William Franke: O άνθρωπος που έφερε τις φθηνές αεροπορικές πτήσεις στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσμο
Πριν από μια περίπου δεκαετία, ο William Franke, τότε πρόεδρος της Spirit Airlines, πρότεινε στην Spirit να ενώσει τις δυνάμεις της με τη δική του επενδυτική εταιρεία προκειμένου να αγοράσουν την Frontier Airlines.
Τη Δευτέρα, η Frontier – όπου ο κ. Franke είναι σήμερα πρόεδρος- ανακοίνωσε συμφωνία ύψους 2,9 δισ. δολαρίων για την αγορά της Spirit.
Η συγχώνευση, εάν εγκριθεί από τις ρυθμιστικές αρχές, θα δημιουργήσει ένα μεγαθήριο στην αεροπορική αγορά χαμηλού κόστους και θα ολοκληρώσει μία μεγάλη περίοδο πολυάριθμων συμφωνιών για τον 84χρονο, μια περίοδο κατά την οποία ο Franke βοήθησε στην αναμόρφωση αεροπορικών εταιρειών σε ολόκληρο τον κόσμο και ώθησε αρκετές σε ένα νέο μοντέλο επιχειρηματικής δραστηριότητας.
«Βλέπω σε αυτή τη συμφωνία την ευκαιρία να επεκτείνω σημαντικά το μοντέλο στις ΗΠΑ», είπε ο Franke σε συνέντευξή του αυτή την εβδομάδα.
Ο Franke, πρώτος επενδυτής στην ιρλανδική Ryanair Holdings, βοήθησε στη διάδοση του μοντέλου αεροπορικών εταιρειών εξαιρετικά χαμηλού κόστους στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων του, Indigo Partners, έχει επενδύσει όλα αυτά τα χρόνια σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους σε μέρη, όπως η Σιγκαπούρη, η Ουγγαρία και το Μεξικό.
Η εταιρεία του Franke επένδυσε στη Spirit το 2006. Αυτός και ο τότε διευθύνων σύμβουλος Ben Baldanza κάλυψαν τα έξοδα και πρόσθεσαν νέες χρεώσεις. Οι κινήσεις βοήθησαν στο να μετατραπεί η μικρή αεροπορική εταιρεία σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους αερομεταφορείς του κλάδου.
Όταν η Spirit επέλεξε να μην αποκτήσει μικρό μερίδιο στη Frontier το 2013, ο Franke παραιτήθηκε και η Indigo πώλησε τη θέση της στη Spirit. Αργότερα το ίδιο έτος, η επενδυτική του εταιρεία αγόρασε τη Frontier από την Republic Airways Holdings και άρχισε να μεταμορφώνει τη Frontier ακριβώς όπως η Indigo είχε ξαναφτιάξει τη Spirit λίγα χρόνια νωρίτερα. Ο Franke και ο διευθύνων σύμβουλος Barry Biffle, πρώην στέλεχος της Spirit, εξάλειψαν τα έξοδα της Frontier ενώ επεκτάθηκαν σε δεκάδες νέα αεροδρόμια και διεύρυναν τον στόλο της. Πέρυσι η αεροπορική εταιρεία εισήλθε στο χρηματιστήριο σε μια αρχική δημόσια προσφορά από την οποία περισσότερα από 570 εκατ. δολάρια.
Ο Franke αναφέρθηκε στη μακρά ιστορία του και στις δύο αεροπορικές εταιρείες. «Νομίζω ότι είναι ασφαλές να πούμε ότι κανείς δεν τις ξέρει καλύτερα από εμένα», είπε χαρακτηριστικά.
Μαζί με την Allegiant Travel, η Spirit και η Frontier συνθέτουν μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά αεροπορικών εταιρειών που έχουν στοιχηματίσει σε ταξιδιώτες που ενδιαφέρονται περισσότερο για τις φτηνές παρά για τις «ωραίες» πτήσεις. Προσφέρουν χαμηλούς ναύλους, αλλά χρεώνουν στους επιβάτες χρεώσεις για ανέσεις που περιλαμβάνονται στην τιμή ενός εισιτηρίου – όπως χρήση εξτρά χώρου για χειραποσκευές και δυνατότητα αναψυκτικού.
«Στη βάση όλων αυτών είναι η αποτελεσματικότητα σε όλες τις πτυχές της επιχείρησης. Αυτό σας δίνει τη δυνατότητα να έχετε ναύλους που είναι 30%, 40% χαμηλότεροι από την υπόλοιπη αγορά σε οποιαδήποτε.. και αυτό είναι το κλειδί για την επιτυχία του μοντέλου».
moneyreview.gr με πληροφορίες από WSJ
Διαβάστε επίσης:
Mega deal 6,6 δισ.δολαρίων ταράζει τα νερά στις αμερικανικές αεροπορικές
Πώς θα μοιάζουν οι business θέσεις των αεροπλάνων σε λίγα χρόνια
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News