Κέντρο Αθήνας: Κενό παραμένει το 22,9% των καταστημάτων
Σε 22,9% επί του συνόλου ανέρχονται τα κενά ή αδιάθετα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας, καταγράφοντας μικρή αύξηση από το προηγούμενο έτος (22,4%).
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, σε σημαντικό τμήμα από αυτά τα καταστήματα πραγματοποιούνται εργασίες ανακαίνισης ή μετατροπής τους σε τουριστικά καταλύματα, ενώ σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και καταστήματα μεγάλων ιδιοκτησιών καθώς και κτίρια που αναμένουν αποφάσεις των επενδυτών.
Τα πιο πολλά κενά ή αδιάθετα καταστήματα εντοπίζονται στις στοές (Σοφοκλέους, Αριστείδου, Λέκκα, Σταδίου) και στις οδούς Σταδίου, Αθηνάς και Αιόλου, που αποτελούν «άξονες επικοινωνίας» μεταξύ Συντάγματος και Ομόνοιας.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την έρευνα για τις χρήσεις γης στην εμπορική καρδιά της πρωτεύουσας, που πραγματοποίησε για δεύτερη χρονιά ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Οπως σημείωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης: «Γνωρίζουμε πως χωρίς σωστά δεδομένα είναι αδύνατος ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός και η σωστή στόχευση από την τοπική αυτοδιοίκηση και το κράτος, αλλά και αδύνατη η λήψη σωστών αποφάσεων για την ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου. Επόμενος στόχος μας είναι να διευρυνθεί η καταγραφή και να καλύψει όλες τις τοπικές αγορές της Αθήνας και, γιατί όχι, όλης της χώρας».
Από την πλευρά του, ο πρύτανης του ΟΠΑ, Δημήτρης Μπουραντώνης, είπε: «Η στρατηγική σημασία της έρευνας θα βοηθήσει στην κατανόηση των αλλαγών της αγοράς και αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για τις στρατηγικές αποφάσεις προσαρμογής στη σύγχρονη οικονομία των επιχειρήσεων λιανικής και χονδρικής πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών».
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, πολλά ακίνητα παραμένουν κλειστά σε κτίρια με ιδιοκτησιακές εκκρεμότητες ή αναμένονται οι κινήσεις των επενδυτών.
Το εμπόριο, όπως υπογραμμίστηκε, μπορεί να διασώσει τοπόσημο, διατηρητέα κτίρια και ιστορικές γειτονιές, «κι αυτό είναι το μόνο μοντέλο που διεθνώς έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό και βιώσιμο». Το κέντρο της Αθήνας συνεχίζει να είναι εμπορικό διαθέτοντας ευρύτατη ποικιλία καταστημάτων και θεματική εξειδίκευση σε επιμέρους οδούς.
Προσφέρει δε μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων και αγοραστικές επιλογές από τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα (malls), ενώ παράλληλα η εμπειρία του καταναλωτή εμπλουτίζεται με το μοναδικό ιστορικό βίωμα και την ατμόσφαιρα της πόλης.
Σύμφωνα με την έρευνα, στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας οι δύο κυριότερες χρήσεις είναι η λιανική πώληση ειδών ένδυσης και υπόδησης (16,2%) και η παροχή υπηρεσιών εστίασης και διασκέδασης (14,4%).
Υπάρχει μεγάλη ποικιλία καταστημάτων λιανικού εμπορίου που καλύπτουν ευρύτατο φάσμα αγοραστικών αναγκών, ενώ σε ό,τι αφορά στα καταστήματα εστίασης, παρουσιάζουν βραδύτερο κύκλο ζωής από άλλες χρήσεις. Νέα καταστήματα εστίασης ανοίγουν και υφιστάμενα κλείνουν με μεγαλύτερη συχνότητα.
Δρόμοι με θεματικό περιεχόμενο
Ορισμένες οδοί χαρακτηρίζονται από την υψηλότερη συγκέντρωση καταστημάτων της ίδιας κατηγορίας, η εντονότερη παρουσία ορισμένων εμπορικών κλάδων προσδίδει θεματικό περιεχόμενο και ιδιαίτερο χρώμα σε οδούς του εμπορικού τριγώνου ενώ ανάλογα φαινόμενα παρατηρούνται και στις επιχειρήσεις εστίασης και ψυχαγωγίας.
Οι εμπορικές χρήσεις που εντοπίζονται να βρίσκονται σε αποδρομή είναι τα εργαστήρια αργυροχρυσοχοΐας σε Περικλέους και Κολοκοτρώνη, εργαλεία, υλικά κατασκευών, οικιακός εξοπλισμός στην οδό Αθηνάς, ενώ θεματική εμπορική περιοχή που δεν υπάρχει πλέον είναι η οδός Δραγατσανίου για τις ηλεκτρικές συσκευές. Στις θεματικές εμπορικές περιοχές που επιβιώνουν είναι τα είδη κιγκαλερίας στην οδό Βίσσης, η ένδυση, υπόδηση και αξεσουάρ στην οδό Ερμού και στην Αγίου Μάρκου και η ένδυση, υπόδηση, υφάσματα, λευκά είδη στην οδό Νικίου.
Με βάση τα ευρήματα της έρευνας, προτείνεται προσοχή στους άξονες Σταδίου, Αιόλου και Αθηνάς, η εμπορική και τουριστική αξιοποίηση των εμπορικών τοποσήμων και ιστορικών κτιρίων και η ποσόστωση για τις άδειες ΚΥΕ και για την κατάληψη του δημόσιου χώρου από τραπεζοκαθίσματα.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News