Business & Finance Τετάρτη 18/10/2023, 07:50 ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΝΤΗ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε 18 μήνες θα λειτουργήσει ξανά πλήρως το σιδηροδρομικό δίκτυο

Σε 18 μήνες θα λειτουργήσει ξανά πλήρως το σιδηροδρομικό δίκτυο

Ολοκληρωτική καταστροφή προκάλεσε στον σιδηρόδρομο η κακοκαιρία «Daniel», με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών να υπολογίζει πως θα χρειαστούν περίπου 18 μήνες για να αποκατασταθεί πλήρως η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Να επανέλθει δηλαδή η υποδομή στην κατάσταση που ήταν πριν από τις καταστροφικές πλημμύρες.

«Είναι μια ευκαιρία να φτιάξουμε καλύτερες υποδομές. Οι πόροι είναι διασφαλισμένοι», επισήμανε η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών κατά την ενημέρωση των συντακτών για τον απολογισμό του πρώτου τριμήνου. Από τα 600 εκατ. ευρώ που θα χρειαστούν για την αποκατάσταση των υποδομών από το πέρασμα της κακοκαιρίας «Daniel» και τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, πάνω από 185 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου.

 Υπενθυμίζεται πως σε μεγάλο μέρος του τμήματος που ξηλώθηκε από τις πλημμύρες, τα έργα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, όπως αυτά περιλαμβάνονται στην περιβόητη σύμβαση 717, παραδόθηκαν μόλις τον περασμένο Αύγουστο. Παράλληλα έχει προχωρήσει η δέσμευση 14 εκατ. ευρώ για την προσωρινή αποκατάσταση της γραμμής καθόδου μεταξύ Δομοκού – Λάρισας, ώστε να αρχίσουν να πραγματοποιούνται εμπορευματικά δρομολόγια στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, ενδεχομένως ήδη από τον Νοέμβριο. Προτεραιότητα αποτελεί η λειτουργία των εμπορευματικών μεταφορών, ενώ θα ακολουθήσουν οι επιβατικές μεταφορές, με μικρότερη ωστόσο συχνότητα των δρομολογίων.

Οι αποζημιώσεις

Σε ό,τι αφορά τις διαφιλονικούμενες αξιώσεις του ΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ από τη Hellenic Train, αλλά και της σιδηροδρομικής εταιρείας από το Δημόσιο (ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ), η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών δήλωσε πως δεν έχει εικόνα πόσα από τα ποσά που ζητάει η μία ή η άλλη πλευρά είναι αληθή.

 «Είναι πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ», συμπλήρωσε. Ως προς το ενδεχόμενο αίτημα αποζημίωσης της Hellenic Train λόγω της διακοπής της σιδηροδρομικής σύνδεσης στον κεντρικό άξονα, το υπουργείο Μεταφορών υποστηρίζει πως η διοίκησή της δεν έχει ζητήσει κάποια συνάντηση, αναγνωρίζοντας, παράλληλα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η σιδηροδρομική εταιρεία. Υπενθυμίζεται πως το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα αντιπροσωπεύει το 60% του κύκλου εργασιών της. Στο μεταξύ, ζητήματα που σχετίζονται με την ανεξαρτησία του φορέα διερεύνησης των σιδηροδρομικών ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), ο οποίος συστάθηκε μόλις πριν από λίγο διάστημα, είχε εντοπίσει σε προσχέδιο έκθεσής του ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA). «Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ συγκροτήθηκε με απόλυτα νόμιμο τρόπο», τονίζει από την πλευρά του το υπουργείο, ενημερώνοντας πως ο φορέας έχει αποστείλει επιστολή στον ERA για να συμβάλει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024 στο πόρισμα για τα Τέμπη.

Ηλεκτρικά λεωφορεία

Την ίδια στιγμή, εν αναμονή της έλευσης των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τον Απρίλιο του 2024, αλλά και της ολοκλήρωσης και άλλων τμημάτων του διαγωνισμού, το υπουργείο Μεταφορών έχει ξεκινήσει από 1ης Σεπτεμβρίου διαδικασίες για τη διενέργεια δεύτερου διαγωνισμού με σκοπό την προμήθεια 650 νέων λεωφορείων. Ο προϋπολογισμός υπολογίζεται περίπου στα 400 εκατ. ευρώ, με την ηγεσία να μελετάει το μείγμα των λεωφορείων που αυτό θα περιλαμβάνει. «Μιλάμε για τεχνολογίες μηδενικών ρύπων, με έμφαση στα ηλεκτρικά που έχουμε αρχίσει να έχουμε εμπειρία».

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News