Σούπερ μάρκετ: Αύξηση τζίρου κατά 9,9% λόγω πληθωρισμού
Αυξηµένος κατά 9,9% ήταν ο τζίρος των σούπερ µάρκετ στο πεντάµηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2023 σε σύγκριση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2022, αύξηση που οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στον πληθωρισµό και όχι στην αύξηση της ζήτησης.
Πάντως, για πρώτη φορά από την αρχή της χρονιάς καταγράφεται έστω και οριακά αύξηση του όγκου πωλήσεων, κατά 0,4%, εξέλιξη η οποία αποδίδεται σε σηµαντικό βαθµό στην ενίσχυση των πωλήσεων λόγω τουρισµού. Πολύ µεγαλύτερος εξακολουθεί να είναι ο ρυθµός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το µερίδιο των οποίων διαµορφώνεται πλέον σε 17,4%, εξαιρουµένης της Lidl, κοντά στα επίπεδα δηλαδή της βαθιάς ύφεσης του 2012, όταν είχε φθάσει στο 17,8%.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI), οι πωλήσεις των σούπερ µάρκετ (σ.σ. πρόκειται για τις πωλήσεις των ταχυκίνητων αγαθών, των αγαθών δηλαδή που αγοράζονται πιο συχνά από τους καταναλωτές) κατά το πρώτο πεντάµηνο του 2023 διαµορφώθηκαν σε 3,66 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 2,78 δισ. ευρώ αφορούσαν τυποποιηµένα προϊόντα και τα υπόλοιπα προϊόντα που πωλούνται χύµα. Το 81,5% της αξίας πωλήσεων αντιστοιχούν στις πωλήσεις τροφίµων, τυποποιηµένων και µη, το 8,9% στις πωλήσεις ειδών ατοµικής υγιεινής και οµορφιάς, το 7,8% σε είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.λπ.) και το 1,8% λοιπά είδη. Αν µη τι άλλο, από το παραπάνω γίνεται σαφές κατά πόσο οι συνεχιζόµενες ανατιµήσεις στα τρόφιµα επηρεάζουν τις πωλήσεις των σούπερ µάρκετ. Βάσει άλλωστε των στοιχείων της Circana, στο πεντάµηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2023 καταγράφηκε µεσοσταθµική αύξηση της τιµής ανά µονάδα 9,5% στα είδη σούπερ µάρκετ.
Οι µεγαλύτερες αυξήσεις τιµών το πρώτο πεντάµηνο του 2023 καταγράφονται στα γαλακτοκοµικά (14,5%), στα απορρυπαντικά – καθαριστικά (13,7%), στα άλλα είδη νοικοκυριού –που µπορεί να περιλαµβάνουν για παράδειγµα τα χαρτικά (11,9%)– , στα είδη ατοµικής υγιεινής (10,7%), στα υλικά µαγειρικής (10,6%).
Οι αυξήσεις τιµών, βεβαίως, επηρέασαν τη ζήτηση. Ετσι, στα υλικά µαγειρικής καταγράφηκε στο 5µηνο µείωση του όγκου πωλήσεων κατά 3,5%, στα γαλακτοκοµικά κατά 1,9%, στα κατεψυγµένα τρόφιµα κατά 1,4%, στα συσκευασµένα τρόφιµα κατά 1,3%, στα άλλα είδη νοικοκυριού κατά 0,9%, στα αλκοολούχα ποτά κατά 0,6% και στα καθαριστικά σπιτιού – απορρυπαντικά κατά 0,4%.
Συνολικά στην κατηγορία των ειδών διατροφής καταγράφηκε οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 0,1%, ενώ την ίδια ώρα ο τζίρος τους αυξήθηκε κατά 9,1%. Στην κατηγορία των ειδών ατοµικής υγιεινής και οµορφιάς καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 2,6%, µε την αξία πωλήσεων να εκτοξεύεται και να αυξάνεται κατά 12,6%, ενώ µείωση του όγκου πωλήσεων κατά 0,7% καταγράφηκε στα είδη νοικοκυριού, µε την αξία πωλήσεων να ενισχύεται στο πεντάµηνο κατά 12,4%.
Αύξηση, τέλος, κατά 9,8% καταγράφηκε και στην αξία πωλήσεων των προϊόντων που πωλούνται χύµα, εξέλιξη που επίσης οφείλεται σε µεγάλο βαθµό στον πληθωρισµό.
Διαβάστε επίσης:
Tα κλειδιά του νέου marketpass – 5 ερωτήσεις για τον δεύτερο κύκλο
Καλάθι του Νοικοκυριού: Σταθερές οι τιμές στο 96,35% των προϊόντων
Η επόμενη φάση στη μάχη έναντι του πληθωρισμού: Τα κέρδη των εταιρειών
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News