Business & Finance Πέμπτη 3/10/2024, 15:16
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ελληνικά πλοία: Οι απειλές των Χούθι και η 4η φάση της εκστρατείας

Ελληνικά πλοία: Οι απειλές των Χούθι και η 4η φάση της εκστρατείας

Δώδεκα απειλητικά email έχουν σταλεί σε τουλάχιστον έξι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον περασμένο Μάιο από τους Χούθι εν μέσω αυξανόμενης γεωπολιτικής έντασης στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με το Reuters.

Από πέρυσι, οι Χούθι εκτοξεύουν πυραύλους, στέλνουν οπλισμένα drones και εκτοξεύουν βάρκες φορτωμένες με εκρηκτικά σε εμπορικά πλοία που έχουν δεσμούς με οντότητες του Ισραήλ, των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου.Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, πρωτόγνωρο φαινόμενο, δείχνει ότι οι αντάρτες Χούθι ρίχνουν τα δίχτια τους ευρύτερα και στοχεύουν ελληνικά εμπορικά πλοία με ελάχιστη ή καθόλου σύνδεση με το Ισραήλ. Οι απειλές επίσης, για πρώτη φορά τους τελευταίους μήνες, απευθύνθηκαν σε ολόκληρους στόλους, αυξάνοντας τους κινδύνους για τα σκάφη που εξακολουθούν να προσπαθούν να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα.

Τα ελληνικών συμφερόντων πλοία, τα οποία αντιπροσωπεύουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο, αποτελούν σχεδόν το 30% των επιθέσεων που πραγματοποίησαν οι δυνάμεις των Χούτι μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, τα οποία δεν διευκρινίζουν αν τα πλοία αυτά είχαν δεσμούς με το Ισραήλ.

Τον Αύγουστο, η πολιτοφυλακή των Χούθι – η οποία αποτελεί μέρος της συμμαχίας του Ιράν «Άξονας της Αντίστασης» που αποτελείται από παράτυπες ένοπλες ομάδες κατά του Ισραήλ – επιτέθηκε στο δεξαμενόπλοιο Sounion αφήνοντάς το στις φλόγες για εβδομάδες πριν μπορέσει να ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.

Τα χτυπήματα ώθησαν πολλά φορτία να ακολουθήσουν πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική. Η κίνηση μέσω της διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί από περίπου 2.000 διελεύσεις ανά μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 τον Αύγουστο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.

Η νέα φάση της εκστρατείας στην Ερυθρά Θάλασσα

Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή έφτασαν σε νέα κορύφωση την Τρίτη, καθώς το Ιράν έπληξε το Ισραήλ με περισσότερους από 180 πυραύλους σε αντίποινα για τη δολοφονία ηγετών μαχητών στο Λίβανο, συμπεριλαμβανομένου του ηγέτη της Χεζμπολάχ Σαγίντ Χασάν Νασράλα την Παρασκευή.

Η ναυτική δύναμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Aspides, η οποία έχει βοηθήσει περισσότερα από 200 πλοία να πλεύσουν με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, επιβεβαίωσε την εξέλιξη της τακτικής των Χούτι σε μια κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση με ναυτιλιακές εταιρείες στις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με έγγραφο που εξέτασε το Reuters.

Στο έγγραφο, που μοιράστηκε με ναυτιλιακές εταιρείες, οι Aspides είπαν ότι η απόφαση των Χούθι να επεκτείνουν τις προειδοποιήσεις σε ολόκληρους στόλους σηματοδότησε την έναρξη της «τέταρτης φάσης» της στρατιωτικής τους εκστρατείας στην Ερυθρά Θάλασσα.

Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των Χούτι ξεκίνησε τον Φεβρουάριο με μηνύματα που εστάλησαν σε πλοιοκτήτες, ασφαλιστικές εταιρείες και το κύριο σωματείο ναυτικών από την HOCC.

Αυτά τα αρχικά email, δύο από τα οποία είδε το Reuters, ειδοποίησαν τη βιομηχανία ότι οι Χούθι είχαν επιβάλει απαγόρευση ταξιδιού στην Ερυθρά Θάλασσα σε ορισμένα πλοία, αν και δεν προειδοποίησαν ρητά τις εταιρείες για επικείμενη επίθεση.Τα μηνύματα που στάλθηκαν μετά τον Μάιο ήταν πιο απειλητικά.
Τουλάχιστον δύο ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που έλαβαν απειλές μέσω email αποφάσισαν να τερματίσουν τέτοια ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, ανέφεραν στο Reuters δύο πηγές με άμεση γνώση, αρνούμενοι να ταυτοποιήσουν τις εταιρείες για λόγους ασφαλείας. Στέλεχος τρίτης ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία έλαβε επίσης επιστολή, είπε ότι αποφάσισαν να τερματίσουν τις συναλλαγές με το Ισραήλ προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.

«Εάν δεν μπορεί να διασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, οι εταιρείες έχουν καθήκον να δράσουν – ακόμα κι αν αυτό σημαίνει καθυστέρηση των παραθύρων παράδοσης», δήλωσε ο Stephen Cotton, Γενικός Γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές, της κορυφαίας συνδικαλιστικής οργάνωσης για τους ναυτικούς. η οποία έλαβε ένα email από την HOCC τον Φεβρουάριο. «Η ζωή των ναυτικών εξαρτάται από αυτό».

Η στάση των ναυτιλιακών

Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου έχει αυξήσει τον συναγερμό μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών. Το κόστος ασφάλισης για τους δυτικούς πλοιοκτήτες έχει ήδη εκτιναχθεί λόγω των επιθέσεων των Χούτι, με ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες να ανέστειλαν την κάλυψη εντελώς, ανέφεραν οι πηγές στο Reuters.

Η Conbulk Shipmanagement Corporation με έδρα την Ελλάδα σταμάτησε τα ταξίδια στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση στο σκάφος της MV Groton δύο φορές τον Αύγουστο. «Κανένα σκάφος (Conbulk) δεν εμπορεύεται στην Ερυθρά Θάλασσα. Έχει να κάνει κυρίως με την ασφάλεια του πληρώματος. Μόλις το πλήρωμα κινδυνεύσει, όλη η συζήτηση σταματά», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Conbulk Shipmanagement Δημήτρης Δαλακούρας σε ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στο Λονδίνο την 10 Σεπτεμβρίου.

Ορισμένες εταιρείες συνεχίζουν να διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω δεσμευτικών μακροχρόνιων συμφωνιών ή επειδή πρέπει να μεταφέρουν εμπορεύματα στη συγκεκριμένη περιοχή. Η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει ο ταχύτερος τρόπος μεταφοράς εμπορευμάτων στους καταναλωτές στην Ευρώπη και την Ασία.

Οι Χούθι δεν έχουν σταματήσει όλη την κυκλοφορία και η πλειονότητα των πλοίων κινεζικής και ρωσικής ιδιοκτησίας – τα οποία δεν θεωρούν ότι συνδέονται με το Ισραήλ – μπορούν να διέρχονται απρόσκοπτα με χαμηλότερο κόστος ασφάλισης.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters 

Διαβάστε επίσης:

Τουλάχιστον 6 νεκροί σε νέους βομβαρδισμούς του Ισραήλ στη Βηρυτό

Σε ασφαλές σημείο αγκυροβόλησης ρυμουλκείται το ελληνόκτητο τάνκερ Sounion

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News