ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Έρχονται «βαφτίσια» με νέα ονομασία στις αρχές Ιουνίου
Με νέα ταυτότητα ετοιμάζεται να… κυκλοφορεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που μετά το κλείσιμο των τελευταίων εκκρεμοτήτων προχωράει σε συνολική αναδιάταξη. Με το βλέμμα στραμμένο στο νέο πλέγμα δρομολογίων, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ από τις 15 Μαΐου, και την έναρξη του γρήγορου δρομολογίου μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης η εταιρεία δρομολογεί ριζικές αλλαγές, σηματοδοτώντας την είσοδο στη νέα εποχή. Δυσπιστία ωστόσο προκαλούν οι έως τώρα αποκλίσεις από τις εξαγγελίες για την έναρξη των δρομολογίων του «ασημένιου βέλους» που είχε προγραμματιστεί για πέρυσι τον Μάρτιο αλλά και οι συνεχείς, χωρίς καμία εξήγηση, ακυρώσεις τακτικών δρομολογίων από την εταιρεία. Η είσοδος των Ιταλών στους κόλπους του ελληνικού σιδηροδρόμου, τον Σεπτέμβριο του 2017, είχε δημιουργήσει σημαντικές προσδοκίες ως προς το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών, οι οποίες όμως διαψεύστηκαν. Στον αντίποδα βέβαια δεν μπορεί να αγνοηθεί το γεγονός ότι η εταιρεία καλείται να «τρέξει» σε ένα δίκτυο που εμφανίζει σοβαρά προβλήματα λόγω ελλιπούς συντήρησης.
Πριν από λίγες ημέρες υπουργείο Υποδομών και ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχώρησαν στην υπογραφή της νέας σύμβασης για τη χορήγηση επιδότησης, που αφορά την εκτέλεση των λεγόμενων «άγονων» δρομολογίων, τα οποία θα περιλαμβάνονται στο νέο πλέγμα δρομολογίων. Η σύμβαση προβλέπει την καταβολή 15,5 εκατ. ευρώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου, το οποίο ενδέχεται να μην παρουσιάζει εμπορικό ενδιαφέρον για την εταιρεία. Η ιδιαιτερότητα της νέας σύμβασης αφορά το γεγονός ότι σε αντίθεση με την παλαιά, η οποία ήθελε την άκριτη καταβολή του ποσού στην εταιρεία παροχής σιδηροδρομικού έργου, προβλέπονται κυρώσεις σε περίπτωση μη εκτέλεσης δρομολογίων. Η παλαιά σύμβαση αναγνώριζε δαπάνες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ η νέα προβλέπει την εκταμίευση του σχετικού ποσού για την εκτέλεση δρομολογίων. Το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι σε περίπτωση ακύρωσης κάποιου από τα δρομολόγια που χαρακτηρίζονται «άγονα» αφαιρείται και το αντίστοιχο ποσό από την επιδότηση. Η πρώτη σύμβαση μεταξύ των δύο πλευρών υπογράφτηκε τον Δεκέμβριο του 2015, με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να λαμβάνει 50 εκατ. ευρώ ετησίως για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών. Η νέα σύμβαση θα αφορά διάστημα 10 ετών με τη δυνατότητα επέκτασης άλλων πέντε, με το ποσό να είναι ακριβώς το ίδιο. Στελέχη ωστόσο του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν ότι οι ρήτρες που περιλαμβάνονται στη νέα σύμβαση διαφοροποιούν τα δεδομένα, υποχρεώνοντας επί της ουσίας την εταιρεία να διατηρεί άρτιο δίκτυο δρομολογίων.
Τα βαφτίσια της εταιρείας έχουν προγραμματιστεί για τις αρχές Ιουνίου και, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Κ», θα συνοδεύονται από το παρθενικό δρομολόγιο του «ασημένιου βέλους». Η εταιρεία πρόκειται να απαλλαγεί από την επωνυμία ΤΡΑΙΝΟΣΕ που παραπέμπει σαφώς στην περίοδο που ανήκε στο Δημόσιο και ειδικότερα στον όμιλο του ΟΣΕ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα μετονομαστεί σε Hellenic Train με στόχο να πάρει μια πιο εθνική και τοπική χροιά η θυγατρική της ιταλικής εταιρείας. Το νέο όνομα θα σημάνει και τον περιορισμό της διάρκειας του ταξιδιού μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Το δρομολόγιο θα εκτελείται με τα ανακατασκευασμένα τρένα της FSI – Ferrovie Dello Stato Italiane και θα διαρκεί 4 ώρες. Ο περιορισμός του χρόνου ταξιδιού επιτυγχάνεται κυρίως από την περικοπή στις ενδιάμεσες στάσεις στην οποία προχωράει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για ορισμένα από τα δρομολόγια μεταξύ των δύο πόλεων. Και αυτό γιατί το δίκτυο είναι σε τέτοια κατάσταση που δεν επιτρέπει ακόμα την ανάπτυξη υψηλότερων ταχυτήτων, παρά το γεγονός ότι τα «ασημένια βέλη» έχουν ενισχυμένες δυνατότητες. Στόχος είναι μετά την ολοκλήρωση των έργων συντήρησης του δικτύου, το δρομολόγιο μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης να μπορεί να εκτελείται σε 3 ώρες και 20 λεπτά. Ο ΟΣΕ από την πλευρά του υποστηρίζει ότι απαιτούνται –πέραν της τακτικής επιχορήγησης που λαμβάνει– άλλα 50 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση για να προχωρήσει στις εργασίες τακτικής, βαριάς συντήρησης που είναι προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου της χώρας. Σε αυτή τη φάση πρόκειται να πιστωθούν άμεσα 25 εκατ. ευρώ, τα οποία θα κατευθυνθούν σε εργασίες ανάταξης και συντήρησης σημείων του δικτύου που εμφανίζουν συστηματικά προβλήματα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι προγραμματίζεται η εκταμίευση άλλων περίπου 15 εκατ. ευρώ προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες. Στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό ωστόσο το υπουργείο Υποδομών επιδιώκει να προχωρήσει στην ανάθεση μέσω ΣΔΙΤ των έργων συντήρησης της γραμμής. Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να βγει στον «αέρα» στα τέλη του τρέχοντος έτους ή στις αρχές του 2023. Tέλος, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση των διαγωνισμών για τα έξι νέα σιδηροδρομικά έργα της ΕΡΓΟΣΕ ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ. Η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας περιλαμβάνει δύο στάδια, τη διενέργεια διαλόγου και την υποβολή προσφορών.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News