ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι κινήσεις των ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών – Eξαγορές, συγχωνεύσεις και εξαγωγές

Οι κινήσεις των ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών – Eξαγορές, συγχωνεύσεις και εξαγωγές

Νέες αγορές και νέα προϊόντα, εστίαση σε κωδικούς με υψηλή προστιθέμενη αξία, αλλά και κινήσεις εσωτερικής αναδιοργάνωσης αποτελούν τις στρατηγικές επιλογές των ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών, οι οποίες επιθυμούν να αφήσουν πίσω το 2022. Μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά, η οποία χαρακτηρίστηκε από υψηλό κόστος παραγωγής, λόγω της κατακόρυφης αύξησης της τιμής της πρώτης ύλης και του ενεργειακού κόστους και σημαντική υποχώρηση του όγκου πωλήσεων σε όλες τις κατηγορίες γαλακτοκομικών και τυριών.

Η κίνηση, βεβαίως, που αναμένει με ενδιαφέρον η αγορά είναι αυτή της συνένωσης της ΔΕΛΤΑ με την Δωδώνη και η εξαγορά, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, του λοιπού ποσοστού που δεν κατέχει ακόμη το CVC -περίπου 30%- στη δεύτερη εταιρεία, κάτι πάντως, που αναμένεται να έχει «κλείσει» μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Το πρώτο καθοριστικό βήμα γίνεται αυτές τις ημέρες με τη συγχώνευση της Vivartia (όπου ανήκει η ΔΕΛΤΑ) και της Venetiko Holdings, της εταιρείας που είχε συστήσει το αμερικανικό fund CVC και μέσω αυτής έχει εξαγοράσει περίπου το 70% της «Δωδώνης». Βάσει του σχεδίου συγχώνευσης η Venetiko θα απορροφηθεί από τη Vivartia και πλέον τόσο η ΔΕΛΤΑ όσο και η «Δωδώνη» θα βρίσκονται κάτω από την «ομπρέλα» της Vivartia. Με την προσθήκη της «Δωδώνης» η ΔΕΛΤΑ θα αποκτήσει ουσιαστικά τη βασική κατηγορία που της έλειπε στο πλαίσιο της στρατηγικής για την «καλή διατροφή» που αναπτύσσει το τελευταίο διάστημα, που δεν είναι άλλο από τη φέτα και εν γένει τα τυριά. Φέτος άλλωστε η «Δωδώνη» εγκαινίασε δύο νέες μονάδες παραγωγής, μία για τα plant – based προϊόντα της και μία για τα σκληρά τυριά.

Πριν από αυτό, πάντως, η ΔΕΛΤΑ έχει προχωρήσει σε βασικές κινήσεις εσωτερικής αναδιοργάνωσης οι οποίες περιλαμβάνουν την περικοπή του 15% των κωδικών, την ορθή αξιοποίηση του τεράστιου δικτύου που έχει στη μικρή λιανική, την περικοπή της διανομής φρέσκου γάλακτος στην Βόρεια Ελλάδα, αλλά και την είσοδο σε νέες κατηγορίες, όπως οι πουτίγκες, κατηγορία στην οποία δραστηριοποιείται μόνο η Arla. Μετά δε την εξαγορά του 70% του τυροκομείου Κουρέλλας ΑΕ και της «Δανιήλ Γκατένιο ΑΕ», η ΔΕΛΤΑ προσανατολίζεται σε νέα εξαγορά, ενώ δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο επαναδραστηριοποίησής της σε κατηγορίες στις οποίες είχε παρουσία παλιότερα και μάλιστα ηγετική.

Η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» (Όλυμπος, Τυράς) δίνει έμφαση τόσο στην ολοκλήρωση του εργοστασίου χαλουμιού στην Κύπρο όσο και στην τοποθέτηση στην αγορά το ερχόμενο φθινόπωρο των προϊόντων με το σήμα «ΑΓΝΟ» το οποίο απέκτησε η εταιρεία σε πλειστηριασμό την άνοιξη του 2022. Η εταιρεία, πάντως, δίνει πλέον μεγάλη βαρύτητα στο εξωτερικό καθώς από εκεί προήλθε το 2022 το 55% των πωλήσεών της, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί σε 60% το 2023.

Με το βλέμμα στραμμένο στις ξένες αγορές είναι και η ΜΕΒΓΑΛ, με τις ΗΠΑ να αποτελούν τον κυριότερο προορισμό για τη φέτα της βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας. Πέρυσι οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ έφτασαν τα 9 εκατ. ευρώ με δυνατό χαρτί τη βιολογική «φέτα».

Με τις πωλήσεις από το εξωτερικό να υπερβαίνουν τις εγχώριες συνεχίζει και η Κρι Κρι, η οποία αναμένει φέτος να κάνει τζίρο πάνω από 200 εκατ. ευρώ. Βασικοί πυλώνες ανάπτυξης είναι το γιαούρτι, επώνυμο και ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και το παγωτό με την έμφαση πλέον να δίνεται στο greek frozen yogurt (παγωτό γιαούρτι).

Διαβάστε επίσης:

Το αμερικανικό όνειρο της ΜΕΒΓΑΛ: Στα 9 εκατ. ευρώ οι εξαγωγές στις ΗΠΑ

ΟΜΗΡΟΣ: Εξαγορά εγκατάστασης σταθμού γάλακτος από τη ΔΕΛΤΑ

Γαλακτοκομικά: Οι ανατιμήσεις «γκρεμίζουν» τις πωλήσεις

ΔΕΛΤΑ: Απεξάρτηση από το φρέσκο γάλα και είσοδος σε νέα προϊόντα

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News