ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Avax: Η Volterra, τα αιτήματα αποζημιώσεων και τα νέα έργα

Πώς αντιμετωπίζει το αυξημένο κόστος

Avax: Η Volterra, τα αιτήματα αποζημιώσεων και τα νέα έργα

Σάρκα και οστά παίρνει η επίδραση στα μεγέθη των κατασκευαστικών ομίλων των αυξημένων τιμών υλικών, σε συνδυασμό με το ενισχυμένο μεταφορικό κόστος. Αυτό αντανακλάεται στην περίπτωση της Άβαξ που ανακοίνωσε, χθες, τα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση του 2021 και περιγράφει στην οικονομική έκθεσή της τις επιπτώσεις του αυξημένου κόστους.

Στις αναταράξεις όμως, λόγω ανατιμήσεων έρχονται να προστεθούν οι καθυστερήσεις στα υπό εκτέλεση έργα, αλλά και τις διαδικασίες στις αναθέσεις νέων έργων.  

Πώς αντιμετωπίζει η τεχνική εταιρεία τις αυξήσεις στο κόστος υλικών και μεταφοράς;

Εντός Ελλάδας, στα δημόσια έργα εφαρμόζεται η συμβατική αναθεώρηση τιμών, χωρίς όμως, αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν επιπτώσεις. Ενδεικτικά, το αυξημένο κόστος στο σταθμό ενέργειας στον Άγιο Δημήτριο της ΔΕΗ προκαλεί επίδραση στο μεικτό αποτέλεσμα τουλάχιστον 4 εκατ. ευρώ. Στις συμβάσεις δημόσιων έργων, προβλέπονται όροι για την αναπροσαρμογή τιμών. Ωστόσο, οι αναθεωρήσεις αφορούν σε εργασίες οι οποίες περιλαμβάνουν εργατικά, μισθώσεις, καύσιμα και υλικά τα οποία βασίζονται στον μέσο όρο ανατιμήσεων. Οι αναπροσαρμογές δηλαδή, είναι μικρότερες των πραγματικών αυξήσεων καθώς μέχρι στιγμής αφορούν μόνο σε υλικά και καύσιμα. «Γίνεται προσπάθεια και διαπραγματεύσεις με τα αρμόδια υπουργεία, ούτως ώστε αυτά τα υλικά με την μεγάλη ανατίμηση να πληρώνονται απολογιστικά. Για τα νέα έργα τα οποία δεν είναι δημόσια, πραγματοποιούνται διαπραγματεύσεις ώστε οι συμβάσεις να περιλαμβάνουν όρους αναθεώρησης τιμών» αναφέρει η εισηγμένη. 

Στο εξωτερικό τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2022, ενώ έχει απορροφηθεί το 70% των ανατιμήσεων με ημερομηνία αναφοράς 31.12.2021. Ωστόσο, επειδή δεν υφίσταται η φόρμουλα της συμβατικής αναθέωρησης τιμών και λόγω ύπαρξης έκτακτων καταστάσεων (force majeure), η Avax έχει καταθέσει αιτήματα αποζημίωσης προς τους πελάτες για καθυστερήσεις στα έργα και επιβάρυνση του κόστους λόγω πανδημίας. Η επίδραση στο μεικτό αποτέλεσμα υπολογίζεται σε 26 εκατ. ευρώ ποσό που αφορά οδικό έργο στην Κροατία, στα κτηριακά έργα Casino Resort και Trilogy στην Κύπρο, το σταθμό ενέργειας 1.650MW στο Ιράκ και στον αγωγό φυσικού αερίου IGB στη Βουλγαρία. 

Σύμφωνα με την Avax, οι τιμές έχουν αυξηθεί από 25% έως 70% από τα τέλη του 2020 έως σήμερα σε σειρά υλικών όπως ο σίδηρος, ο χαλκός, το αλουμίνιο, ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός και η άσφαλτος.  

Εν γένει, η επίπτωση στο μεικτό αποτέλεσμα του Ομίλου έχει σε μεγάλο βαθμό απορροφηθεί και ενσωματωθεί στα οικονομικά αποτελέσματα του 2021, όμως παραμένει ένα μέρος της ανατίμησης το οποίο θα επιβαρύνει το αποτέλεσμα του 2022. 

Η Volterra 

Λόγω της απόφασης της Άβαξ να πουλήσει τη Volterra, η δραστηριότητα της ενέργειας κατηγοριοποιείται ως διακοπείσα. Αυτή το 2021 είχε συμμετοχή 191 εκατ. ευρώ στον κύκλο εργασιών και ζημιογόνο αποτέλεσμα μετά φόρων 14,4 εκατ., «γεννώντας» αρνητικό Ebitda 7,1 εκατ. ευρώ.

Η αποεπένδυση από τη Volterra έχει διττή αιτία.

Σχετίζεται δηλαδή με τις ιδιαίτερα ελκυστικές αποτιμήσεις στα εν λειτουργία έργα ΑΠΕ και το σχεδιασμό της Άβαξ να επενδύσει και να αξιοποιήσει τα κεφάλαια που θα προκύψουν σε νέα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις. Συνδέεται όμως, άρρηκτα και με την ανατίμηση του φυσικού αερίου το 2021 που είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση στην τιμή εκκαθάρισης της εγχώριας αγοράς ενέργειας.

Η τήρηση του κώδικα προμήθειας είχε ως επίπτωση την καθυστέρηση στην εναρμόνιση των χρεώσεων των πελατών, προκαλώντας σημαντικές ζημιές στον όμιλο. Η μεγάλη άνοδος του κύκλου εργασιών της Volterra και η αύξηση των τιμών αγοράς είχε ως επακόλουθο την εκτίναξη του απαιτούμενου κεφαλαίου κίνησης σε επίπεδο το οποίο η Volterra αδυνατούσε να διαχειριστεί με αποτέλεσμα να χρειαστεί σημαντική στήριξη από την μητρική.  

Νέα έργα 

Παρά τις εξωγενείς αντιξοότητες, η Avax εκτιμά ότι το 2022 θα καταγραφεί περαιτέρω βελτίωση στις οικονομικές επιδόσεις, με δυναμική ανάπτυξη της κατασκευαστικής δραστηριότητας και ενίσχυση της κερδοφορίας, «ιδίως αν μετριασθεί σύντομα ο γεωπολιτικός κίνδυνος».

Τα περισσότερα έργα που είχαν αναληφθεί τα προηγούμενα χρόνια ολοκληρώνονται έως τα μέσα του 2022, και πλέον τα έργα που εισέρχονται σε φάση υλοποίησης και η συνεχιζόμενη ενίσχυση του ανεκτέλεστου υπολοίπου με νέα ποιοτικά έργα «θέτουν τις βάσεις για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του ομίλου». 

Ο όμιλος εμφανίζει ανεκτέλεστο υπογεγραμμένων συμβάσεων 1,4 δισ. (από 1 δισ. το 2020) που αυξάνεται σε 2,2 δισ. ευρώ εάν ληφθούν υπόψη οι προς υπογραφή συμβάσεις 800 εκατ. ευρώ. 

Ορισμένα από τα νέα έργα αφορούν την Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης κοινοπρακτικά με τον όμιλο Μυτιληναίο (380 εκατ. ευρώ), την αναβάθμιση ηλεκτρονικών συστημάτων σηματοδότησης και αλλαγών τροχιάς στο σιδηροδρομικό τμήμα Θεσσαλονίκη- Ειδομένη, μαζί με την Alstom Transport (41 εκατ. ευρώ) και την ‘α φάση των έργων υποδομής στο Ελληνικό. Όπως και την πενταετή συντήρηση και λειτουργία του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (ΚΕΛΨ) σε ένωση με τις εταιρείες Άκτωρ και ΕΡΓΟΤΕΜ, με την Άβαξ να έχει ποσοστό 40%. 

Στις παραχωρήσεις, ύστερα από την άρση των περιορισμών καταγράφηκε αύξηση στην κυκλοφορία που ανήλθε σε 22% και 17% στη Εγνατία Οδό και την Αττική Οδό, αντίστοιχα.  

Διαβάστε επίσης:

AVAX: Γιατί πουλάει τη Volterra

AVAX: H άνοδος των τιμών έως 70% σε υλικά και ενέργεια ροκάνισε την κερδοφορία

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News