ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πίτσα VS τρομπέτα 1-0: Η ιστορία της l’artigiano

Πίτσα VS τρομπέτα 1-0: Η ιστορία της l’artigiano

Τι σχέση έχει η τρομπέτα με την πίτσα και τις Σέρρες; Φαινομενικά καμία. Το γεγονός, ωστόσο, ότι η ελληνική αλυσίδα ιταλικού φαγητού l’artigiano συμπλήρωσε φέτος 30 χρόνια ζωής, επιβιώνοντας από οικονομική κρίση, πανδημία και ενεργειακή – πληθωριστική κρίση οφείλεται στην αγάπη του ιδρυτή της για την πίτσα, αγάπη που υπερίσχυσε αυτής για την τρομπέτα. 

Ήταν στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 όταν ο Χρήστος Βιτσικάνος έφυγε από τη Νιγρίτα Σερρών για να έρθει στην Αθήνα και να σπουδάσει μουσική στο Εθνικό Ωδείο, θέλοντας τότε να ακολουθήσει τα χνάρια των θείων του που ήταν κλαρινίστες -και όχι κλαριντζήδες όπως τονίζει- και έπαιζαν και όμποε, πράγμα σπάνιο για την εποχή εκείνη στην Ελλάδα. Τα βράδια δούλευε ως διανομέας σε μια συνοικιακή πιτσαρία και αυτή ήταν η πρώτη του -και καθοριστική όπως αποδείχθηκε- επαφή με τον κόσμο της παρασκευής πίτσας. Ο ίδιος δεν περιορίστηκε στην εργασία της διανομής αλλά μπήκε στην κουζίνα και προσπαθούσε να μάθει τα μυστικά της ζύμης, της μοτσαρέλας και του πεπερόνι. Λίγο αργότερα αλλάζει κατάστημα και εκεί μαθαίνει και τη δουλειά του… πιτσαγιόλο, καθώς ο εργοδότης του είναι πρόθυμος να τον βάλει στην κουζίνα. Είναι ήδη 1992 και πλέον ο Χρήστος Βιτσικάνος ξέρει ότι αυτό που θέλει να κάνει είναι να ανοίξει πιτσαρία και μάλιστα πιτσαρία που κυρίως θα διανέμει τα έτοιμα φαγητά στο σπίτι. Καθισμένος σε ένα ζαχαροπλαστείο αναζητούσε, έχοντας μαζί του ένα ιταλικό λεξικό, την κατάλληλη ονομασία για την επιχείρηση που ήθελε να δημιουργήσει. Και εγένετο η l ‘artigiano, καθώς η ιταλική λέξη σημαίνει τεχνίτης, καλλιτέχνης που δημιουργεί με τα χέρια. Ο ίδιος, άλλωστε, θεωρεί την παρασκευή της πίτσας καλλιτεχνική δημιουργία. 

Μόλις ένα χρόνο μετά, το 1993, ο Χρήστος Βιτσικάνος ανοίγει -συνεταιρικά με τον εργοδότη του- το πρώτο κατάστημα l’ artigiano. Είναι το κατάστημα της αλυσίδας στον Βύρωνα, το οποίο εξακολουθεί να λειτουργεί. Ακριβώς έναν χρόνο μετά ακολουθεί και δεύτερο κατάστημα στην περιοχή του Ζωγράφου. Τα καταστήματα έχουν μεγάλη επιτυχία και ο Χρήστος Βιτσικάκος αποφασίζει να αγοράσει και το μερίδιο του εργοδότη-συνεταίρου του. 

Τα χρόνια που ακολούθησαν τα καταστήματα αυξάνονταν και το 2009 έφταναν τα 30. Η οικονομική κρίση που ακολούθησε είχε ως συνέπεια να «βάλουν λουκέτο» 10 καταστήματα. Σήμερα το δίκτυο της αλυσίδας αριθμεί 24 καταστήματα και στον σχεδιασμό της διοίκησης περιλαμβάνεται η δημιουργία τριών ακόμη καταστημάτων μες στο 2024, κυρίως στα βόρεια προάστια και στο κέντρο της Αθήνας. 

Το 2022 ο τζίρος του δικτύου της διαμορφώθηκε σε περίπου 18 εκατ. ευρώ και για το 2023 αναμένεται να φτάσει τα 21-22 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση της εταιρείας αναμένει επίσης βελτίωση της οργανικής της κερδοφορίας, λόγω αφενός της αποκλιμάκωσης των τιμών ενέργειας και των πρώτων υλών και αφετέρου λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης. Οι παραγγελίες, ωστόσο, έχουν μειωθεί κατά περίπου 5%, εξέλιξη που σχετίζεται με τον πληθωρισμό και την επακόλουθη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος.  Η εταιρεία, βεβαίως, όπως άλλωστε και όλος ο κλάδος της εστίασης προχώρησε σε ανατιμήσεις, τόσο στα τέλη του 2022 (8%) όσο και τώρα (επίσης 8%). Ο κ. Βιτσικάνος, πάντως, μιλώντας σε δημοσιογραφική συνάντηση υποστήριξε ότι το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων στο κόστος λειτουργίας έχει απορροφηθεί από την αλυσίδα, δεδομένου ότι το κόστος της ενέργειας πέρυσι είχε δεκαπλασιαστεί, ενώ και σε αρκετές πρώτες ύλες (όπως αλεύρι, ηλιέλαιο, τυριά) οι ανατιμήσεις ξεπερνούσαν το 100%.

Τα μερίδια αγοράς

Η l’ artgiano μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να  αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο «παίκτη» στην κατηγορία της πίτσας, Τι δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η Pizza Fan και η Domino’s Pizza. Η μεν Pizza Fan είχε το 2022 τζίρο 40 εκατ. ευρώ, η  δε Dominos Pizza 22,6 εκατ. ευρώ.  

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News