Αττική Οδός: Το ισχυρό ενδιαφέρον και το στοίχημα των δεσμευτικών προσφορών
Γιατί η οδική παραχώρηση προσελκύει ισχυρό ενδιαφέρον. Πότε θα κριθεί η επιτυχία του εγχειρήματος
Με τον διαγωνισμό για την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού να είναι ένας από τους λιγοστούς, πανευρωπαϊκά, η διαδικασία δεν θα μπορούσε να μην προσελκύει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον. Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 10 έως 15 σχήματα θα δώσουν το «παρών» στο διαγωνισμό για τη διεκδίκηση της παραχώρησης ενός έργου-«cash cow», του οποίου η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Τα μεγέθη
Το 2014 οπότε η Αττική Οδός είχε καταγράψει ιστορικό χαμηλό 196.960 διελεύσεων, τα έσοδα ήταν της τάξεως των 160 εκατ. ευρώ, ενώ η καθαρή κερδοφορία ανήλθε σε 39 εκατ. ευρώ. Η παραχώρηση του οδικού άξονα απέφερε το 2020 -οπότε υπήρχε τρίμηνος περιορισμός μετακινήσεων λόγω lockdown- τζίρο της τάξεως των 152 εκατ. ευρώ και κέρδη 49 εκατ. ευρώ, ενώ είχε προηγηθεί η αύξηση του τέλους διέλευσης.
Επίσης, η Αττική Οδός εμφάνισε το 2021 αυξημένο κατά 16,6% κύκλο εργασιών στα 176,8 εκατ. ευρώ περίπου και κέρδη μετά φόρων άνω των 56 εκατ. ευρώ (17,7%). Υπολογίζεται ότι η αξία της σύμβασης παραχώρησης θα μπορούσε να αγγίξει ακόμη και τα 3 δισ. ευρώ.
Όλα θα κριθούν στις δεσμευτικές προσφορές
Τα αριθμητικά αυτά δεδομένα αποτελούν ένα μόνο κλάσμα των στοιχείων που επεξεργάζονται τα επιτελεία των ελληνικών και ξένων ομίλων και funds που πρόκειται να συμμετάσχουν στην μητέρα των μαχών για τη διεκδίκηση της Αττικής Οδού.
Μένει, βέβαια, να φανεί πόσοι από τους ενδιαφερόμενους θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον στις 20 Απριλίου και κυρίως πόσοι θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές. Κι αυτό δεδομένου ότι η δραματική αύξηση του κόστους των καυσίμων έχει επίδραση και στην καμπύλη της κυκλοφορίας οχημάτων στους οδικούς άξονες, αν και όλα θα κριθούν από την ένταση και τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης.
Δεν είναι τυχαίο ότι όσοι παρακολουθούν συστηματικά αντίστοιχους διαγωνισμούς έργων παραχώρησης, επιλέγουν να διατηρούν στάση αναμονής μέχρι το στάδιο της υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Υπενθυμίζουν την περίπτωση (το 2014) του αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης-παρότι το εν λόγω έργο έχει σημαντικές διαφορές με την Αττική Οδό- για το οποίο φέρονταν να ενδιαφέρονται περισσότερο από 10 σχήματα, αλλά, εν τέλει, δεσμευτική προσφορά κατέθεσε μόνο μία κοινοπραξία.
Η ονοματολογία των ενδιαφερομένων
Σε κάθε περίπτωση, η ονοματολογία των ενδιαφερομένων για την Αττική Οδό περιλαμβάνει τους βασικούς μετόχους του αυτοκινητοδρόμου, την Ελλάκτωρ και την Άβαξ που μένει να φανεί εάν θα συμμετέχουν αυτόνομα ή κοινοπρακτικά με ξένο σχήμα, όπως ο γαλλικός επενδυτικός όμιλος Ardian στο διαγωνισμό.
«Παρών» στο διαγωνισμό θα δώσουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Intrakat που μένει να φανούν εάν θα συμπράξουν με κάποιο ξένο σχήμα.
Επίσης, εκτιμάται ότι η Mytilineos θα διατηρήσει τη σύμπραξη με τη Vinci, με τις δύο εταιρείες να έχουν διεκδικήσει και την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Η αυστραλιανή Macquarie, που εδώ και καιρό βολιδοσκοπεί την ελληνική αγορά για την αναζήτηση «παραθύρου ευκαιρίας» σε έργα υποδομών με καλές αποδόσεις ανήκει στην λίστα των ενδιαφερομένων σε ένωση με τον όμιλο Κοπελούζου.
Μένει ακόμη να φανεί πώς θα κινηθεί η γαλλική Eggis, που συμμετέχει με 0,04% στην κοινοπραξία της Αττικής Οδού Α.Ε., ενώ στους ενδιαφερόμενους ανήκουν η ισπανική Roadis, η Archirodon, το αμερικανικό fund KKR, η ισπανική Abertis, η πορτογαλική Brisa, η ιταλική Autostrade, το αμερικανικό DIG Capital Partners και το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP.
Να σημειωθεί ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μία ακόμη μεγάλη οδική παραχώρηση βρίσκεται στα σχέδια. Πρόκεται για την 35ετή παραχώρηση του δικτύου μήκους 2.000 χιλιομέτρων των αυτοκινητοδρόμων της Ουγγαρίας. Ωστόσο, ο διαγωνισμός βρίσκεται αντιμέτωπος με αντιδράσεις κατά της ιδιωτικοποίησης των οδικών αξόνων και λόγω των εθνικών εκλογών της 3ης Απριλίου μάλλον θα καθυστερήσει να εκκινήσει.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News