Σε εναλλακτικά προϊόντα υγείας επενδύουν οι φαρμακοβιομηχανίες
Στο 1 δισ. η αγορά των βιταμινών και μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων
Ευκαιρία για επενδύσεις πέραν του παραδοσιακού κλάδου του φαρμάκου αναζητούν τα τελευταία χρόνια οι φαρμακευτικές εταιρείες, εντάσσοντας στο χαρτοφυλάκιό τους και προϊόντα που δεν επιβαρύνονται από μέτρα, όπως το clawback και το rebate. Αν και το φάρμακο αποτελεί βασικό κομμάτι της επενδυτικής τους στρατηγικής, πολλές φαρμακευτικές εταιρείες στρέφουν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον τους σε «εναλλακτικά» προϊόντα, όπως τα προϊόντα αυτοθεραπείας (βιταμίνες, συμπληρώματα διατροφής, ΜΗΣΥΦΑ, βρεφικές τροφές, προϊόντα προσωπικής περιποίησης κ.λπ.), υποκινούμενες τόσο από τη ζήτηση του κόσμου για τα συγκεκριμένα σκευάσματα όσο και από την απαλλαγή αυτών των προϊόντων από το clawback, μέτρο που επιβάλλεται στην αποζημιούμενη αγορά του φαρμάκου.
«Οι περισσότερες εταιρείες προσπαθούν τα τελευταία 5-6 χρόνια να δραστηριοποιηθούν περισσότερο ή να ξεκινήσουν να δραστηριοποιούνται στον τομέα των OTC φαρμάκων», αναφέρει στην «Κ» ο Νίκος Μπουφίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του φαρμακευτικού ομίλου Bennett, υπενθυμίζοντας πως η εταιρεία του εδώ και πολλά χρόνια δραστηριοποιείται στη συγκεκριμένη κατηγορία, δίνοντας ωστόσο πάντα έμφαση στο κομμάτι του φαρμάκου. Οι εταιρείες που επενδύουν ενεργά σε αυτόν τον κλάδο είναι η Unipharma, BIAΝ (όμιλος ΒΙΑΝΕΞ), Olvos Science (Galenica), ενώ επενδύσεις πραγματοποιούν και οι Elpen, Bennett, Gap, IASIS Pharma, κ.ά. Ενδεικτικά, η Unipharma του ομίλου ΟΦΕΤ δρομολόγησε πριν από λίγο καιρό την κατασκευή της τρίτης βιομηχανικής μονάδας του ομίλου, την UniHerbo, η οποία ειδικεύεται στην παραγωγή φαρμακευτικών προϊόντων και προϊόντων υγείας από εκχυλίσματα φαρμακευτικών φυτών.
Στο μεταξύ, στροφή σε προϊόντα αυτοθεραπείας και σε γενικότερα σκευάσματα που δεν συνταγογραφούνται έκαναν κατά την περυσινή χρονιά οι Ελληνες καταναλωτές, μεσούσης της πανδημίας και της ανάγκης του κόσμου να καταναλώσει σκευάσματα για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Ετσι, όπως αναφέρει πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ και του ΣΦΕΕ (Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος), με τίτλο «Η φαρμακευτική αγορά στην Ελλάδα: γεγονότα και στοιχεία 2021», η συγκεκριμένη αγορά από τα 569 εκατ. ευρώ το 2018 αυξήθηκε στα 678 εκατ ευρώ το 2020, καταλήγοντας στα 742 εκατ. ευρώ το 2021. Εάν σε αυτά προστεθούν και τα ΜΗΣΥΦΑ (όσα δηλαδή φαρμακευτικά προϊόντα έχουν κουπόνι, όπως σκευάσματα παρακεταμόλης), τότε το σύνολο της αγοράς «έκλεισε» μια ανάσα πριν από το 1 δισ. ευρώ και διαμορφώθηκε συνολικά στα 951 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, οι πωλήσεις των ΜΗΣΥΦΑ το 2018 από 183 εκατ. ευρώ αυξήθηκαν στα 204 εκατ. ευρώ το 2020, φθάνοντας το 2021 τα 215 εκατ. ευρώ. Οι πωλήσεις των προϊόντων αυτοθεραπείας (δεν περιλαμβάνονται τα ΜΗΣΥΦΑ) αυξήθηκαν από 167 εκατ. ευρώ το 2020 στα 180 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ οι αντίστοιχες πωλήσεις των συμπληρωμάτων διατροφής σημείωσαν το 2021 άνοδο 9% σε σύγκριση με το 2020, οπότε και έσπασαν το φράγμα των 100 εκατ. ευρώ. Ετσι, οι πωλήσεις στη συγκεκριμένη κατηγορία από 106 εκατ. ευρώ το 2020 ανέβηκαν στα 116 εκατ. ευρώ το 2021. Οι δε πωλήσεις στη βρεφική διατροφή παραμένουν σταθερές, αγγίζοντας το 2021 τα 29 εκατ. ευρώ, ενώ ελαφρώς αυξημένες είναι και οι πωλήσεις σε προϊόντα προσωπικής περιποίησης (δερμοκαλλυντικά), σημειώνοντας άνοδο (7,3%), από 285 εκατ. ευρώ το 2020 στα 306 εκατ. ευρώ το 2021. Τέλος, οι πωλήσεις των προϊόντων φροντίδας ασθενών (π.χ. μετρητές σακχάρου), έφθασαν τα 107 εκατ. ευρώ το 2021 από 87 εκατ. ευρώ το 2020.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News