Business & Finance Τετάρτη 8/03/2023, 11:07
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σιδηρόδρομοι: Επανεκκίνηση τέλη Μαρτίου – Δύο σταθμάρχες, λιγότερα δρομολόγια

Σιδηρόδρομοι: Επανεκκίνηση τέλη Μαρτίου – Δύο σταθμάρχες, λιγότερα δρομολόγια

Την οδύνη του για την «πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους» εξέφρασε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά την έναρξη της συνέντευξης Τύπου που παραχωρεί για το δυστύχημα στα Τέμπη και τα πρώτα μέτρα ασφαλείας για τον σιδηρόδρομο. Στα μέτρα για την επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου προβλέπεται η υποχρεωτική ύπαρξη δύο σταθμαρχών σε κάθε σταθμό, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει μείωση των συρμών και των δρομολογίων ή και μείωση των σταθμών από τους οποίους θα περνά το τρένο. Στόχος είναι η επανεκκίνηση να γίνει το συντομότερο δυνατό, έως τα τέλη του μήνα, όμως δεν πρόκειται να γίνει αν δεν έχει εξασφαλιστεί το πρόσθετο επίπεδο ασφαλείας και σε συνενόηση με όλους τους φορείς. 

 «Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση», είπε και ζήτησε συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι δεν μπόρεσε να αποτρέψει το δυστύχημα.

Όπως είπε ο κ. Γεραπετρίτης, τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. «Θα προχωρήσουμε με τις νέες διοικήσεις στην ταχεία κατά το δυνατόν επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου», πρόσθεσε. Και τόνισε ότι η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους ασφάλειας. Αυτό θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς, με μείωση των δρομολογίων για να επιτευχθεί αυτό.

Τα αίτια

Αναφερόμενος στα αίτια του δυστυχήματος, ο υπουργός σημείωσε ότι δεν υπήρξε καμία διακοπή λειτουργίας του κέντρου τηλεδιοίκησης του κέντρο Λάρισας. Και το μοιραίο βράδυ έπρεπε να είχε καταγραφεί η αυτόματη χάραξη της πορείας, κάτι που δεν έγινε.

Ένα δεύτερο σημείο ασφάλειας ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού με αποτέλεσμα η αμαξοστοιχία να μπει στη σωστή γραμμή. Παράλληλα θα έπρεπε, σύμφωνα με το πρωτόκολλο, να είχε υπάρξει παρακολούθηση πάνω στον πίνακα ελέγχου Λάρισας μετά την αναχώρηση του συρμού. Αν είχε υπάρξει η παρακολούθηση, θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο, είπε.

Το τρένο μπήκε σε λανθασμένη γραμμή χωρίς να υπάρξει αντίδραση και από την πλευρά της αμαξοστοιχίας. Αν είχαμε καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα, παρά το ζήτημα του ανθρώπινου λάθους, θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία, τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Η επόμενη ημέρα

Στο εξής, ο κ. Γεραπετρίτης εντοπίζει δύο κρίσιμα ζητήματα. Πρώτον, την υλοποίηση της σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης. Θα γίνουν όλες οι ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς, όπως είπε. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τη μητρική εταιρεία Alstom Γαλλίας και έδωσε σαφή εντολή για επίσπευση όλων των διαδικασιών. Υπήρξε πλήρης κατανόηση εκ μέρους της γαλλικής εταιρείας.

Το δεύτερο ζήτημα είναι η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Είναι σημαντικό να ξεκινήσει εκ νέου, είπε ο κ. Γεραπετρίτης, το συντομότερο δυνατό, έως τα τέλη του μήνα, όμως τόνισε ότι η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Θα αναβαθμίσουμε σημαντικά το σύστημα ασφάλειας μέχρι να έχουμε πλήρη τεχνολογική αναβάθμιση, είπε.

Στα μέτρα για την επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου προβλέπεται η υποχρεωτική ύπαρξη δύο σταθμαρχών σε κάθε σταθμό, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει μείωση των συρμών και των δρομολογίων ή και μείωση των σταθμών από τους οποίους θα περνά το τρένο.

Εκπρόσωποι της Hellenic Train συμφώνησαν στο βασικό πλαίσιο για επανεκκίνηση.

Θα υπάρξει αναβάθμιση προσωπικού, με προσλήψεις και εκπαίδευση. Θα αξιολογηθεί εκ νέου το πλαίσιο εκπαίδευσης προσωπικού.

Θα κατατεθεί νομοσχέδιο για αυστηρότερο πλαίσιο ως προς τις κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο.

Μακροπρόθεσμα, προβλέπεται εκπόνηση σχεδίου για ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για επιχειρησιακό σχέδιο με αλλαγή φιλοσοφίας στο πλαίσιο που έχει προβλεφθεί (4974/2022).

Για την αναβάθμιση, ήδη βρίσκεται στην Αθήνα τεχνικό κλιμάκιο του ευρωπαϊκού ΕΡΑ.

Επίσης, προβλέπεται η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.

Πόσο κόσμο έχει αυτή τη στιγμή ο ΟΣΕ;

Απαντώντας σε ερώτηση του MR, ο υπουργός σημείωσε ότι έχει υπάρχει σημαντική μείωση του προσωπικού. Μεγάλο πρόβλημα προέκυψε την τελευταία τριετία με μαζική αποχώρηση λόγω συνταξιοδοτήσεων. Όπως είπε, έγιναν γρήγορες κινήσεις με περίπου 200 άτομα που προσήλθαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Εφόσον ολοκληρωθεί το σχήμα θα έχουν επιπλέον 217 που θα προσέλθουν.

Επί ΣΥΡΙΖΑ, είχαν προκηρυχθεί 35 θέσεις και είχαν προσληφθεί 24 άτομα.

Θα υπάρξει ένα νέο οργανόγραμμα, είπε ο υπουργός, ενώ ήδη εκπονείται ένα νέο επιχειρησιακό σχέδιο που έχει να κάνει μεταξύ άλλων και με το οργανόγραμμα του προσωπικού.

Θα υπάρξει στήριξη και στο επίπεδο της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης. Με ένα νέο σύστημα θα χρειάζονται και νέες τεχνολογικές δεξιότητες από τους εργαζόμενους.

Γιατί παραπέμπεται η Ελλάδα στο Ευρωδικαστήριο και ποιες συμβάσεις ελέγχονται;

Υπάρχει μια σειρά από συμβάσεις που αφορούν στην αναβάθμιση υποδομών και δικτύου και τις εσωτερικές σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των εμπλεκόμενων (μεταξύ ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train), απάντησε ο κ. Γεραπετρίτης.

Αναφέρθηκε στη σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με τον Οργανισμό που βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στο ζήτημα της σύμβασης για τις άγονες γραμμές. Κάποιες έχουν υπογραφεί και άλλες βρίσκονται σε εξέλιξη, είπε.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News