ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η επόμενη ημέρα της Ελλάκτωρ μετά την απώλεια της Αττικής Οδού

Η επόμενη ημέρα της Ελλάκτωρ μετά την απώλεια της Αττικής Οδού

Σημαντικές «παρενέργειες» στις μελλοντικές προοπτικές του ομίλου Ελλάκτωρ και δη της θυγατρικής Ακτωρ Παραχωρήσεις είναι πιθανό να έχει η απώλεια της «χρυσοφόρου» σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, μετά την επικράτηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά και το γεγονός ότι το σχήμα με το οποίο συμμετείχε ο όμιλος (Ακτωρ Παραχωρήσεις – Meridiam – Αβαξ) κατέθεσε τελικά την τέταρτη καλύτερη προσφορά επί συνόλου έξι προσφορών, με ποσό ύψους 2,54 δισ. ευρώ.

Τα τελευταία χρόνια τα έσοδα από τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού είχαν προσφέρει σημαντική «ανάσα», ιδίως όσο ο όμιλος καλείτο να αντισταθμίζει και τις ζημίες που προέκυπταν από τη λειτουργία της Ακτωρ στον κατασκευαστικό κλάδο. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, υπολογίζεται ότι για την περίοδο 2016-2022 η κοινοπραξία της Αττικής Οδού έχει «μοιράσει» συνολικά κεφάλαια της τάξης των 600 εκατ. ευρώ στους δύο μετόχους, δηλαδή στην Ακτωρ Παραχωρήσεις, που ελέγχει το 65,7% και στην Αβαξ, που ελέγχει το 34,2%. Αυτό ισοδυναμεί με έσοδα της τάξης των 400 εκατ. ευρώ (394,2 εκατ. ευρώ) για την Ακτωρ Παραχωρήσεις.

Ασφαλώς, η θυγατρική των παραχωρήσεων θα συνεχίσει να αποφέρει σημαντικά έσοδα τουλάχιστον έως το 2027. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, το 2025 πρόκειται να εισπραχθεί το μέρισμα της τελευταίας χρήσης για το φορολογικό έτος 2024 (με βάση τη διάρκεια της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης). Επίσης, το 2026 και το 2027 θα γίνει η επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους. Η εμπορική αξία του μετοχικού κεφαλαίου ανέρχεται σε 90,8 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 59,7 εκατ. ευρώ αφορούν τη συμμετοχή της Ακτωρ Παραχωρήσεις. Αυτό μεταφράζεται σε δύο ετήσιες καταβολές των 30 εκατ. ευρώ, που δεν απέχουν πολύ από το ετήσιο μέρισμα που εισπράττει σήμερα η εταιρεία.

Σε κάθε περίπτωση, πλέον, μετά και τη συμφωνία πώλησης και της Ακτωρ στην Intrakat, η έμφαση του ομίλου Ελλάκτωρ θα πρέπει να δοθεί στις παραχωρήσεις, που θα αποτελέσουν την κύρια πηγή εσόδων και κερδών της Ελλάκτωρ. Ωστόσο, πηγές του κατασκευαστικού κλάδου σημείωναν το προηγούμενο διάστημα ότι μια πιθανή απώλεια της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού ενδεχομένως να επισπεύσει τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τις τύχες συνολικά της Ακτωρ Παραχωρήσεις.

Δεν αποκλείεται δηλαδή να «μπει πωλητήριο» και στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, ιδίως μάλιστα αν κατορθώσει να «προικιστεί» με τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης), ύψους άνω του 1,5 δισ. ευρώ, για το τμήμα από το Ηράκλειο έως τα Χανιά. Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό η Ακτωρ Παραχωρήσεις συμμετέχει με τον όμιλο Mytilineos, με αρκετούς να θεωρούν το σχήμα εκ των «φαβορί» για την επικράτηση. Το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών αναμένεται εντός του τρέχοντος μηνός, καθώς το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και ο χρόνος είναι πιεστικός.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μαζί με τις συμμετοχές στις υπόλοιπες συμβάσεις παραχώρησης, αλλά και την Αττική Οδό, η Ακτωρ Παραχωρήσεις έχει λαμβάνειν συνολικά μερίσματα ύψους 1,3 δισ. ευρώ σε βάθος 20ετίας. Το ποσό αυτό αναμένεται να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο τους επόμενους μήνες, με δεδομένο ότι η εταιρεία διεκδικεί σειρά διαγωνισμών ΣΔΙΤ και έργων παραχώρησης. Πρόσφατα υπεγράφη το έργο ΣΔΙΤ για την κατασκευή και εκμετάλλευση του οδικού άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, ύψους 312 εκατ. ευρώ, όπου η Ακτωρ Παραχωρήσεις συμμετέχει με ποσοστό 60%, όπως επίσης και το έργο ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος – Νεάπολη, ύψους 360 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή της εταιρείας να διαμορφώνεται στο 20%. Επίσης, η Ακτωρ Παραχωρήσεις ενίσχυσε κατά 5,66% το ποσοστό συμμετοχής της στην κοινοπραξία εκμετάλλευσης της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, σε 27,71%. Πωλητής του εν λόγω ποσοστού ήταν η Αβαξ.

Διαβάστε επίσης:

Αττική Οδός: Από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η μεγαλύτερη προσφορά – Στα 3,27 δισ.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το παρασκήνιο της προσφοράς-ρεκόρ για την Αττική Οδό

Axia: Τα οφέλη για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την Αττική Οδό – 2 έως 7 ευρώ πάνω η μετοχή

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News