Τι αλλάζει σε λιανεμπόριο και καταναλωτική νομοθεσία
Πώς η Ελλάδα μπορεί να βρεθεί στο επίκεντρο της έρευνας για τον κορωνοϊό
Στην αναμόρφωση του νόμου για το λιανεμπόριο σχεδιάζει να προχωρήσει το υπουργείο Ανάπτυξης κι Επενδύσεων μέσα στο 2022 με τις αλλαγές, καθώς φαίνεται, να μην περιορίζονται στο θέμα της κατάργησης των ενδιάμεσων εκπτώσεων, το οποίο ήδη συζητήθηκε με τη προεδρείο της ΕΣΕΕ (Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας).
Στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του υπουργείου Ανάπτυξης για το 2022, σχέδιο το οποίο εγκρίθηκε στο πλαίσιο του συνολικού σχεδίου δράσης της κυβέρνησης για το νέο έτος στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι θα ξεκινήσει η διαβούλευση με φορείς, κοινωνικούς εταίρους, την αγορά και τους καταναλωτές για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας που διέπει το στεγασμένο εμπόριο και την τροποποίηση τελικά του νόμου 4177/2013.
Ο εν λόγω νόμος, ο οποίος ψηφίστηκε μετά και την πολυσυζητημένη «εργαλειοθήκη ανταγωνιστικότητας» του ΟΟΣΑ επέφερε τότε σημαντικές αλλαγές σε ό,τι αφορά τις εκπτώσεις, αλλά κυρίως σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, προκαλώντας ουκ ολίγες αντιδράσεις.
To νομοθετικό έργο, πάντως, του υπουργείου Ανάπτυξης τη χρονιά που έρχεται δεν περιορίζεται στο παραπάνω. Εκτός από τον νέο αναπτυξιακό νόμο που πρόκειται να ψηφισθεί στις αρχές του έτους ο σχεδιασμός περιλαμβάνει ακόμη σειρά παρεμβάσεων:
– Μεταρρύθμιση θεσμικού πλαισίου καταναλωτή. Κρίνεται ότι ο νόμος πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να κωδικοποιηθεί, καθώς κατά καιρούς έχει τροποποιηθεί αποσπασματικά κυρίως για να ενσωματωθούν στην εθνική νομοθεσία κοινοτικές οδηγίες. Το νέο πλαίσιο θα περιλαμβάνει διατάξεις σχετικά με ζητήματα ασφάλειας, οικονομικά και νομικά ζητήματα σχετικά με τους καταναλωτές στην αγορά, την πληροφόρηση και τη διαπαιδαγώγηση των καταναλωτών, την προαγωγή των οργανώσεων των καταναλωτών και τη συμβολή τους με άλλους συντελεστές στην ανάπτυξη της πολιτικής υπέρ των καταναλωτών. Σε ό,τι αφορά ειδικά τις καταναλωτικές οργανώσεις σχεδιάζεται η θέσπιση νέων κριτηρίων για την αξιολόγηση αυτών που έχουν ενταχθεί στο Μητρώο Καταναλωτών. Μάλιστα σχεδιάζεται προηγουμένως η χαρτογράφηση του καταναλωτικού κινήματος και, ιδίως, των ενώσεων καταναλωτών, με την έννοια της μελέτης και της αποτύπωσης της σημασίας τους για το σύστημα της συμμόρφωσης της αγοράς στην καταναλωτική νομοθεσία. Στη συνέχεια, απαραίτητη κρίνεται η διατύπωση κριτηρίων για την αξιολόγηση των οργανώσεων αυτών προκειμένου να είναι δυνατή η περαιτέρω στήριξή τους με επιμόρφωση και πόρους. Ο σχεδιασμός για την προστασία του καταναλωτή περιλαμβάνει ακόμη την έκδοση Κώδικα Δεοντολογίας για την πρόσβαση και την προστασία των ανηλίκων στα Internet café/ Internet Station, καθώς και δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου για τη λειτουργία των escape rooms.
– Επέκταση του νέου τρόπου ελέγχου και απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης (έναρξη λειτουργίας και κατόπιν έλεγχος) στους τομείς της δημόσιας υγείας, της ασφάλειας υποδομών και κατασκευών και της ασφάλειας και υγείας εργαζομένων. Επίσης, μετά την ολοκλήρωση φέτος της μελέτης εφαρμογής του νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ-ΑΔΕ) για τη διαχείριση της αδειοδότησης και των ελέγχων, ξεκινά το 2022 η ανάπτυξη των υποσυστημάτων και των ψηφιακών υπηρεσιών και η εγκατάσταση συστήματος στο G- cloud.
– Νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη επιχειρηματικών πάρκων βασισμένο στις αρχές της απλούστευσης, της ταχύτητας και της αποτελεσματικότητας. Προωθείται, επίσης, η συνολική αναμόρφωση του πλαισίου οργανωμένων υποδοχέων μεταποιητικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (βιομηχανικά πάρκα και βιομηχανικές περιοχές) έτσι ώστε να υπάρχουν κίνητρα για τη μετεγκατάσταση των επιχειρήσεων εκεί, αλλά και για να επιλυθούν τα ζητήματα υποδομών.
– Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για το εταιρικό δίκαιο, καθώς και διαμόρφωση σαφούς νομοθετικού πλαισίου σχετικά με τις διασυνοριακές μετατροπές και διασπάσεις εταιρειών.
– Εκσυγχρονισμός και απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Έρευνα για την COVID-19
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο των πολλών δράσεων που προβλέπονται για την έρευνα και καινοτομία στην Ελλάδα ξεχωρίζουν δύο δράσεις: πρώτον, η επιδημιολογική και γενετική ανάλυσης της πανδημίας COVID-19. Το έργο φέρνει την Ελλάδα στο παγκόσμιο μέτωπο των εξελίξεων στη μελέτη του ιού και την παραγωγή γνώσης για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίση και σε αυτό συμμετέχουν τέσσερα ΑΕΙ και έξι ερευνητικά κέντρα σε συνεργασία με την ιατρική κοινότητα.
Δεύτερον, η ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποβολή από τις εταιρείες των δαπανών για έρευνα και ανάπτυξη και συμψηφισμού clawback.
Διαβάστε επίσης:
Λιανεμπόριο: 6,7 δισ. ευρώ ο «λογαριασμός» της πανδημίας στην Αττική
Λιανικό Εμπόριο: Προς κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων
EY: Οι αλλαγές της πανδημίας στις καταναλωτικές συνήθειες ήρθαν για να μείνουν
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News