Σούπερ μάρκετ: Πρωταθλητές των ανατιμήσεων τα απορρυπαντικά
Ρεκόρ ανατιμήσεων κατέγραψαν το 2023 τα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά σπιτιού, προϊόντα που βρέθηκαν στο επίκεντρο των συζητήσεων για την ακρίβεια το τελευταίο διάστημα, καθώς και των μέτρων που ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες η κυβέρνηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI), οι τιμές της εν λόγω κατηγορίας προϊόντων αυξήθηκαν το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 κατά 11,6%, αποτελώντας την κατηγορία από τις συνολικά έντεκα με το υψηλότερο ποσοστό αύξησης τιμής στο εξεταζόμενο διάστημα.
Πρόκειται, δε, για την κατηγορία στην οποία καταγράφεται η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων υπό καθεστώς προσφορών, στοιχείο που δείχνει αν μη τι άλλο ότι ακόμη και στην περίπτωση που δεν είναι πλασματικές, οι προσφορές δεν οδηγούν απαραιτήτως σε πτώση τιμών. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, το 25,3% των πωλήσεων στην ομάδα «είδη νοικοκυριού», το μεγαλύτερο μέρος της οποίας είναι τα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά σπιτιού, έγινε υπό καθεστώς προσφορών στο ενδεκάμηνο του 2023, έναντι 21,7% το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Υπενθυμίζεται ότι τόσο τα απορρυπαντικά όσο και τα καθαριστικά σπιτιού συγκαταλέγονται στις κατηγορίες προϊόντων στις οποίες πρόκειται να εφαρμοστεί το μέτρο της μείωσης των εκπτώσεων που παρέχουν οι προμηθευτές στους λιανεμπόρους κατά 30% και της μεταφοράς του οφέλους στον καταναλωτή, με αντίστοιχη μείωση της τιμής των προϊόντων στο ράφι.
Το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό ανατιμήσεων καταγράφηκε στην κατηγορία «υλικά μαγειρικής» με 9,4%, και ακολουθούν τα σνακ με αύξηση τιμής στο ενδεκάμηνο 8,5% και τα κατεψυγμένα τρόφιμα με αύξηση 8,3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά στην ομάδα των τροφίμων καταγράφηκε αύξηση τιμών το εξεταζόμενο διάστημα της τάξης του 7,1%, όπως επίσης και αύξηση των πωλήσεων που έγιναν υπό προωθητικές ενέργειες. Συγκεκριμένα, το 24,8% των πωλήσεων τροφίμων έγινε υπό καθεστώς προσφοράς, έναντι ποσοστού 21,4% το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2022.
Βεβαίως, οι περισσότερες προωθητικές ενέργειες έγιναν στην ομάδα των ειδών προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς με 28,2% στο ενδεκάμηνο του 2023, έναντι 28,5% το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Στην υποκατηγορία των ειδών ατομικής φροντίδας και ομορφιάς καταγράφηκε αύξηση τιμών 8,1% και στην υποκατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής ανατιμήσεις 6,3%. Προϊόντα των εν λόγω κατηγοριών, όπως οι οδοντόκρεμες, τα αφρόλουτρα, τα σαμπουάν και οι βρεφικές πάνες, βρίσκονται επίσης στην περίμετρο του μέτρου για μείωση των προωθητικών ενεργειών.
Οι προσφορές καθώς και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συγκράτησαν περαιτέρω απώλειες στον όγκο πωλήσεων, ο οποίος κατέγραψε μικρή αύξηση στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2022. Συγκεκριμένα αυξήθηκε κατά 2,2%, με τη μεγαλύτερη αύξηση (2,3%) να καταγράφεται στον όγκο πωλήσεων τροφίμων. Οριακή ήταν η αύξηση του όγκου πωλήσεων στα απορρυπαντικά – καθαριστικά – είδη νοικοκυριού (0,5%), ενώ στην ομάδα των ειδών προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς παρατηρείται αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 1,7%.
Συνολικά τα σούπερ μάρκετ έβαλαν στα ταμεία τους 711 εκατ. ευρώ περισσότερα, με τον τζίρο να φθάνει στα 8,188 δισ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023, έναντι 7,477 δισ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2022.
Διαβάστε επίσης:
Σούπερ μάρκετ: Έβαλαν 711 εκατ. περισσότερα στα ταμεία – Υποχωρεί ο ρυθμός αύξησης των τιμών
Επιφυλακτική η αγορά για τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας
Τα μέτρα κατά της ακρίβειας: Φρένο στις πλασματικές προσφορές
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News