιστα σε ορισμένες χώρες, όπως για παράδειγμα στην Κορέα, οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου έφτασαν να έχουν μερίδιο 25,9% στο σύνολο του λιανεμπορίου από 20,8% το 2019.

Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται στην έκθεση της UNCTAD (πρόκειται για τον οργανισμό για το εμπόριο και την ανάπτυξη του ΟΗΕ) και παρουσιάστηκαν στην διήμερη διακυβερνητική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με αντικείμενο την μέτρηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και της ψηφιακής οικονομίας.

Καθώς ακόμη δεν υπάρχουν πλήρη στοιχεία για το αποτύπωμα του ηλεκτρονικού εμπορίου στην παγκόσμια οικονομία το 2020, ηλεκτρονικό εμπόριο το οποίο σε πολλές χώρες το 2020, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα, αποτέλεσε την μοναδική επιλογή για τους καταναλωτές λόγω των lockdown που εφαρμόστηκαν μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, επελέγησαν οι δέκα χώρες στις οποίες το 2019 είχε πραγματοποιηθεί το 65% του τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου παγκοσμίως.

Πρόκειται για τις ακόλουθες χώρες: Αυστραλία, Κίνα, Καναδάς, Κορέα, Σιγκαπούρη, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ. Συνολικά στις χώρες αυτές ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου, ειδικά στην κατηγορία της λιανικής, διαμορφώθηκε το 2020 σε 2,49 τρισεκατομμύρια δολάρια από 2,03 τρισ. δολάρια το 2019.  

Στην Κίνα οι λιανικές ηλεκτρονικές πωλήσεις έφτασαν το 1,41 τρισ. δολάρια με το μερίδιο στο σύνολο του λιανεμπορίου να διαμορφώνεται το 2020 σε 24,9% από 20,7% το 2019. Στις ΗΠΑ το μερίδιο των ηλεκτρονικών λιανικών πωλήσεων έφτασε το 14% από 11% το 2019, στο Ηνωμένο Βασίλειο το 23,3% από 15,8% στη Σιγκαπούρη το 11,7% από 5,9% το 2019, στην Αυστραλία το 9,4% από 6,3%, ενώ στον Καναδά το 6,2% από 3,6%.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι πλέον στις πρώτες θέσεις στη λίστα με τις μεγαλύτερες εταιρείες ηλεκτρονικών πωλήσεων φιγουράρουν όσες δραστηριοποιούνται κυρίως στο λιανεμπόριο, ενώ μεγάλη ήταν η υποχώρησε για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των υπηρεσιών και κυρίως του τουρισμού. Στην πρώτη θέση είναι η κινεζική Alibaba με ακαθάριστο παραγόμενο τζίρο το 2020 1,14 τρισ. δολάρια, αυξημένος κατά 20,1% σε σύγκριση με το 2019. Ακολουθεί η Amazon με ακαθάριστο παραγόμενο τζίρο 575 δισ. δολάρια, αυξημένο κατά 38% σε σύγκριση με το 2019, ενώ στην τρίτη θέση βρέθηκε η επίσης κινεζική JD.com με ακαθάριστο παραγόμενο τζίρο το 2020 379 δισ. δολάρια, ενισχυμένο κατά 25,4% σε σχέση με το 2019.

Από την άλλη μεγάλη ήταν η μείωση των πωλήσεων για τη Booking με τον ακαθάριστο παραγόμενο τζίρο να υποχωρεί κατά 63,3% το 2020 σε σύγκριση με το 2019, στα 35 δισ. δολάρια από 96 δισ. δολάρια το 2019. Μάλιστα έπεσε στη 12 θέση της κατάταξης με τις μεγαλύτερες εταιρείες ηλεκτρονικών πωλήσεων από την 6η θέση το 2019. Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η μείωση του ακαθάριστου παραγόμενου τζίρου για την Expedia, κατά 65,9%, ενώ απώλειες της τάξης του 37,1% είχε η Airbnb και η Uber (10,9%).  

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News