Οι συνδρομητές «κόβουν» τα πενταψήφια με τις υψηλές χρεώσεις
Ιδιαίτερα σημαντική πτώση καταγράφουν την τελευταία πενταετία τα έσοδα των παρόχων υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφόρησης (ΥΠΠ) που αποτελούν, ενδεχομένως, άγνωστο όρο για τους περισσότερους. Σε αντίθεση δηλαδή με τους ιδιαίτερα διαδεδομένους πενταψήφιους και δεκαψήφιους αριθμούς υψηλής χρέωσης προς τους οποίους η αποστολή μηνυμάτων ή οι κλήσεις συνοδεύονται με ένα πολύ μεγάλο κόστος που «φουσκώνει», τις περισσότερες φορές εν αγνοία των συνδρομητών, τους λογαριασμούς τηλεφωνίας. Οι ειδικοί αυτοί αριθμοί χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση πελατών, το κλείσιμο ραντεβού σε δημόσιους οργανισμούς, υπηρεσίες τηλεφωνικού καταλόγου, αλλά και για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς ή την πρόσβαση σε περιεχόμενο για ενηλίκους. Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας εισπράττουν, μεν, τα έσοδα από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, αλλά αποδίδουν ποσοστό άνω του 60% αυτών στους παρόχους υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφόρησης, σε ένα μοντέλο διαμοιρασμού των εσόδων.
Η δραστηριότητα των ειδικών αριθμών υψηλής χρέωσης δημιούργησε το 2021 έσοδα της τάξεως των 51 εκατ. ευρώ από τα οποία 34,5 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκαν στις 21, εν λειτουργία, εταιρείες παροχής υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφόρησης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Η διαχρονική επεξεργασία των στοιχείων της Αρχής φανερώνει ότι τα έσοδα από ΥΠΠ πέρυσι, σε σχέση με το 2017, οπότε είχαν διαμορφωθεί σε 103 εκατ. ευρώ, έχουν υποχωρήσει κατά 50,4%. Ωστόσο, ανεξαρτήτως χρονιάς, σταθερά περίπου το 1/3 των εσόδων προέρχεται από τις υπηρεσίες τηλεφωνικού καταλόγου (αριθμοί που ξεκινούν από 118), και ακολουθούν οι αριθμοσειρές από 14 και από 901 έως 909 (η τελευταία σειρά δεκαψήφιων πρόσθετης χρέωσης απευθύνεται αποκλειστικά σε ενηλίκους). Την πεντάδα των μεγαλύτερων πηγών εσόδων συμπληρώνουν οι υπηρεσίες sms από 54 και από 190 έως 195.
Πού οφείλεται όμως η συρρίκνωση των εσόδων από υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης; Στο γεγονός, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ότι αυτού του είδους οι εταιρείες βρίσκονται, διαρκώς τα τελευταία χρόνια, στο στόχαστρο των ελεγκτικών αρχών. Εκτός από την ΕΕΤΤ, που κατά το πρόσφατο παρελθόν έχει επιβάλει μεγάλα πρόστιμα κι έχει προχωρήσει στην ανάκληση της άδειας εταιρειών ΥΠΠ, ελεγκτικοί μηχανισμοί, όπως η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και ο Συνήγορος του Πολίτη, έχουν επιβάλει βαριές κυρώσεις σε εταιρείες. Και αυτό όχι τόσο για τις υπέρογκες χρεώσεις που εφάρμοσαν –οι χρεώσεις, εξάλλου, είναι εκτός πεδίου ρύθμισης– αλλά κυρίως για τον παρελκυστικό τρόπο με τον οποίο εκμαίευαν τη συγκατάθεση του συνδρομητή για την εγγραφή του στη συγκεκριμένη κατηγορία υπηρεσιών. Αυτό συμβαίνει, ως επί το πλείστον, με τα χρεώσιμα sms τα οποία έχει λάβει στο κινητό ένας μεγάλος αριθμός συνδρομητών, με αποτέλεσμα να πληρώνει για υπηρεσίες που ποτέ δεν επέλεξε, τουλάχιστον συνειδητά.
Κατά την περιήγηση δηλαδή στο Διαδίκτυο μέσω αναδυόμενου παραθύρου, ο χρήστης καλείται να συμμετάσχει σε κάποιο διαγωνισμό ή κλήρωση με αντάλλαγμα δωροεπιταγές, εκπτωτικά κουπόνια κ.τ.λ. Συνήθως του ζητούν να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις, στη συνέχεια να επιλέξει το επιθυμητό δώρο και τέλος να καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του και να αποδεχτεί τους όρους χρήσης. Σε πολλές περιπτώσεις η εγγραφή του χρήστη και κατ’ επέκταση η αποστολή sms πραγματοποιείται ακόμη κι αν δεν γίνουν αποδεκτοί οι όροι. Σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕΤΤ, η εγγραφή σε υπηρεσίες τρίτων θα πρέπει να συνοδεύεται με την αποστολή αναλυτικού SMS με το ύψος των χρεώσεων, τη συχνότητα λήψης των SMS, τον τρόπο διαγραφής, το τηλέφωνο και το e-mail της εταιρείας παροχής των υπηρεσιών. Ενας από τους αποτελεσματικότερους τρόπους προστασίας των καταναλωτών είναι η ενεργοποίηση της φραγής –αποτελεί υπηρεσία που προσφέρουν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι– στα πενταψήφια sms υψηλής χρέωσης.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News