Business & Finance Δευτέρα 7/10/2024, 16:21
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προϋπολογισμός: Πώς θα πέσει το χρέος κάτω από το 150% το 2025

Προϋπολογισμός: Πώς θα πέσει το χρέος κάτω από το 150% το 2025

Στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού του έτους 2025 εκτιμάται ότι το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα διαμορφωθεί σε 356,5 δισ. ευρώ ή 153,7% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2024 έναντι 356,695 δισ. ευρώ ή 161,9% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2023, παρουσιάζοντας μείωση κατά 8,2 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2023.

Το 2025 το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί σε 361,4 δισ. ευρώ ή 149,1% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2024.

Σημειώνεται ότι οι ανωτέρω προβλέψεις βασίζονται στις υποθέσεις με βάση τις οποίες καταρτίστηκε το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Σχέδιο (ΜΔΣ), σε συνέχεια της ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους με τη μεθοδολογία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. 

Προϋπολογισμός: Πώς θα πέσει το χρέος κάτω από το 150% το 2025-1

Στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού αναφέρονται οι βασικές κατευθύνσεις δανεισμού και διαχειριστικών στόχων για το 2025. Συγκεκριμένα, κατά το έτος 2024 το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης παρέμεινε σταθερό, σε απόλυτο μέγεθος, στα επίπεδα του προηγούμενου έτους, ενώ συνεχίστηκε η μείωσή του ως ποσοστό του ΑΕΠ λόγω της νέας αύξησης τόσο του πραγματικού όσο και του ονομαστικού ΑΕΠ. Παράλληλα, το ύψος των συνολικών ταμειακών διαθεσίμων του Ελληνικού Δημοσίου διατηρήθηκε στα υψηλά επίπεδα των προηγούμενων ετών.

Η βραχυπρόθεσμη χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου για όλο το έτος 2024 συνέχισε να υλοποιείται μέσω εκδόσεων εντόκων γραμματίων, διάρκειας 13, 26 και 52 εβδομάδων, εξασφαλίζοντας συνεχή εκδοτική παρουσία σε όλο το βραχυχρόνιο τμήμα της καμπύλης αποδόσεων, μειώνοντας παράλληλα τη μέση σταθμική ωρίμανση του βραχυχρόνιου δανεισμού καθώς και τους δείκτες κινδύνου αναχρηματοδότησης. Επιπλέον, συνεχίστηκε και το τρέχον έτος η διαδικασία των δημόσιων εγγραφών για ιδιώτες μικροεπενδυτές στις δημοπρασίες ΕΓΕΔ, με διάρκειες 3, 6 και 12 μηνών, για απόκτηση τίτλων έως του ποσού των 15.000 ευρώ ανά ΑΦΜ.
Οι μικτές χρηματοδοτικές ανάγκες του Ελληνικού Δημοσίου για το 2024, περιλαμβανομένης και της επικείμενης πρόωρης εξόφλησης των διμερών δανείων με τις χώρες της Ευρωζώνης (GLF), με λήξεις 2026, 2027 και 2028, καλύπτονται κατ’ αρχήν από δύο κοινοπρακτικές εκδόσεις ομολόγων σταθερού επιτοκίου, με διάρκειες 10 και 30 έτη, συνολικής ονομαστικής αξίας 7.000 εκατ. ευρώ.

Κατά συνέπεια, το Ελληνικό Δημόσιο υλοποίησε το σύνολο του εγκεκριμένου δανειακού προγράμματος του έτους, περιλαμβανομένων και των ποσών για πρόωρες εξοφλήσεις δημόσιου χρέους, κάλυψε συγχρόνως τα κενά ληκτότητας της καμπύλης αποδόσεων με επαρκούς ρευστότητας ομολογιακές εκδόσεις αναφοράς (benchmark issues) και βελτίωσε περαιτέρω τους όγκους συναλλαγών της δευτερογενούς αγοράς ελληνικών κρατικών χρεογράφων. Επιπλέον, για δεύτερο συνεχόμενο έτος διενεργήθηκαν δημοπρασίες επανέκδοσης ομολόγων σε προκαθορισμένα τακτά χρονικά διαστήματα (3η εβδομάδα κάθε μήνα) μέσω των οποίων αντλήθηκε συνολικό ποσό 2.090 εκατ. ευρώ. Οι εν λόγω δημοπρασίες έχουν ως κύριο σκοπό την ικανοποίηση της επενδυτικής ζήτησης και ταυτόχρονα τη διευκόλυνση της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς ομολόγων με παροχή περαιτέρω ρευστότητας σε επιλεγμένα σημεία της καμπύλης αποδόσεων, ενώ η ανακοίνωση του χρονικού προγραμματισμού τους πιστοποιεί την επιστροφή του Ελληνικού Δημοσίου στην εκδοτική κανονικότητα.

Η δανειακή στρατηγική για το επόμενο έτος

Δεδομένων των υψηλών ταμειακών διαθεσίμων του Ελληνικού Δημοσίου, των αναμενόμενων εκταμιεύσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο από τα χρηματοδοτικά σχήματα που έχουν ήδη αποφασιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τόσο από τα διαρθρωτικά ταμεία όσο και από το NGEU, καθώς και των σχετικά περιορισμένων χρηματοδοτικών αναγκών του για το έτος 2024 λόγω και των προαναφερόμενων προπληρωμών, η δανειακή στρατηγική για το επόμενο έτος αναμένεται να είναι περιορισμένη, αναφορικά με το συνολικό ποσό εκδόσεων.

Συγκεκριμένα, η στόχευση της δανειακής στρατηγικής θα είναι η διασφάλιση της συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων, η περαιτέρω παροχή εκδόσεων υψηλής ρευστότητας με διατήρηση κατά το δυνατόν της ήδη εκτεταμένης φυσικής ωρίμανσής τους, η μείωση των περιθωρίων δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου καθώς και η περαιτέρω διασφάλιση της συνέπειας του Ελληνικού Δημοσίου ως κρατικού εκδότη με χαρακτηριστικά χώρας της Ευρωζώνης. Ταυτόχρονα, θα αξιοποιηθούν στον μέγιστο δυνατό βαθμό οι υφιστάμενες θέσεις και τα χαρακτηριστικά του ελληνικού χαρτοφυλακίου δημόσιου χρέους, στο πλαίσιο των εν γένει ευκαιριών που παρέχονται στο βραχυχρόνιο τμήμα της ευρωπαϊκής καμπύλης.

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, οι επιμέρους επιδιώξεις, στο πλαίσιο λειτουργίας της πρωτογενούς αγοράς, πλέον της εκδοτικής δραστηριότητας, συνίστανται στην εφαρμογή πολιτικής διαχείρισης χαρτοφυλακίου μέσω της οποίας θα διασφαλίζεται ο αναγκαίος χώρος για τη συνεχή παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές, στην περαιτέρω μείωση του κινδύνου αναχρηματοδότησης, στην παροχή της αναγκαίας ρευστότητας και στη βελτίωση της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς των ελληνικών ομολόγων, με ταυτόχρονη αξιοποίηση της εκάστοτε κλίσης της ελληνικής καμπύλης αποδόσεων για τη διασφάλιση βέλτιστου αποτελέσματος αναφορικά με το κόστος δανεισμού.

Κατά το επόμενο έτος θα διατηρηθούν οι βασικοί μεσοπρόθεσμοι στόχοι διαχείρισης του χαρτοφυλακίου δημόσιου χρέους, όπως είναι η πλήρης αντιστάθμιση του συναλλαγματικού κινδύνου για τα δάνεια εκτός ευρώ και η διατήρηση της υφιστάμενης αναλογίας χρέους σταθερού επιτοκίου στο σύνολο του χαρτοφυλακίου.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Προϋπολογισμός 2025: Ανάπτυξη 2,3%, πληθωρισμός 2,1% και πρωτογενές πλεόνασμα 2,5%

ΕΔΣ: Συνεπής με τους στόχους δημοσιονομικής σταθερότητας ο προϋπολογισμός

Προϋπολογισμός με ελαφρύνσεις και παροχές 1,1 δισ. ευρώ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News