Αττική Οδός: Έως το φθινόπωρο η ανάδειξη του πλειοδότη
Με στόχο την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή για τη νέα 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού έως το φθινόπωρο, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ προχωρεί σήμερα Πέμπτη στην αποσφράγιση των φακέλων των υποψηφίων που κατέθεσαν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, προκειμένου να αξιολογηθεί η εγκυρότητα των νομιμοποιητικών και άλλων εγγράφων τους, όπως προβλέπει ο διαγωνισμός.
Πρόκειται για το πρώτο από τα τρία βήματα για την ανάδειξη νικητή. Θα ακολουθήσουν η αποσφράγιση των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, πιθανότατα εντός του Σεπτεμβρίου, και, τέλος, το στάδιο της διαδικασίας υποβολής βελτιωμένων προσφορών για όσους από τους προεπιλεγμένους επενδυτές έχουν υποβάλει προσφορές με διαφορά έως και 5% σε σχέση με την υψηλότερη. Μαζί με τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές θα αποσφραγιστεί και η ανεξάρτητη αποτίμηση του χρηματοοικονομικού συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία πρακτικά λειτουργεί ως ο «ελάχιστος πήχυς» τον οποίο πρέπει να υπερβούν οι υποψήφιοι.
Μετά την ανάδειξη νικητή θα ακολουθήσουν η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωσή της από τη Βουλή.
Στην τρέχουσα τελική φάση του διαγωνισμού συμμετέχουν πλέον τα έξι επενδυτικά σχήματα τα οποία κατέθεσαν τη Δευτέρα φακέλους προσφορών. Πρόκειται για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την ισπανική Abertis Infraestructuras, την κοινοπραξία των Brisa Autoestradas de Portugal, Rubicone Bidco, από την Πορτογαλία και τη Μεγάλη Βρετανία αντίστοιχα, μαζί με την Intrakat, την κοινοπραξία της Macquarie με τη Fincop Infrastructure, συμφερόντων ομίλου Κοπελούζου, την κοινοπραξία των Mytilineos, Vinci Highways, Vinci Concessions και Mobility Partner, και, τέλος, την κοινοπραξία των σημερινών παραχωρησιούχων Ακτωρ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ με τη Meridiam Eastern Europe.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, το τίμημα αναμένεται να ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ και ενδεχομένως να προσεγγίσει τα 2,5 δισ. ευρώ. Εκτίμηση που απομένει, ωστόσο, να επιβεβαιωθεί.
Σύμφωνα με κύκλους του ΤΑΙΠΕΔ υπάρχει μεγάλη ικανοποίηση για το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε και το οποίο αποδίδεται από τις ίδιες πηγές αφενός στο γεγονός ότι όπως αποφασίστηκε από το Ταμείο ο διαγωνισμός έγινε δίχως κατασκευαστικό έργο, δηλαδή χωρίς τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, και αφετέρου στο ότι ο οδικός άξονας έχει σημαντικά έσοδα και θεωρείται μια ιδιαίτερα ασφαλής επένδυση. Ενδεικτικά αναφέρεται πως από το 2016 μέχρι και τη χρήση του 2022 οι υφιστάμενοι παραχωρησιούχοι (η Ελλάκτωρ που ελέγχει το 65,7% και η ΑΒΑΞ που ελέγχει το 34,2%) έχουν εισπράξει κεφάλαια της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ με τη μορφή μερισμάτων και επιστροφών κεφαλαίου. Για τη χρήση του 2022 τα διανεμόμενα μερίσματα είναι της τάξεως των 46,8 εκατ. ευρώ, πέραν του προμερίσματος ύψους 30 εκατ., ήτοι συνολικά 76,8 εκατ. ευρώ.
Το ισχυρό ενδιαφέρον, ωστόσο, αποδίδεται από πηγές του ΤΑΙΠΕΔ και στο γεγονός ότι εξέλιπε η όποια πολιτική αβεβαιότητα μετά τα αποτελέσματα των πρόσφατων εκλογών.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει διόδια 2,5 ευρώ για μία πενταετία αλλά και δικαίωμα του παραχωρησιούχου να αιτηθεί αύξηση του τιμήματος των διοδίων μετά την παρέλευση αυτού του διαστήματος, εφόσον τεκμηριώσει επαρκώς τους λόγους για κάτι τέτοιο.
Στην τελική φάση είχαν προκριθεί ακόμη δύο επενδυτικά σχήματα, τα οποία όμως δεν υπέβαλαν τελικά δεσμευτικές προσφορές (Gruppo Fininc-inc SPA και Vauban-dif-egis).
Η Αττική Οδός έχει μήκος περίπου 70 χλμ., κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης και αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης περιοχής της πρωτεύουσας, ενώ είναι ο συνδετικός κρίκος του άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News