Business & Finance Πέμπτη 1/06/2023, 11:53
ΙΕΛΚΑ

Κόβουν βασικές υπηρεσίες οι Έλληνες λόγω ακρίβειας – Οι μισοί δεν θα κάνουν διακοπές

Κόβουν βασικές υπηρεσίες οι Έλληνες λόγω ακρίβειας – Οι μισοί δεν θα κάνουν διακοπές

Σαφώς αναδεικνύεται η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες και δευτερευόντως για διαχείριση των χρημάτων τους, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ ανάμεσα σε 1.000 καταναλωτές. Μάλιστα βάσει της έρευνας αυτής που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 6 και 10 Μαΐου, η πίεση είναι μεγαλύτερη για μείωση των δαπανών σε βασικές υπηρεσίες παρά σε βασικά αγαθά.

Ειδικότερα:

  • Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
  • Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

Μόλις 9% του κοινού δηλώνει ότι δεν έχει αλλάξει καθόλου τη συμπεριφορά του από την αύξηση του κόστους διαβίωσης. 

Αγοραστικές συνήθειες εξοικονόμησης χρημάτων

Κόβουν βασικές υπηρεσίες οι Έλληνες λόγω ακρίβειας – Οι μισοί δεν θα κάνουν διακοπές-1

Βασικό κριτήριο-παράγοντας επιλογής τροφίμων

Κόβουν βασικές υπηρεσίες οι Έλληνες λόγω ακρίβειας – Οι μισοί δεν θα κάνουν διακοπές-2

Ξεκάθαρη η τάση εξοικονόμησης

Από τον τελευταίο Ιούλιο και έπειτα, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο στην αγορά τροφίμων, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή, σημειώνει το ΙΕΛΚΑ. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινείτο περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Επίσης, 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. Σύμφωνα πάντοτε με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένες άνω του 50%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.

Εκτιμήσεις για διακοπές 2023

Κόβουν βασικές υπηρεσίες οι Έλληνες λόγω ακρίβειας – Οι μισοί δεν θα κάνουν διακοπές-3

Τέλος, όσον αφορά το market pass, το οποίο είναι ακόμα εν ισχύ, το 72% του κοινού δεν έχει επηρεαστεί από αυτό. Το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα, προφανώς αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass, ενώ το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. Συνολικά φαίνεται μία θετική επίδραση στην αγορά από το market pass, αλλά σε μικρό βαθμό.

Επίδραση του market pass στις αγορές

Κόβουν βασικές υπηρεσίες οι Έλληνες λόγω ακρίβειας – Οι μισοί δεν θα κάνουν διακοπές-4

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Σούπερ μάρκετ: Αγοράζουμε λιγότερα και φθηνότερα

Η ακρίβεια αλλάζει τις συνήθειες: Ποια προϊόντα αγοράζουμε σε ιδιωτική ετικέτα

Γάλα: Κατά 1 εκατ. λίτρα τον μήνα μειώθηκε η κατανάλωση, λόγω της υψηλής τιμής

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News