«Ολικό λίφτινγκ» από τεχνικές εταιρείες για έργα 30 δισ. ευρώ
Συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ «μεταμορφώνουν» τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου
Σε τροχιά πλήρους μετασχηματισμού βρίσκεται ο κατασκευαστικός κλάδος ενόψει του όγκου των νέων έργων που θα κληθούν να υλοποιήσουν οι εταιρείες τα επόμενα χρόνια. Μόνο την τελευταία τριετία έχουν δημοπρατηθεί έργα που ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται και τα έργα, ύψους 5 δισ. ευρώ, που σταδιακά έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται στο Ελληνικό και θα ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2026. Στελέχη του κλάδου υπολογίζουν ότι τα επόμενα πέντε χρόνια ο όγκος των έργων είναι πιθανό να ξεπεράσει τα 30 δισ. ευρώ, κυρίως στους τομείς των υποδομών, των κτιρίων, της ενέργειας και των σιδηροδρομικών έργων.
Ωστόσο, το στοιχείο εκείνο που αποτελεί και ιστορική ευκαιρία για τον κλάδο έγκειται στο ότι η πλειονότητα αυτών των έργων δεν θα υλοποιηθούν με την παραδοσιακή μορφή των δημόσιων συμβάσεων, αλλά μέσω συμβάσεων παραχώρησης, εκμετάλλευσης ή ΣΔΙΤ. Εν ολίγοις, οι κατασκευαστικές εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν ένα πολύ σημαντικό χαρτοφυλάκιο έργων, τα οποία θα αποφέρουν σταθερές ροές εσόδων για τα επόμενα 25-40 χρόνια. Αυτός είναι και ο «κινητήριος μοχλός» των δομικών αλλαγών, στις οποίες προχωρούν οι διοικήσεις των εταιρειών προκειμένου να μπορέσουν να διεκδικήσουν και να χρηματοδοτήσουν αυτά τα έργα.
Σε αυτό το πλαίσιο, κατά τη διάρκεια του 2022 οι μεγάλοι όμιλοι έχουν ξεκινήσει μια διαδικασία «ολικού λίφτινγκ», προχωρώντας σε σοβαρές κινήσεις είτε μετοχικών αλλαγών και ενίσχυσης της ρευστότητάς τους είτε ακόμα και πώλησης δραστηριοτήτων, όπως η παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ), «ποντάροντας» ακριβώς στο ότι τους παρουσιάζεται η ευκαιρία να μετεξελιχθούν σε επενδυτικές εταιρείες διαχείρισης υποδομών και κτιρίων, όπως ακριβώς το έχουν πράξει οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι του εξωτερικού.
Η πιο πρόσφατη κίνηση πραγματοποιήθηκε από τον όμιλο Μυτιληναίου, ο οποίος ανακοίνωσε πριν από μερικές ημέρες τον νέο εταιρικό μετασχηματισμό του, θέλοντας να «ξεκλειδώσει» υπεραξίες στον τομέα των κατασκευών και των παραχωρήσεων. Σε αυτό το πλαίσιο δημιουργήθηκαν δύο αυτόνομες εταιρείες, η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, η οποία θα είναι ο κατασκευαστικός «βραχίονας» του ομίλου, και η Μ Παραχωρήσεων, η οποία θα αποτελέσει τον επενδυτικό «βραχίονα» σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η αρχική ρευστότητα των δύο εταιρειών αγγίζει το 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 300 εκατ. ευρώ αφορούν το κατατεθειμένο μετοχικό κεφάλαιο και 700 εκατ. ευρώ αφορούν εγγυητικές επιστολές πάσης φύσεως.
Στελέχη του ομίλου Μυτιληναίου σημειώνουν ότι με αυτή τη νέα δομή θα παρέχεται στην επενδυτική κοινότητα μια πιο άμεση κατανόηση των δραστηριοτήτων της Μυτιληναίος. Συμπληρώνουν επίσης ότι το λειτουργικό αυτό μοντέλο ευνοεί τις εσωτερικές συνέργειες, την αποτελεσματική λήψη αποφάσεων και γενικότερα κινείται προς την κατεύθυνση της προοδευτικής αποκέντρωσης των αποφάσεων της διοίκησης, στοιχείο που επιχειρείται να διαχυθεί σε όλες τις δραστηριότητες του ομίλου, στο πλαίσιο της προετοιμασίας της «επόμενης ημέρας» για την εισηγμένη. Στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας ο όμιλος Μυτιληναίου υπέγραψε, σε κοινοπραξία με την Αβαξ, το μεγαλύτερο σε αξία και πρώτο οδικό έργο ΣΔΙΤ, ύψους 372 εκατ. ευρώ. Παράλληλα διεκδικεί δεκάδες νέες συμβάσεις ΣΔΙΤ και έργα παραχώρησης.
Ενδεικτικά των οικονομικών πλεονεκτημάτων των έργων παραχώρησης και ΣΔΙΤ είναι τα νούμερα που παρουσίασε πρόσφατα ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Βάσει αυτών, από τα έργα που έχει ήδη αναλάβει (Ελληνικό, Εγνατία Οδός, αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης κ.τ.λ.) μπορεί να προσδοκά στην είσπραξη μερισμάτων συνολικού ύψους 6 δισ. ευρώ τα επόμενα 30-35 χρόνια. Ηδη, τα σημερινά ετησιοποιημένα έσοδα από μερίσματα έργων παραχώρησης και ΑΠΕ ανέρχονται σε 100 εκατ. ευρώ και θα αυξηθούν σε 300 εκατ. ευρώ κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών, όταν θα ξεκινήσει η περίοδος εκμετάλλευσης έργων, όπως το τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Εν τω μεταξύ, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του ομίλου έχει «σκαρφαλώσει» σε ιστορικό υψηλό επίπεδο της τάξεως των 4,8-5 δισ. ευρώ.
Εξάλλου, η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ φαίνεται πως επέλεξε την οδό της αποεπένδυσης από τον τομέα των ΑΠΕ, κεφαλαιοποιώντας τις σημαντικές υπεραξίες που έχουν δημιουργηθεί. Μέσω της επικείμενης υπογραφής συμφωνίας με τον όμιλο First Sentier από την Αυστραλία, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να εξασφαλίσει κεφάλαια της τάξεως του 1 δισ. ευρώ, που θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση νέων συμβάσεων παραχώρησης, τις οποίες διεκδικεί ο όμιλος, όπως π.χ. εκείνη της Αττικής Οδού. Η συμφωνία για την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή εκτιμάται ότι θα προχωρήσει στις αρχές του 2023, με τη First Sentier να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για τη μόχλευση της εν λόγω συμφωνίας, το συνολικό ύψος της οποίας αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι θα προβεί και σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Μετρό Θεσσαλονίκης: Η «μάχη» για τα αρχαία κόστισε ακριβά
Οι κατασκευαστές γεμίζουν τα ταμεία ενόψει των μεγάλων έργων
Καραμανλής: Σε εξέλιξη 125 έργα 40 δισ. ευρώ – Στόχος τα τρένα υδρογόνου έως το 2025
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News