ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προίκα για τα ελληνικά ναυπηγεία οι κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού

Ολοκληρώνεται η εξυγίανση των μονάδων σε Ελευσίνα, Σκαραμαγκά

Προίκα για τα ελληνικά ναυπηγεία οι κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού

Καθώς ολοκληρώνεται η διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας αλλά και του Σκαραμαγκά, το δεύτερο μέρος του ναυπηγικού προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού αναμένεται να προικοδοτήσει τα δύο βιομηχανικά συγκροτήματα με έργο. Το Πολεμικό Ναυτικό προχωρεί άμεσα στην ενεργοποίηση του προγράμματος απόκτησης τριών κορβετών με την προαίρεση προμήθειας ακόμη μίας. Το Πολεμικό Ναυτικό έχει καταλήξει σε μια λίστα τριών προτάσεων και συγκεκριμένα των κορβετών FCx30 (Doha) της ιταλικής Fincantieri, των Gowind 2500 της γαλλικής Naval Group, αλλά και των Sigma 10514 της ολλανδικής Damen.

Η επικείμενη ανάταξη των δύο ναυπηγικών μονάδων, σύμφωνα με τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο, «έχει μεγάλο θετικό αντίκτυπο και στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, δεδομένου ότι είμαστε στην τελική ευθεία να αποφασίσουμε για κρίσιμης εθνικής σημασίας προγράμματα ναυπήγησης πολεμικών πλοίων». Μιλώντας την Πέμπτη κατά τη διάρκεια της υπογραφής της συμφωνίας εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ο υπουργός τόνισε πως «είναι απαραίτητη προϋπόθεση –εμείς, η κυβέρνηση, τη βάζουμε ως απαραίτητη προϋπόθεση– να ναυπηγηθούν κάποια από αυτά (σ.σ. κορβέτες) και σε ελληνικό ή ελληνικά ναυπηγεία, καθώς και να υποστηριχθούν και τα υπόλοιπα καράβια του στόλου (σ.σ. αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ)».

Το πρόγραμμα

Οπως αποκάλυψε στην αρχή της εβδομάδας το Πολεμικό Ναυτικό προχωρεί άμεσα στην ενεργοποίηση του προγράμματος πρόσκτησης τριών κορβετών με την προαίρεση προμήθειας ακόμη μίας (3+1). Το Πολεμικό Ναυτικό έχει καταλήξει σε μια λίστα τριών προτάσεων και συγκεκριμένα των κορβετών FCx30 (Doha) της ιταλικής Fincantieri, των Gowind 2500 της γαλλικής Naval Group, αλλά και των Sigma 10514 της ολλανδικής Damen, με τις προτάσεις της Ιταλίας και της Γαλλίας να εκτιμάται ότι συγκεντρώνουν τις περισσότερες πιθανότητες.

Είναι χαρακτηριστικό λοιπόν πως εδώ και αρκετούς μήνες η Fincantieri έχει πραγματοποιήσει εκτεταμένες επαφές με τη νέα διοίκηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, καθώς επιδιώκει να αναλάβει το πρόγραμμα και έτσι επιζητά να εξυπηρετήσει κατά το δυνατόν την αξίωση της κυβέρνησης να δοθεί έργο και σε ελληνικά ναυπηγεία.

Την ίδια ώρα η ανταγωνίστρια της Naval Group, που έχει αναλάβει ήδη το ναυπηγικό πρόγραμμα των τριών φρεγατών και έχει δώσει υπεργολαβικό μικρότερο και μεγαλύτερο έργο σε περίπου 20 ελληνικές επιχειρήσεις, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «Κ» δηλώνει πως «ανυπομονεί να επεκτείνει τη δομή της στην Ελλάδα για να υποστηρίξει την ταχεία ανάπτυξη αυτών των δραστηριοτήτων, και η αρχή αυτή θα επεκταθεί και θα αναπτυχθεί περαιτέρω ως μέρος της πρότασης της Naval Group προς το Ελληνικό Ναυτικό για τις κορβέτες Gowind, για τις οποίες η Naval Group συνεργάζεται ιδιαίτερα με το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά καθώς και με το υπόλοιπο ελληνικό DITB (σ.σ. ελληνική αμυντική βιομηχανική και τεχνολογική βάση). Αυτό θα εξασφαλίσει την πλήρη ικανοποίηση των ελληνικών προσδοκιών όσον αφορά το ελληνικό περιεχόμενο γι’ αυτό το πρόγραμμα».

Η συμφωνία

Η συμφωνία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας υπεγράφη την Πέμπτη από τον επενδυτή ONEX Shipyards, τον υπουργό Ανάπτυξης Αδωνι Γεωργιάδη ως εκπρόσωπο των πιστωτών του Δημοσίου, αλλά και τους υπόλοιπους πιστωτές, μεταξύ των οποίων και τους εργαζομένους. Η συμφωνία θα κατατεθεί άμεσα προς επικύρωση από το αρμόδιο δικαστήριο και η απόφαση εκτιμάται πως θα εκδοθεί στις αρχές του έτους. Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, αντιπροσωπεία από την αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα DFC, η οποία θα χρηματοδοτήσει με κεφάλαιο κίνησης έως και 105 εκατ. τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, έρχεται στην Ελλάδα την επομένη εβδομάδα. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ONEX Πάνο Ξενοκώστα, η μονάδα αναμένεται να λειτουργήσει υπό το νέο καθεστώς έως τις αρχές της άνοιξης, ενώ από το καλοκαίρι θα είναι έτοιμη να αναλάβει, αν προκύψει, και αμυντικό έργο.

Καταβολή 123 εκατ. ευρώ

Εν τω μεταξύ, αναμένεται άμεσα και τροπολογία που θα επιτρέψει στο ελληνικό Δημόσιο να καταβάλει προς την ειδική διαχείριση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ποσό της τάξης των 123 εκατομμυρίων (που οφείλει το Δημόσιο ως αποτέλεσμα διαιτητικής απόφασης και να μη συμψηφιστεί αυτό το ποσό με τις κρατικές επιδοτήσεις που πρέπει να ανακτήσει), ώστε να καταβληθούν οφειλές και αποζημιώσεις προς τους εργαζομένους. Η είσπραξη αυτού του ποσού από την ειδική διαχείριση θα της επιτρέψει να κλείσει το θέμα με τους εργαζομένους πριν μεταβιβάσει τις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου (πρόκειται για το μισό της συνολικής έκτασης των ναυπηγείων που ελέγχει η ειδική διαχείριση) ελεύθερες υποχρεώσεων στον πλειοδότη επενδυτή, τον όμιλο του Γιώργου Προκοπίου. Αυτός είναι ο πλειοδότης-επενδυτής που επικράτησε στους διαγωνισμούς της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και της ειδικής διαχείρισης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά τον Ιούλιο του 2021 με τίμημα 37,3 εκατ. ευρώ στον πρώτο και άλλων 25,2 εκατ. στον δεύτερο για το άλλο μισό του ναυπηγείου.

Διαβάστε επίσης: 

Υπεγράφη η Συμφωνία Εξυγίανσης για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Στην τελική ευθεία η μεταβίβασή τους

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News