ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της «μάχης» των σούπερ μάρκετ

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της «μάχης» των σούπερ μάρκετ

Η ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της «Σκλαβενίτης» την περασμένη Παρασκευή ήρθε να επιβεβαιώσει αυτό που αποτελούσε κοινό μυστικό στην αγορά: ότι ο ηγέτης του κλάδου των σούπερ μάρκετ όχι απλώς διατήρησε την πρωτιά το 2021, αλλά διεύρυνε ακόμη περισσότερο τη διαφορά του από τους άλλους, καταγράφοντας ρυθμό ανάπτυξης πολλαπλάσιο αυτόν του συνολικού κλάδου. Στην πραγματικότητα η «Σκλαβενίτης» και σε μικρότερο βαθμό η METRO AEBE ήταν οι βασικοί κερδισμένοι του κλάδου, υπό την έννοια ότι η ανάπτυξή τους υπερέβη αυτή του κλάδου. 

Η κατάσταση σε ό,τι αφορά την κατάταξη των αλυσίδων δεν αναμένεται να ανατραπεί σημαντικά το 2022, μια χρονιά, πάντως, που μπορεί να κλείσει με αύξηση του τζίρου για τον κλάδο, αλλά με μεγάλη πίεση στην κερδοφορία, καθώς το κόστος λειτουργίας αυξάνεται συνεχώς για τις αλυσίδες, ενώ την ίδια ώρα μειώνονται οι πωλήσεις των πιο ακριβών προϊόντων. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί το γεγονός ότι σε μια περίοδο πληθωριστικής κρίσης που η τιμή αποτελεί το βασικό κριτήριο επιλογής προϊόντων και αλυσίδας για τους καταναλωτές, οι λιανέμποροι επενδύουν και στις τιμές, μέσω προσφορών και προωθητικών ενεργειών ή ακόμη και απορροφώντας ή καθυστερώντας τη μετακύλιση των αυξήσεων στην τιμή καταναλωτή, για να διαφυλάξουν τα μερίδια αγοράς τους. 

Τα αποτελέσματα του 2021 

Με πωλήσεις 3,32 περίπου δισεκατομμύρια σε ό,τι αφορά τη μητρική (σ.σ. η οποία αφορά τη δραστηριότητα της αλυσίδας «Σκλαβενίτης» στην Ελλάδα) έναντι 3,15 δισ. το 2020, η δημοφιλής αλυσίδα σημείωσε ρυθμό ανάπτυξης περίπου 5,33%. Υπενθυμίζεται ότι ο κλάδος των σούπερ μάρκετ έκλεισε το 2021 με αύξηση πωλήσεων μόλις 1,3% σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ. Σημειώνεται ότι σε επίπεδο ομίλου, που περιλαμβάνει και τη δραστηριότητα στη «Χαλκιαδάκης» (60% θυγατρική της Σκλαβενίτης), τη δραστηριότητα στον κλάδο cash & carry μέσω του THE MART, αλλά και τη δραστηριότητα λιανικής στην Κύπρο, o τζίρος έφτασε το 2021 στα 3,98 δισ. ευρώ, μια ανάσα από τα 4 δισ. ευρώ. 

Η ΑΒ Βασιλόπουλος δεν έχει ακόμη δημοσιοποιήσει τα οικονομικά της αποτελέσματα για τη χρήση του 2021. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες φέρεται να έχει καταγράψει μία μικρή μείωση στα έσοδά της (από 2,02 δισ. ευρώ το 2020), στοιχείο που συνετέλεσε σε σημαντικό βαθμό στις ανακατατάξεις που ξεκίνησαν στην αλυσίδα από τις αρχές του έτους με την αιφνίδια αποχώρηση του επικεφαλής της κ. Βασίλη Σταύρου, ανακατατάξεις που είναι ακόμη σε εξέλιξη. 

Σε περίπου 2 δισ. ευρώ υπολογίζεται ο τζίρος της Lidl με στελέχη της αγοράς να υποστηρίζουν ότι πιθανόν να βρίσκεται ήδη στη δεύτερη θέση ή τουλάχιστον πολύ κοντά σε αυτή.  

Με 2,7% ανάπτυξη έκλεισε το 2021 η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ (συμφερόντων Αριστοτέλη Παντελιάδη) με τον τζίρο της να διαμορφώνεται σε 1,37 δισ. ευρώ από 1,33 δισ. ευρώ το 2020, αλλά με τα κέρδη μετά από φόρους να είναι ελαφρώς μειωμένα, στα 19,91 εκατ. ευρώ από 22,09 εκατ. ευρώ το 2020. 

Αύξηση, αλλά μικρότερη, κατέγραψε και η «Μασούτης» το 2021, με τα έσοδά της να διαμορφώνονται περίπου στα 883 εκατ. ευρώ από τα 882 εκατ. ευρώ το 2020. Η «Μασούτης» δεν έχει δημοσιεύει ακόμη τα οικονομικά της αποτελέσματα για τη χρήση του 2021, ενώ τα κέρδη αναμένεται να είναι κοντά στα 15 εκατ. ευρώ (σ.σ. η εταιρεία δεν έχει δημοσιεύσει ακόμη τον ισολογισμό της για την περσινή χρήση. Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα, πάντως, αναμένεται να σημειώσει σημαντική αύξηση του τζίρου της τα επόμενα χρόνια, μετά τη συμφωνία με τον ΣΥΝΚΑ και την είσοδο στην αγορά της Κρήτης και την ενίσχυση της παρουσίας της στη νησιωτική χώρα. 

Μειωμένος κατά 1,54% ήταν ο τζίρος της ΠΕΝΤΕ ΑΕ (Γαλαξίας) και διαμορφώθηκε στα 503,64 εκατ. ευρώ έναντι 511,53 εκατ. ευρώ το 2020. Τα  κέρδη της εταιρείας (προ φόρων) κατά τη χρήση αυτή ανήλθαν στο ποσό των 17,17 εκατ. ευρώ. 

Θέση τέλος στην πρώτη πεντάδα θα διεκδικήσει το επόμενο διάστημα και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, ο τζίρος της οποίας το 2021 ενισχύθηκε κατά 6,5%, φτάνοντας 416 εκατ. ευρώ. 

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Η ακρίβεια αλλάζει την αγορά των σούπερ μάρκετ

Σκλαβενίτης: Κοντά στα 4 δισ. ευρώ ο τζίρος του 2021

«Shrinkflation»: Η τακτική για… έμμεσες ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News