Λιανεμπόριο: Με χάρτη οι καταναλωτές – Τι αποφάσισαν οι μεγάλες αλυσίδες
Με χάρτη και ατζέντα καλούνται να κάνουν οι καταναλωτές τα ψώνια τους στην Αττική και σε αρκετούς άλλους νομούς -χθες μάλιστα προστέθηκαν τρεις ακόμη νομοί στις λεγόμενες «κόκκινες» περιοχές και πρόκειται συγκεκριμένα για τους νομούς Λασιθίου, Χαλκιδικής και Ζακύνθου- τουλάχιστον έως την ερχόμενη Δευτέρα, 8 Φεβρουαρίου. Κι αυτό διότι η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων με δύο μοντέλα, αμφότερα υβριδικά, στις περιοχές αυτές, το click away και το click in shop (ή click inside) μπορεί εύκολα να προκαλέσει σύγχυση σε καταναλωτές, αλλά ακόμη και στους εμπόρους, οδηγώντας στην επιβολή προστίμων.
Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα πολυκαταστήματα, καθώς εάν ένας καταναλωτής θέλει να αγοράσει από το πολυκατάστημα ένα παντελόνι, αλλά και καλλυντικά θα πρέπει να κάνει το εξής: να κλείσει ένα ραντεβού για να μπει στο πολυκατάστημα, να δοκιμάσει και να αγοράσει τα ρούχα που επιθυμεί, αλλά για να αγοράσει καλλυντικά θα πρέπει να έχει προπαραγγείλει τα προϊόντα που επιθυμεί, είτε ηλεκτρονικά είτε τηλεφωνικά και να κλείσει ένα άλλο ραντεβού για να τα παραλάβει εκτός του πολυκαταστήματος. Ακόμη και εάν για να πάει στον όροφο που είναι τα είδη ένδυσης έχει περάσει πρώτα από το ισόγειο, όπου συνήθως πωλούνται τα καλλυντικά στα γνωστά μεγάλα και μικρότερα πολυκαταστήματα (Attica, Hondos κ.α.)
Το ίδιο συμβαίνει για παράδειγμα και με τις αλυσίδες που πωλούν βιβλία, γραφική ύλη αλλά και προϊόντα τεχνολογίας. Εάν θέλεις να αγοράσεις βιβλία, αλλά και έναν καινούργιο φορητό υπολογιστή, καθώς η τηλεργασία συνεχίζεται, θα πρέπει να κλείσεις ραντεβού για να μπεις στο κατάστημα και να διαλέξεις τα βιβλία που θέλεις, αλλά το laptop θα πρέπει να το έχεις ήδη παραγγείλει και να πας έξω από το κατάστημα για να το παραλάβεις (στην περίπτωση που θεωρείς ότι πιθανόν θα περιμένεις πολλές ημέρες για να στο φέρει η εταιρεία ταχυμεταφορών στο σπίτι).
Τι κάνουν οι μεγάλες αλυσίδες
Δεν είναι τυχαίο ότι ένας από τους μεγαλύτερους λιανεμπορικούς ομίλους της χώρας, η Jumbo, αποφάσισε όπως ανακοίνωσε να κρατήσει κλειστά τα καταστήματά της από σήμερα σε Αττική, Πάτρα και Χαλκίδα (πρόκειται συνολικά για 26 καταστήματα) και δεν θα λειτουργήσουν ούτε με τη μέθοδο του click inside ούτε με τη μέθοδο του click away. Τις τελευταίες ώρες, ωστόσο, υπάρχουν δεύτερες σκέψεις και είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανοίξουν τελικά αύριο, Τρίτη, τα συγκεκριμένα καταστήματα. Επίσημες ανακοινώσεις αναμένονται το απόγευμα. Σε κάθε περίπτωση το ηλεκτρονικό κατάστημα της εταιρείας, το οποίο σημειωτέον τον Νοέμβριο, αλλά και πριν από τα Χριστούγεννα είχε κλείσει για αρκετές εβδομάδες, παραμένει σε λειτουργία.
Μόνο με τη μέθοδο του click away θα λειτουργήσει τα καταστήματα στις «κόκκινες» περιοχές ο όμιλος Inditex (περιλαμβάνει τα πολύ δημοφιλή καταστήματα Zara, Bershka, Pull & Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Oysho), παρά το γεγονός ότι πρόκειται για καταστήματα ένδυσης – υπόδησης. Στον όμιλο ανήκει και το σήμα Zara Home, το οποίο, όμως έτσι κι αλλιώς μόνο με click away επιτρέπεται να λειτουργεί στις περιοχές αυξημένους κινδύνου.
Η έτερη μεγάλη αλυσίδα, η H&M από την άλλη θα λειτουργήσει με το μοντέλο click inside. Η εν λόγω εταιρεία, πάντως, όταν εφαρμόστηκε το μοντέλο click away την περίοδο των εορτών, δεν μπόρεσε να το εφαρμόσει, διότι οι αποθήκες της βρίσκονται εκτός Ελλάδας.
Πάντως, ακόμη και τα καταστήματα που θα λειτουργήσουν με βάση το μοντέλο click inside, θα εφαρμόσουν σε αρκετές περιπτώσεις μειωμένο ωράριο (αρκετά, τουλάχιστον σε κάποιες περιοχές έχουν επιλέξει να κλείνουν στις 6 μ.μ. αντί για τις 8 μ.μ.), προφανώς για να περιορίσουν τα λειτουργικά τους έξοδα σε μια περίοδο που εκ των πραγμάτων ο τζίρους τους θα περιοριστεί.
Παρά, πάντως, τους περιορισμούς στη λειτουργία του λιανεμπορίου, αυτή τη φορά τα σούπερ μάρκετ θα επιτρέπεται να διαθέτουν από τα φυσικά τους καταστήματα όλα τα προϊόντα bazaar (μη τρόφιμα δηλαδή, όπως ρούχα, ηλεκτρικές συσκευές κ.α) εκτός από παιχνίδια κάθε είδους, από τράπουλες έως παζλ και video games.
Πώς λειτουργούν τα δύο μοντέλα
Τα δύο μοντέλα λειτουργίας του λιανεμπορίου στις «κόκκινες» περιοχές που στην ουσία εφαρμόζονται από σήμερα, καθώς το Σάββατο καταναλωτές, αλλά και αγορά ήταν στην πλειονότητά τους ανέτοιμοι για τα νέα δεδομένα, υπενθυμίζεται ότι λειτουργούν ως εξής:
– Click inside (αγορές εντός του καταστήματος κατόπιν ραντεβού) για την αγορά ειδών ένδυσης, υπόδησης και ειδών βιβλιοχαρτοπωλείου. Ο πελάτης αιτείται ραντεβού από την επιχείρηση είτε μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος αυτής, είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω εφαρμογής που μπορεί να έχει η ίδια η επιχείρηση, είτε μέσω της εφαρμογής e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης. Η επιχείρηση του στέλνει μήνυμα (SMS ή email ) με την επωνυμία της, τη διεύθυνση και την ώρα του ραντεβού. Στο κατάστημα μπορεί να εισέρχεται μόνο όποιος έχει ραντεβού, δηλαδή δεν μπορεί να συνοδεύεται από κάποιο φιλικό ή συγγενικό πρόσωπο χωρίς να έχει και το άλλο άτομο προκαθορισμένο ραντεβού την ίδια ώρα. Επίσης, εντός των καταστημάτων ισχύει ο γνωστός κανόνας του 1 ατόμου ανά 25 τ.μ. Στους εξωτερικούς χώρους των καταστημάτων, σε ουρές αναμονής, επιτρέπεται να βρίσκονται έως 9 άτομα.
– Με τη μέθοδο click away (παράδοση εκτός κατόπιν ραντεβού) για την αγορά των λοιπών ειδών (σ.σ. εννοείται ότι δεν συγκαταλέγονται στις δύο αυτές μεθόδους το λιανεμπόριο τροφίμων και φαρμάκων). Το εν λόγω μοντέλο θα εφαρμοστεί, όπως και την περίοδο των Χριστουγέννων, κατά τον εξής τρόπο: ο καταναλωτής είτε ηλεκτρονικά είτε τηλεφωνικά παραγγέλνει ή προαγοράζει ένα προϊόν. Η επιχείρηση του στέλνει είτε τιμολόγιο είτε μήνυμα με τα εξής στοιχεία: επωνυμία, διεύθυνση ΑΦΜ, χρονικό διάστημα παραλαβής. Η παραλαβή της παραγγελίας γίνεται αποκλειστικά εκτός του καταστήματος και η πληρωμή μόνο ηλεκτρονικά (όταν έχει γίνει και η παραγγελία) ή με τη χρήση POS κατά την παραλαβή του προϊόντος. Στους εξωτερικούς χώρους επιτρέπεται να βρίσκονται έως 9 άτομα, ενώ το προϊόν παραλαμβάνει ένα άτομο μόνο, αυτό που έχει κλείσει το σχετικό ραντεβού.
Και στις δύο περιπτώσεις ο κωδικός που πρέπει να αποστέλλουν οι καταναλωτές στο 13033 είναι 2.
Σημειώνεται ότι στην περίπτωση που οι καταναλωτές επιλέξουν να κλείσουν ραντεβού μέσω της εφαρμογής e-Katanalotis, είτε για αγορές με click inside είτε για αγορές με click away, αυτή δίνει έναν κωδικό για ραντεβού το οποίο ο καταναλωτής αναφέρει κατά την τηλεφωνική επικοινωνία που κάνει με την εμπορική επιχείρηση.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News