Ηλεκτρονικό εμπόριο: Πού θα φτάσει ο τζίρος, τι επενδύσεις κινητοποιεί
Κατά 1,4 τρισ. δολάρια εκτιμάται ότι θα αυξηθεί έως το 2025 ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου παγκοσμίως σύμφωνα με τη γνωστή διεθνή εταιρεία ερευνών αγοράς Euromonitor International, εκτίμηση η οποία βασίζεται στο ότι οι αλλαγές που επήλθαν στις αγοραστικές συνήθειες το 2020, τον πρώτο χρόνο της ζωής μας με την πανδημία, κάθε άλλο παρά πρόσκαιρο χαρακτήρα έχουν.
Σύμφωνα με την Euromonitor το 16% των αγαθών πέρυσι πωλήθηκαν στους καταναλωτές ηλεκτρονικά, ποσοστό διπλάσιο σε σύγκριση με αυτό του 2015, ενώ οι περιοχές όπου αναμένεται να καταγραφεί η υψηλότερη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου σε απόλυτα μεγέθη την περίοδο 2020-2025 είναι οι ΗΠΑ (386 δισ. δολάρια), η Κίνα (361 δισ. δολάρια) και το Μεξικό (77 δισ. δολάρια). Υπολογίζεται δε ότι το ψηφιακό κανάλι συνολικά θα συμβάλλει κατά 51%, περισσότερο δηλαδή από το συμβατικό, φυσικό κατάστημα, στην αύξηση της αξίας πωλήσεων του λιανεμπορίου παγκοσμίως την περίοδο 2020-2025.
Οι εξελίξεις το 2020, αλλά και οι εκτιμήσεις για το άμεσο μέλλον, αλλά και για την επόμενη πενταετία οδηγούν τις επιχειρήσεις στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, καθώς, σε αντίθετη περίπτωση κινδυνεύουν στην πραγματικότητα με απουσία λόγου ύπαρξης. Η πανδημία επιτάχυνε τον ψηφιακό μετασχηματισμό για 1-2 χρόνια του 70% των επιχειρήσεων παγκοσμίως και για 3-5 χρόνια του 20% των επιχειρήσεων.
Η εικόνα στην Ελλάδα
Ανάλογες τάσεις καταγράφηκαν και στην Ελλάδα με τον ψηφιακό μετασχηματισμό να ξεκινά από τη δημιουργία, έστω και με καθυστέρηση, ηλεκτρονικού καταστήματος για μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις, έως την επένδυση σε αυτοματοποιημένα συστήματα εφοδιαστικής αλυσίδας για τη γρηγορότερη διαχείριση των ηλεκτρονικών παραγγελιών.
Έτσι, μες στο 2020 είδαμε να αποκτούν, για παράδειγμα, ηλεκτρονικό κατάστημα μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», η «Μασούτης» και ο «Κρητικός», ενώ τόσο οι αλυσίδες αυτές όσο και οι υπόλοιπες που είχαν ήδη παρουσία στο ηλεκτρονικό κανάλι εντείνουν τις επενδύσεις τους, ενώ ταυτόχρονα διευρύνουν τη δραστηριότητά τους.
Το παράδειγμα της «Μασούτης»
Χαρακτηριστικό σε αυτή την περίπτωση είναι το παράδειγμα της «Μασούτης», η οποία δημιούργησε το ηλεκτρονικό της κατάστημα εν μέσω του πρώτου κύματος της πανδημίας, και πλέον το μετατρέπει στην πραγματικότητα σε marketplace. Η αρχή έγινε τον περασμένο Δεκέμβριο όταν η «Μασούτης» προχώρησε σε συνεργασία με το you.gr, ηλεκτρονικό κατάστημα του Ομίλου Quest. Η συνεργασία προβλέπει ότι μέσω του eshop.masoutis.gr, έχουν πρόσβαση και στο you.gr το οποίο διαθέτει χιλιάδες προϊόντα, σε 500 διαφορετικές κατηγορίες και μεταξύ αυτών εξοπλισμό πληροφορικής, smartphones και τηλεοράσεις, είδη για το σπίτι, είδη μόδας, είδη γυμναστικής, εργαλεία κλπ.
Μες στο επόμενο διάστημα η αλυσίδα θα προχωρήσει σε συμφωνίες έτσι ώστε μες στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους να έχει προχωρήσει σε αντίστοιχες συνεργασίες με καταστήματα ελαστικών αυτοκινήτων, ηλεκτρικών ειδών, οπτικών, παιχνιδιών. Μάλιστα, αν και η συνεργασία με το you.gr προβλέπει ότι το συνεργαζόμενο κατάστημα είναι αυτό που τιμολογεί, αποστέλλει το προϊόν και είναι αυτό που καθορίζει την τιμή, το κόστος μεταφορικών και την πολιτική επιστροφών, δεν αποκλείεται σε επόμενες συνεργασίες και αναλόγως των προϊόντων που θα διαθέτουν τα καταστήματα, να υπάρχουν και κάποιο κωδικοί που θα τους εμπορεύεται η ίδια η «Μασούτης».
Το φαινόμενο των marketplaces
Η ισχύς που απέκτησαν τα marketplaces το 2020 δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Euromonitor International τα marketplaces στην ουσία «εκτόπισαν» το κλασσικό χονδρεμπόριο το 2020. Την πρώτη χρονιά της πανδημίας οι πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσω marketplaces υπολογίζονται σε 1,1 τρισ. δολάρια, αποτελώντας το 41% των συνολικών ηλεκτρονικών πωλήσεων οι οποίες έγιναν το 2020.
Στην εκτόπιση του χονδρεμπορίου συνέβαλε και η ανάπτυξη των πλατφορμών απευθείας πωλήσεων από τους προμηθευτές στους καταναλωτές (D2C – Direct to Consumer πωλήσεις), πεδίο στο οποίο δραστηριοποιούνται πολυεθνικοί κολοσσοί. Η Nike αποτελεί ίσως το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα, καθώς αποφάσισε να στρέψει τις επενδύσεις της από τη χονδρική πώληση των προϊόντων της σε άλλους λιανέμπορους, στα δικά της καταστήματα, φυσικά και ηλεκτρονικά, καθώς και σε marketplaces. Το δεύτερο τρίμηνο της τρέχουσας οικονομικής χρήσης 2020/2021 (το δεύτερο τρίμηνο τελείωσε στις 30/11/2020) οι ηλεκτρονικές της πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 84%, ενώ μελλοντικά εκτιμά ότι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις θα αντιστοιχούν στο 50% των συνολικών πωλήσεών της.
Σε ανάλογες κινήσεις έχουν προχωρήσει εταιρείες τροφίμων και ποτών (PepsiCo, Heinz, Coca-Cola Company, Heineken), ενώ μόλις χθες η Coca-Cola Τρία Έψιλον ανακοίνωσε νέα δομή πωλήσεων, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μία νέα εξειδικευμένη ομάδα αποκλειστικά για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σημειώνεται ότι η Coca – Cola Τρία Έψιλον δεν έχει αναπτύξει στην Ελλάδα ακόμη D2C πωλήσεις, διαθέτει όμως σχετική πλατφόρμα στην Ελβετία, ενώ η διοίκησή της δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον της να αξιοποιήσει αυτή την εμπειρία και σε άλλες αγορές.
Στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων συγκαταλέγεται επίσης η μετατροπή των φυσικών καταστημάτων σε κέντρα συγκέντρωσης, διαχείρισης και παραλαβής των παραγγελιών. Αυτό συνέβη κατά κόρον στην Ελλάδα ειδικά με τα σούπερ μάρκετ (χαρακτηριστικό παράδειγμα οι αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος και My Market), τα οποία έχουν μεγάλο δίκτυο φυσικών καταστημάτων, αλλά και με αλυσίδες τεχνολογικών προϊόντων. Η αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών στις ΗΠΑ Best Buy από 100 σημεία παραλαβής παραγγελιών που είχε, σχεδόν μέσα σε μία ημέρα τα αύξησε σε 1.200 (ουσιαστικά όλα τα καταστήματά της) γεγονός που της επέτρεψε να διατηρήσει το 70% των πωλήσεών της στο πρώτο lockdown.
Επόμενο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή θεωρείται και η δημιουργία θυρίδων, οι οποίες θα λειτουργούν ως σημεία παραλαβής παραγγελιών, κάτι που θεωρείται ότι θα προσδίδει μεγαλύτερη ασφάλεια, αλλά και ελαστικότητα σε ό,τι αφορά το ωράριο.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News