Aegean: Τα οφέλη των last-minute κρατήσεων, ο πόλεμος και ο νέος στόλος
Σημαντική βελτίωση των επιδόσεων του τουρισμού διαβλέπει -εάν η ζήτηση δεν επηρεαστεί από απρόβλεπτους εξωγενείς παράγοντες- η Aegean για το φετινό καλοκαίρι, με την αεροπορική, που ανακοίνωσε χθες τα αποτελέσματα για το 2021, να αυξάνει τη χωρητικότητά της από τα τέλη Μαρτίου. Το μεγαλύτερο μέρος του στόλου (80%) της θα επιχειρεί από τα αεροδρόμια της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και Λάρνακας με το υπόλοιπο 20% της χωρητικότητας να επενδύεται στη δραστηριότητα της περιφέρειας.
Από τις αρχές της χρονιάς, σύμφωνα με την ετήσια οικονομική έκθεση για τη χρήση του 2021, μέχρι και τα μέσα Μαρτίου, η αεροπορική προσέφερε 33% λιγότερες θέσεις σε σχέση με το 2019, έχοντας προσαρμόσει την προσφερόμενη χωρητικότητα σε συνάρτηση με την μειωμένη ζήτηση. Κι αυτό διότι η επικράτηση της μετάλλαξης Όμικρον από τα μέσα Νοεμβρίου 2021 επηρέασε τη ζήτηση, με τις επιπτώσεις να είναι εμφανείς και τους πρώτους μήνες του 2022, καθώς τόσο η Ελλάδα όσο και οι περισσότερες χώρες στην Ευρώπη επέβαλαν νέα μέτρα λόγω της μεγάλης αύξησης των κρουσμάτων.
Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε σε επίπεδα 49% χαμηλότερα σε σχέση με το 2019 με τη μέση πληρότητα να διαμορφώνεται στο 63%. Το πτητικό έργο, ήταν υψηλότερο σε σχέση με το 2021, οι χαμηλές πληρότητες όμως αναμένεται να επηρεάσουν τις οικονομικές επιδόσεις του πρώτου τριμήνου του 2022.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2021, το μέσο έσοδο ανά χιλιομετρική θέση της Aegean διαμορφώθηκε στα 7,21 λεπτά του ευρώ, σημαντικά βελτιωμένο από το 2020, καθώς και από το 2019 που είχε διαμορφωθεί στα 7,14 λεπτά. Σημαντική βελτίωση, έναντι του 2019, εμφάνισε και το μέσο έσοδο ανά χιλιομετρικό επιβάτη που διαμορφώθηκε σε 11,02 λεπτά από 9,01 λεπτά το 2020 και 8,42 λεπτά το 2019. Η βελτίωση επιτεύχθηκε παρά την μείωση του συντελεστή πληρότητας, λόγω της αυξημένης συνεισφοράς των κρατήσεων τελευταίας στιγμής καθώς και του μίγματος των πωλήσεων με μεγαλύτερη συνεισφορά των ναύλων comfort flex/flex.
Άνοδος τουρισμού
Η Aegean εκτιμά ότι ελλείψει επιπλέον αρνητικών εξωγενών παραγόντων -πέραν του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας- οι συνθήκες ζήτησης το καλοκαίρι δύναται να συνεχίσουν να ακολουθούν την πορεία ανάκαμψης που ξεκίνησε το 2021. Κι αυτό με δεδομένη την ανοδική τάση των προ-κρατήσεων που καταγράφει η εταιρεία από τις αρχές της χρονιάς. Από την άλλη μεριά, καθώς η Ελλάδα παρουσιάζει υψηλότερες προοπτικές ανάκαμψης σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, αναμένεται και υψηλότερη επένδυση χωρητικότητας από ανταγωνιστικούς αερομεταφορείς. Για παράδειγμα, η Volotea, όπως έκαναν γνωστό, χθες, τα στελέχη της ισπανικής αεροπορικής σε δημοσιογραφική συνάντηση, διαθέτει, φέτος, περισσότερες από 560.000 θέσεις, αριθμός που το 2019 ανέρχονταν σε 518.000.
Στο περιβάλλον αυτό ισχυρού ανταγωνισμού, όπως αναφέρει η εισηγμένη, «καθίσταται ακόμα πιο αναγκαία αλλά και επιβεβαιώνεται η στρατηγική κατεύθυνση της εταιρείας να επενδύει στη διαφοροποίηση του προϊόντος της καθώς η ποιοτική επιλογή τουριστικών προϊόντων με υψηλές προδιαγραφές και καινοτομία φαίνεται να κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των επιβατών».
To hedging και τα νέα αεροσκάφη
Η διένεξη Ρωσίας-Ουκρανίας, εκτός από τη διαμόρφωση αρνητικής ψυχολογίας και την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών, δημιουργεί και άμεσες επιπτώσεις. Αυτές αφορούν στην απώλεια της αεροπορικής κίνησης από και προς τις εν λόγω αγορές, που όμως δεν θεωρούνται σημαντικές λόγω της μικρής σχετικά συνεισφοράς τους τόσο και για την Aegean (κάτω του 3% στην επιβατική κίνηση) όσο και για το σύνολο της αγοράς (2% των αφίξεων εξωτερικού στην χώρα).
Η ενεργειακή κρίση και οι γενικότερες πληθωριστικές πιέσεις επηρεάζουν τις προοπτικές ανάκαμψης του ομίλου αλλά και των αερομεταφορών γενικότερα, όπως αναφέρεται στην ετήσια οικονομική έκθεση. Ωστόσο, η Aegean χρησιμοποιεί πολιτική αντιστάθμισης του κινδύνου (hedging) για να προστατευτεί από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου, προκειμένου να μειώσει τη μεταβλητότητα των οικονομικών της αποτελεσμάτων. Έτσι, τέλη του 2021, η εισηγμένη είχε σε ισχύ προθεσμιακά συμβόλαια αγοράς καυσίμων αεροσκαφών που καλύπτουν ποσοστό 44% και 6% των προβλεπόμενων αναγκών σε καύσιμα για το 2022 και 2023, αντίστοιχα. Το hedging δηλαδή έχει αυξηθεί, εάν ληφθεί υπόψη ότι τέλη 2020, ο όμιλος είχε σε ισχύ προθεσμιακά συμβόλαια αγοράς καυσίμων αεροσκαφών που καλύπταν ποσοστό 15% των προβλεπόμενων αναγκών σε καύσιμα για το 2021.
Επίσης, η Aegean διατηρεί σε ανταγωνιστικά επίπεδα το μοναδιαίο κόστος λόγω και της επικείμενης παραλαβής των 11 νέων αεροσκαφών της οικογένειας Airbus Α320 neo μέχρι το τέλος της χρονιάς. Η βελτίωση του κόστους θα φανεί ιδιαίτερα από το πρώτο εξάμηνο του 2023, όπου το μεγαλύτερο μέρος του στόλου θα αποτελείται από αεροσκάφη είτε νέας τεχνολογίας είτε με νέους πιο ανταγωνιστικούς συμβατικούς όρους χρήσης. Με σκοπό το τελευταίο, η αεροπορική προέβη σε αναδιάρθρωση του στόλου ελικοφόρων αεροσκαφών, προχωρώντας στην πρόωρη λήξη και επαναπαράδοση στον εκμισθωτή των 8 αεροσκαφών τύπου Q400. Οι αρχικές συμβάσεις μίσθωσης έληγαν τον Ιούνιο του 2023 και με την νέα συμφωνία και τα 8 αεροσκάφη Q400 θα επαναπαραδοθούν στον εκμισθωτή εντός του πρώτου εξαμήνου 2022.
Παράλληλα, η αεροπορική προχώρησε σε συμφωνία για αγορά τριών αεροσκαφών τύπου ATR72-600, εκ των οποίων το ένα έχει ήδη παραληφθεί και τα άλλα δύο αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Έχει, ακόμη, συμφωνήσει με εκμισθωτές αεροσκαφών τη μίσθωση 6 αεροσκαφών ATR72-600, εκ των οποίων δύο έχουν ήδη παραληφθεί (ένα εντός του 2021 και ένα εντός του 2022) και τα υπόλοιπα 4 αεροσκάφη αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News