Business & Finance Δευτέρα 16/09/2024, 12:49
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΙΕΛΚΑ: Πώς συγκρίνονται οι τιμές του σούπερ μάρκετ με το εξωτερικό – Ο παράγοντας του ΦΠΑ

ΙΕΛΚΑ: Πώς συγκρίνονται οι τιμές του σούπερ μάρκετ με το εξωτερικό – Ο παράγοντας του ΦΠΑ

Χαμηλότερες σε σχέση με τη Γαλλία, την Αγγλία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Γερμανία και τη Ρουμανία είναι οι τιμές ενός τυπικού καλαθιού του νοικοκυριού στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, όπως προκύπτει από την επαναλαμβανόμενη έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) .

Ειδικότερα, η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι και το μέσο καλάθι είναι ακριβότερο από την Ελλάδα, κατά 33% στη Γερμανία, 25% στη Γαλλία, 19% στο Ηνωμένο Βασίλειο και 14% στην Ιταλία. Επίσης, είναι ακριβότερο κατά 3% στην Πορτογαλία και 5% στην Ισπανία, ενώ στη Ρουμανία διαμορφώνεται περίπου στο ίδιο επίπεδο με την Ελλάδα.

ΙΕΛΚΑ: Πώς συγκρίνονται οι τιμές του σούπερ μάρκετ με το εξωτερικό – Ο παράγοντας του ΦΠΑ-1

Η έρευνα βασίζεται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ τον Ιούλιο-Αύγουστο 2024, ενώ η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.

Όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρεθεί ο ΦΠΑ ανά χώρα. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι και οι επτά χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα, η Γερμανία κατά 40%, η Γαλλία κατά 33%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 27%, η Ιταλία κατά 21%, η Ισπανία κατά 12% η Πορτογαλία κατά 5% και η Ρουμανία κατά 5%. Αυτό είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά).ΙΕΛΚΑ: Πώς συγκρίνονται οι τιμές του σούπερ μάρκετ με το εξωτερικό – Ο παράγοντας του ΦΠΑ-2

Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13%. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), την Γερμανία (7%) και την Ρουμανία (9%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται ακόμα και στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24%, στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%. Ελάχιστα προϊόντα βρίσκονται στον χαμηλό ΦΠΑ στην Ελλάδα και στο υψηλό στις άλλες χώρες (π.χ. μωρομάντηλα).

ΙΕΛΚΑ: Πώς συγκρίνονται οι τιμές του σούπερ μάρκετ με το εξωτερικό – Ο παράγοντας του ΦΠΑ-3ΙΕΛΚΑ: Πώς συγκρίνονται οι τιμές του σούπερ μάρκετ με το εξωτερικό – Ο παράγοντας του ΦΠΑ-4

Όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

• Το ύψος των συντελεστών ΦΠΑ σε κάθε χώρα

• Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης σε κάθε χώρα

• Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα

• Η αγροτική και βιομηχανική παραγωγή σε κάθε χώρα

• Οι καταναλωτικές συνήθειες σε κάθε χώρα (π.χ. η τάση για συσκευασμένα ή μη προϊόντα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κλπ)

• Οι καιρικές συνθήκες και οι φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής

• Το κόστος ενέργειας

• Το κόστος καυσίμων και γενικά μεταφορών

• Το μισθολογικό-εργασιακό κόστος

• Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη

• Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)

• Το μέγεθος της αγοράς, η αγοραστική δύναμη-δυνατότητα και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων

• Η αναλογία ανάμεσα στο οργανωμένο λιανεμπόριο και τα μικρά εξειδικευμένα σημεία πώλησης

• Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους

• Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)

• Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα

• Η εποχικότητα της ζήτησης και της προσφοράς (π.χ. λόγω τουρισμού ή καιρικών συνθηκών).

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Σούπερ μάρκετ: Μείωση τιμών για 4ο μήνα τον Αύγουστο – Σε ποιες κατηγορίες συνεχίζονται οι ανατιμήσεις

Άνοδος τζίρου στα σούπερ μάρκετ λόγω αύξησης της κατανάλωσης

Σούπερ μάρκετ: Τρίτος μήνας πτώσης των τιμών – Πού έγιναν οι μεγαλύτερες μειώσεις

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News