Η μάχη για την «παγωμένη» αγορά των 250 εκατ. ευρώ
Νέες εταιρείες με αναφορές στο παρελθόν κάνουν ολοένα και πιο αισθητή την παρουσία τους το τελευταίο διάστημα στην αγορά παγωτού, η οποία προσπαθεί τα τελευταία χρόνια να είναι ισχυρή καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο κατά τους θερινούς μήνες. Αν και το τοπίο έχει αλλάξει σημαντικά από τότε που οι καταναλωτές χωρίζονταν σε οπαδούς των παγωτών ΔΕΛΤΑ και ΕΒΓΑ, καθώς κανένα από τα δύο σήματα δεν υπάρχει πλέον στην κατηγορία του παγωτού, η δεύτερη επαναδραστηριοποιείται με άλλο σήμα, ενώ για την πρώτη δεν θα πρέπει να αποκλειστεί μελλοντικά η παρουσία της σε αυτή την αγαπημένη κατηγορία, στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής που έχει χαραχθεί για την ανάπτυξη της εταιρείας. Σημειώνεται ότι συνολικά η αγορά τυποποιημένου παγωτού στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι φθάνει τα 250 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά την ΕΒΓΑ, η οποία έχει μετονομαστεί σε EMFI από το 2019, η εταιρεία επαναδραστηριοποιείται στη λιανική αγορά παγωτού με το σήμα Menne, με τα πρώτα ψυγεία να κάνουν την εμφάνισή τους το φετινό καλοκαίρι κυρίως σε τουριστικές περιοχές της Πελοποννήσου (σε Ηλεία, Κορινθία, Αργολίδα, Μεσσηνία), καθώς και στην Κρήτη αλλά και στην Αθήνα. Υπενθυμίζεται ότι το 2010 η ΕΒΓΑ, συμφερόντων Φιλίππου, πούλησε στη Unilever τα σήματα παγωτού, συνεχίζοντας ωστόσο την παραγωγή των προϊόντων στις εγκαταστάσεις της στην Ιερά Οδό. To 2013 η ΕΒΓΑ ξεκίνησε συνεργασία με την ιταλική εταιρεία παγωτού Menne, η οποία υπάρχει από το 1927, και πλέον επαναδραστηριοποιείται στη λιανική αγορά παγωτού με δικά της προϊόντα και όχι μόνον ως συνεργάτης της Unilever. Ας σημειωθεί ότι η ΕΒΓΑ ήταν η πρώτη εταιρεία που παρήγε τυποποιημένο παγωτό ήδη από το 1936.
Υπενθυμίζεται ότι τέσσερα χρόνια πριν από την πώληση των σημάτων της ΕΒΓΑ στη Unilever, το 2006, η ΔΕΛΤΑ είχε πουλήσει τη δραστηριότητά της στο παγωτό σε μια άλλη πολυεθνική, τη Nestle, η οποία το 2016 μεταβίβασε αυτή τη δραστηριότητα στην εταιρεία Froneri (κοινοπραξία της Nestle και της βρετανικής R&R). Η τελευταία το 2017 έκλεισε το εργοστάσιο παγωτού στον Ταύρο. Ενα άλλο σήμα που δεν υπάρχει πια, αλλά δεν αποκλείεται να εμφανιστεί το επόμενο διάστημα, είναι αυτό της ΑΓΝΟ. Υπενθυμίζεται ότι τα εμπορικά σήματα αλλά και ακίνητα της βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας έχουν αποκτηθεί από την «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» των αδελφών Σαράντη (Ολυμπος, Τυράς) και στους στόχους της εταιρείας είναι να κυκλοφορήσουν τα πρώτα προϊόντα με το σήμα ΑΓΝΟ το προσεχές φθινόπωρο, σε πρώτη φάση στην Κεντρική Μακεδονία. Αν και το πλάνο προβλέπει αρχικά να κυκλοφορήσουν γάλα, γιαούρτι και βούτυρο, η εταιρεία δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να δούμε στο μέλλον ξανά και τα παγωτά ΑΓΝΟ.
Η αποχώρηση πάντως τις δύο προηγούμενες δεκαετίες παραδοσιακών δυνάμεων από τη λιανική παγωτού οδήγησε στην ανέλιξη νέων «παικτών» στην εν λόγω αγορά. Ετσι, εκτός από τις δύο πολυεθνικές Unilever-Algida και Froneri, σημαντικό μερίδιο στην αγορά παγωτού έχει πλέον και η Κρι Κρι. Βεβαίως η εταιρεία, η οποία είναι γνωστή για το γιαούρτι της, ξεκίνησε από το παγωτό, όταν ο Γιώργος Τσινάβος, πατέρας του σημερινού ιδιοκτήτη της εταιρείας, άνοιξε το 1954 στις Σέρρες ζαχαροπλαστείο που διέθετε κυρίως παγωτό. Το 2022 η εταιρεία στο κανάλι του σούπερ μάρκετ ήταν η δεύτερη σε πωλήσεις παγωτού (σε όγκο), ενώ πλέον έχει αυξήσει σημαντικά την παρουσία της στη μικρή λιανική (περίπτερα, μίνι μάρκετ).
Την παρουσία της ενισχύει με δικά της ψυγεία και η Cold Sin, κυρίως σε τουριστικές περιοχές στην Κεντρική Ελλάδα, όπως για παράδειγμα στο Πήλιο, η οποία έχει έδρα τη Λαμία. Η Cold Sin, εκτός του ότι αποτελεί τον επίσημο εθνικό διανομέα των παγωτών της Μars Hellas Α.Ε., της εταιρείας General Mills A.E. (Häagen-Dazs) και είναι αποκλειστικός αντιπρόσωπος της ιταλικής Sammontana SPA για Ελλάδα και Κύπρο, διαθέτει ολοένα και περισσότερα δικά της σήματα παγωτού.
Διαβάστε επίσης:
Προβλήματα στην «πατρίδα» της σαμπάνιας: Γιατί αλλάζει η γεύση
Η ελληνική startup που φτιάχνει καλλυντικά από υπολείμματα εσπρέσο
Η μάχη στην αγορά αναψυκτικών και χυμών
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News