Οι κατασκευαστές γεμίζουν τα ταμεία ενόψει των μεγάλων έργων
Σε αγώνα δρόμου έχουν αποδυθεί το τελευταίο διάστημα οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, προκειμένου να εξασφαλίσουν την απαιτούμενη ρευστότητα για τη συμμετοχή τους στα έργα παραχώρησης και στις συμβάσεις ΣΔΙΤ που έχουν προκηρυχθεί την τελευταία διετία, αλλά και σε όσα πρόκειται να προκηρυχθούν τους επόμενους μήνες. Στο πλαίσιο αυτό υλοποιούνται κινήσεις πλήρους αναδιάρθρωσης των ομίλων, με την πώληση των ιδιαίτερα κερδοφόρων δραστηριοτήτων ΑΠΕ να βρίσκονται στο επίκεντρο. Παράλληλα, πωλούνται κι άλλα «ασημικά», όπως συμμετοχές σε υφιστάμενες εταιρείες παραχώρησης, με δεδομένο ότι τα νέα έργα που θα προστεθούν στη «φαρέτρα» των ομίλων θα παραγάγουν σημαντικές ροές εσόδων για τις επόμενες δεκαετίες.
Οπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, κατά μέσον όρο στα έργα ΣΔΙΤ η συμμετοχή του ιδιώτη διαμορφώνεται στο 25%, με το υπόλοιπο ποσό της χρηματοδότησης που απαιτείται να αφορά τραπεζικό δανεισμό και τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου. Αυτό σημαίνει ότι για τα έργα ΣΔΙΤ συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ που έχουν προκηρυχθεί ή βρίσκονται στον «προθάλαμο» της προκήρυξης, οι κατασκευαστικοί όμιλοι που τα διεκδικούν θα χρειαστούν ίδια κεφάλαια της τάξεως του 1,25 δισ. ευρώ. Αν υπολογιστούν και τα κεφάλαια που απαιτούνται για τη συμμετοχή σε έργα παραχώρησης, ο συνολικός «λογαριασμός» αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο. Για παράδειγμα, μόνο η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού υπολογίζεται ότι θα απαιτήσει προσφορές της τάξεως των 2 δισ. ευρώ ή και παραπάνω.
Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκεται στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων με την αυστραλιανή First Sentier για την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Η τελική αξία της συμφωνίας αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ, εφόσον ο αυστραλιανός όμιλος προχωρήσει και σε δημόσια πρόταση για το σύνολο των μετοχών, κάτι άλλωστε που φέρεται να έχει συμφωνηθεί στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων. Αυτό σημαίνει ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα μπορεί να προσδοκά σε έσοδα της τάξεως των 950 εκατ. ευρώ, τα οποία θα μπορέσει να αξιοποιήσει για μελλοντικές συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ, όπως π.χ. η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού. Στον αντίποδα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη εξασφαλίσει την απαιτούμενη ρευστότητα για την κάλυψη των αναγκών της σε ίδια κεφάλαια, τόσο για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, που θα απαιτήσει 300 εκατ. ευρώ, όσο και για τη δημιουργία του IRC (καζίνο) στο Ελληνικό.
Αντίστοιχα, η διοίκηση του ομίλου Ελλάκτωρ αναμένεται να ολοκληρώσει έως τα μέσα Δεκεμβρίου τον πλήρη χρηματοοικονομικό και εταιρικό μετασχηματισμό της εισηγμένης. Αυτό θα γίνει μέσω της πρόωρης αποπληρωμής του συνόλου των ομολογιών του διεθνούς ομολόγου των 670 εκατ. ευρώ και της ταυτόχρονης μεταβίβασης του 75% της δραστηριότητας της παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ. Σχολιάζοντας την αποπληρωμή του ομολόγου, η διοίκηση του ομίλου αναφέρει πως «αποτελεί μία στρατηγική κίνηση κεφαλαιακής θωράκισης του ομίλου, που θα ενισχύσει την επενδυτική του ευελιξία, σε μια περίοδο με ιδιαίτερες χρηματοοικονομικές προκλήσεις». Υπενθυμίζεται πως το ετήσιο κόστος του ομολόγου ανερχόταν σε περίπου 45 εκατ. ευρώ.
Με τον τρόπο αυτό η Ελλάκτωρ απελευθερώνει «δυνάμεις» προκειμένου να αντλήσει νέα ρευστότητα στο μέλλον, την οποία σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει για την ενίσχυση της παρουσίας της στον τομέα των παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, αλλά και της αγοράς ακινήτων. Ηδη, εντός της εβδομάδας, η εταιρεία ενίσχυσε τη συμμετοχή της στην παραχωρησιούχο εταιρεία που διαχειρίζεται τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου.
Πωλητής της συμμετοχής αυτής, ύψους 20,53% και 21,55%, ήταν ο όμιλος Αβαξ, ο οποίος καρπώθηκε το ποσό των 60 εκατ. ευρώ. Είχαν προηγηθεί η πώληση των ΑΠΕ της θυγατρικής Volterra, όπως και των κεντρικών γραφείων του ομίλου το 2020. Από τις πωλήσεις αυτές, συνολικού ύψους 153,5 εκατ. ευρώ, η Αβαξ εξασφάλισε κέρδος 92,3 εκατ. ευρώ, χωρίς να χρειαστεί να καταφύγει σε τραπεζικό δανεισμό ή άλλες μορφές άντλησης κεφαλαίων. Ασφαλώς, στόχος των κινήσεων αυτών είναι η κάλυψη των ιδίων κεφαλαίων που θα χρειαστεί ο όμιλος για την υλοποίηση των σημαντικών έργων που έχει αναλάβει, ή διεκδικεί. Μεταξύ άλλων, η Αβαξ αναμένεται να υπογράψει, μαζί με τον όμιλο Μυτιληναίου, το σημαντικότερο μεμονωμένο έργο ΣΔΙΤ, ύψους 460 εκατ. ευρώ, για τη νέα Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης (Flyover), ενώ έχει δώσει το «παρών» στα περισσότερα έργα ΣΔΙΤ και παραχώρησης που έχουν προκηρυχθεί.
Κεφάλαια 220 εκατ. ευρώ αναμένεται να εξασφαλίσει το επόμενο διάστημα και η Intrakat για τη χρηματοδότηση νέων εξαγορών ομοειδών εταιρειών εντός κι εκτός Ελλάδας (50 εκατ. ευρώ), την εξασφάλιση κεφαλαίων κίνησης (50 εκατ. ευρώ), αλλά και τη χρηματοδότηση του επενδυτικού της προγράμματος στον τομέα των ΑΠΕ (120 εκατ. ευρώ).
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Ελλάκτωρ: Εξαγοράζει πλήρως το ομόλογο των 670 εκατ. ευρώ
Σε Vinci και Ελλάκτωρ τα ποσοστά της ΑΒΑΞ στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου
Γ. Περδικάρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Λεπτή ισορροπία το ανεκτέλεστο και το ρίσκο για τις κατασκευαστικές
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News