ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica Group: Στο 1,2 δισ. ευρώ το ναυπηγικό πρόγραμμα – Έως και 10 νέα πλοία

Attica Group: Στο 1,2 δισ. ευρώ το ναυπηγικό πρόγραμμα – Έως και 10 νέα πλοία

Στο 1,2 δισ. ευρώ αυξάνει τον προϋπολογισµό για το ναυπηγικό της πρόγραµµα η Attica Group προκειµένου να προετοιµάσει τον στόλο της για τη µετάβαση στη νέα εποχή χαµηλότερων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα σύµφωνα µε τις εθνικές και ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Το πρόγραµµα αυτό ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω σε αξία εφόσον προχωρήσουν στην Ελλάδα οι απαραίτητες ενέργειες για µακροπρόθεσµες συµβάσεις δηµόσιας υπηρεσίας που θα επιτρέψουν τη ναυπήγηση επιπλέον επιβατηγών οχηµαταγωγών πλοίων. Το συγκεκριµένο πρόγραµµα αφορά έως και δέκα καινούργια πλοία.

Η Attica Group, που υπέγραψε πριν από µερικές ηµέρες συµφωνία, η αξία της οποίας ενδέχεται να ξεπεράσει τα 800 εκατ. ευρώ, για τη ναυπήγηση δύο πολύ µεγάλων, φιλικών στο περιβάλλον, ακτοπλοϊκών πλοίων 240 µέτρων και τη δυνατότητα επέκτασης της συµφωνίας στα τέσσερα πλοία µε την ακτοπλοϊκή Stena, µια από τις µεγαλύτερες ναυτιλιακές επιχειρήσεις και λειτουργό ακτοπλοϊκών γραµµών, και τα κινεζικά ναυπηγεία CMJL Weihai Shipyards, θα αξιολογήσει µέσα στο 2025 κατά πόσο θα προχωρήσει στην άσκηση του δικαιώµατος για τα δύο επιπλέον πλοία. Ο συγκεκριµένος τύπος επιβατηγών οχηµαταγωγών, τα πρώτα δύο εκ των οποίων θα παραδοθούν το 2027, έχει δυνατότητα χρήσης τετραπλού καυσίµου και ενεργειακά αποδοτικό εξοπλισµό τελευταίας γενιάς. Επιπλέον αυτών, η ελληνική ακτοπλοϊκή σκοπεύει να διευρύνει και να επιταχύνει την ανανέωση του στόλου της και στον Αργοσαρωνικό, όπου έχει ήδη δροµολογήσει από πέρυσι τρία νεότευκτα aero-catamaran, µε την απόκτηση δύο ακόµη ταχυπλόων αυτού του τύπου αλλά µεγαλύτερης µεταφορικής δυναµικότητας, που προοπτικά θα αντικαταστήσουν τα «Flying Cat».

Το σύνολο των παραπάνω παραγγελιών αναµένεται να γίνει σε τέτοιο χρόνο ούτως ώστε τα πλοία αυτά να είναι δροµολογηµένα έως το 2029. Παράλληλα, ανάλογα µε τη διαθεσιµότητα κατάλληλων χώρων σε ναυπηγεία της Ασίας και τη δυνατότητα εξασφάλισης ανταγωνιστικής τιµολόγησης, θα προχωρήσει και στη ναυπήγηση δύο ακόµη επιβατηγών οχηµαταγωγών µεσαίου µεγέθους, δηλαδή µεταξύ 140 και 170 µέτρων, κατάλληλων για την εξυπηρέτηση των γραµµών του Κεντρικού και Βόρειου Αιγαίου. Ετι περαιτέρω σκοπεύει να παραγγείλει δύο νεότευκτα µεγάλα ταχύπλοα αντίστοιχα µε τα δροµολογηµένα σήµερα «Highspeed 4» και «Hellenic Highspeed». Ετσι, µέσα στα επόµενα λίγα χρόνια αναµένεται να µειώσει δραστικά τις εκποµπές διοξειδίου του άνθρακα, αποκτώντας νέα, φιλικότερα προς το περιβάλλον πλοία και εκσυγχρονίζοντας ριζικά τον στόλο της, µειώνοντας παράλληλα τη µέση ηλικία του κατά τουλάχιστον πέντε έτη. Τα δύο πρώτα νέα µεγάλα πλοία των 240 µέτρων θα δροµολογηθούν στις γραµµές µεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας στην Αδριατική, απελευθερώνοντας άλλα πλοία µικρής ηλικίας που δραστηριοποιούνται σήµερα εκεί, τα οποία θα αναβαθµίσουν τις γραµµές Πειραιά – Κρήτης. Τα δύο επόµενα πλοία, εφόσον ασκηθεί το σχετικό δικαίωµα της Attica Group, προορίζονται επίσης για τις γραµµές της Κρήτης ή και της Αδριατικής.

Εφόσον υλοποιηθούν όλες οι παραπάνω παραγγελίες, η αξία του ναυπηγικού προγράµµατος αναµένεται να αγγίξει το 1,2 δισ. ευρώ. Θα χρηµατοδοτηθεί δε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισµό, ο οποίος θα εξυπηρετηθεί από τις ταµειακές ροές που παράγει. Εφόσον δε το υπουργείο Ναυτιλίας προκηρύξει διαγωνισµό για συµβάσεις δηµόσιας υπηρεσίας, άγονων δηλαδή γραµµών, η διάρκεια και οι όροι των οποίων θα είναι τέτοιοι ώστε να επιτρέψουν τη χρηµατοδότηση πλοίων, η εταιρεία θα δηλώσει το «παρών», σύµφωνα µε τις σχετικές πληροφορίες. Η διοίκηση της Attica Group διερευνά όλες τις επιλογές της για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου και του ναυπηγικού προγράµµατός της τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα. Ετσι, µετά το µνηµόνιο συνεργασίας µε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που προβλέπει συντηρήσεις και επανεξοπλισµό (retrofits) του υπάρχοντος στόλου της, αναµένεται σήµερα να συναντηθεί και µε τη διοίκηση των Ναυπηγείων Σκαραµαγκά αξιολογώντας τις προοπτικές συνεργασίας.

Σηµειώνεται ότι η ακτοπλοϊκή θα προµηθευτεί πλοία µε µηχανές διπλού ή τριπλού καυσίµου (συµβατικά, βιοκαύσιµα, µεθανόλη ή και µπαταρίες). Από τα µέσα του 2025 αλλάζει άλλωστε το συµβατικό καύσιµο µε MGO, αφού η Μεσόγειος µετατρέπεται σε SECA περιοχή ελέγχου εκποµπών θείου, µε το κόστος να εκτιµάται ότι θα αυξηθεί κατά 150 ευρώ ο τόνος. Παράλληλα τίθεται σε ισχύ το FuelEU της Ευρωπαϊκής Ενωσης και από το 2030 θα ενταχθεί στο ευρωπαϊκό σύστηµα εµπορίας ρύπων ολόκληρο το Αιγαίο και το Ιόνιο (η Κρήτη και η Αδριατική εντάσσονται ήδη).

Διαβάστε επίσης: 

Attica Group: Ναυπηγικό πρόγραμμα 800 εκατ. για «πράσινα» ακτοπλοϊκά 240 μέτρων

Ναυπήγηση νέων πλοίων σχεδιάζουν Ελευσίνα και Σκαραμαγκάς

Attica Group: Πώληση της συμμετοχής στην AML στο Μαρόκο έναντι 49 εκατ. ευρώ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News