Στο σφυρί βγαίνει το «κουφάρι» της ΕΛΠΑ: Μια ιστορία από το 1924
Ό,τι έχει απομείνει από την ΕΛΠΑ, που ιδρύθηκε το 1924 ως η Εθνική Λέσχη Αυτοκινήτου και Τουρισμού της Ελλάδος κι έφτασε να παρέχει κάθε είδους υπηρεσίες που σχετίζονται με την αυτοκίνηση προς τους 140 χιλ. συνδρομητές της, θα βγαίνει στο σφυρί κάθε Δευτέρα μέχρι να υπάρξει υπερθεματιστής. Πρόκειται για συνολικά 25 φορτηγά αυτοκίνητα που θα εκποιηθούν ως σκραπ με συνολική τιμή εκκίνησης που δεν ξεπερνάει τις 25 χιλ. ευρώ. Ενδεικτικά, Mercedes τύπου 704 εκποιείται προς 1.000 ευρώ, ενώ αντίστοιχη είναι η τιμή πρώτης προσφοράς για ένα Citroen Berlingo.
Ύστερα από μία αποτυχημένη απόπειρα εξυγίανσης της επιχείρησης το 2013 και υπό το βάρος φαινομένων κακοδιαχείρισης, η ΕΛΠΑ, που εμφανίζεται να οφείλει περισσότερα από 35 εκατ. ευρώ στον ΕΦΚΑ, έχει διακόψει την λειτουργία της τα τελευταία χρόνια.
Από το 1924
Η ΕΛΠΑ, η Εθνική Λέσχη Αυτοκινήτου και Τουρισμού της Ελλάδος, αποτέλεσε κοινωφελές Σωματείο, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που ιδρύθηκε το 1924 σύμφωνα με τα πρότυπα των αντίστοιχων Λεσχών Αυτοκινήτου του εξωτερικού. Πριν από δέκα χρόνια διέθετε περισσότερα από 1.000 τακτικά μέλη και 140.000 συνδρομητές.
Καταστατικός σκοπός της ήταν η εξυπηρέτηση του αυτοκινητισμού και του τουρισμού και η με κάθε τρόπο και μέσο συμπαράσταση στην κρατική προσπάθεια στους δύο αυτούς τομείς, καθώς και η οργάνωση και η εποπτεία του χερσαίου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού στη χώρα μας.
Από την ίδρυσή της η ΕΛΠΑ ανέπτυξε μεγάλη δραστηριότητα στα θέματα εξυπηρέτησης Ελλήνων και ξένων αυτοκινητιστών στις εντός και εκτός Ελλάδας μετακινήσεις τους. Συγκεκριμένα, από το 1926 ανέλαβε, βάσει νόμων και σε εφαρμογή αντίστοιχων διεθνών συμβάσεων που υπέγραψε η Ελλάδα, την ευθύνη έκδοσης Πολυπτύχων και Διεθνών Αδειών Οδήγησης. Παράλληλα προσέφερε τις υπηρεσίες της σε όλους τους άλλους τομείς της τουριστικής εξυπηρέτησης (πληροφορίες, σηματοδότηση, χάρτες κλπ). Δεν είναι τυχαίο ότι οι πρώτοι οδικοί χάρτες της χώρας (1926) δημιουργήθηκαν από την ΕΛΠΑ.
Πριν από τον πόλεμο η ΕΛΠΑ είχε αναλάβει καθ’ ολοκληρίαν τη σήμανση του οδικού δικτύου της χώρας, έργο που έγινε κυρίως με δικές της δαπάνες και συνεχίστηκε μέχρι το 1957, όταν το κράτος ανέλαβε αυτή την ευθύνη. Η πρωτοβουλία αυτή συνεχίστηκε και στο πιο πρόσφατο παρελθόν και τέτοιες πινακίδες υπάρχουν πάντα σε διάφορους δρόμους. Ήδη από το 1927 η ΕΛΠΑ έχει γίνει μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μοτοσυκλέτας έως το 2012. Από τότε ξεκίνησε να οργανώνει εθνικούς και διεθνείς αγώνες αυτοκινήτου και μοτοσυκλετών, όπως και το Ράλλυ Ακρόπολις που ξεκίνησε το 1952. Η ΕΛΠΑ είχε και την επίβλεψη και οργάνωση αγώνων αυτοκινήτων και κάρτινγκ, για τους οποίους επίσης ήταν ο αποκλειστικός φορέας στην Ελλάδα, τόσο κατ’ ανάθεση της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA), όσο και του ελληνικού κράτους.
Η ΕΛΠΑ προσέφερε και υπηρεσίες οδικής από το 1960, ενώ το 1961 πρωτοστάτησε στη διαφώτιση του κοινού για τη χρησιμότητα της ζώνης ασφαλείας και την μετέπειτα υποχρεωτική χρήση της. Από το 1979 μέχρι το 1999 η ΕΛΠΑ με δικά της έξοδα εκπόνησε (με τη συνεργασία ειδικών συγκοινωνιολόγων) μελέτες για τη δημιουργία πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής. Το 1983 δημιούργησε, κατόπιν αιτήματος του κράτους, με δική της δαπάνη το πρώτο ΚΤΕΟ στην Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη, ενώ τον Δεκέμβριο 2008 ήταν η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που απέκτησε την οριστική πανελλήνια άδεια οδικής βοήθειας.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News