Ρόμπυ Μπουρλάς: Τα σχέδια της Public και οι επενδύσεις των 20 εκατ. ευρώ
Επενδύσεις σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικές προϊοντικές κατηγορίες, όπως τα είδη σπιτιού, αλλά και η κατηγορία της υγείας και ευεξίας, απόκτηση μειοψηφικής συμμετοχής σε εταιρείες που αναπτύσσουν εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης στο λιανεμπόριο, αλλά και νέες υπηρεσίες για τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης μετά την αγορά δρομολογεί η Public.
Μέχρι το τέλος του χρόνου, μάλιστα, όλα τα καταστήματα MediaMarkt θα λειτουργούν πλέον με ταμπέλα Public μετά την απόφαση του ομίλου να διατηρήσει πλέον μόνο το ένα σήμα. Τα παραπάνω αποκαλύπτει μιλώντας στην «Καθημερινή» της Κυριακής ο κ. Ρόμπυ Μπουρλάς, διευθύνων σύμβουλος του Public Group.
Ο ίδιος απαντάει για τις φήμες που θέλουν την εταιρεία να αναζητάει πωλητή και δίνει τη δική του εξήγηση για τις ζημιογόνες χρήσεις, εκτιμώντας ότι το 2023 ο τζίρος της Public θα σπάσει το φράγμα του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ.
– Τον περασμένο Οκτώβριο σε συνέντευξη Τύπου είχατε εκτιμήσει ότι ο στόχος για τον τζίρο του 2022 ήταν τα 500 εκατ. ευρώ. Επετεύχθη αυτός ο στόχος;
– Φθάσαμε πολύ κοντά, αλλά τελικά το 2022 κλείσαμε με κύκλο εργασιών περίπου 485 εκατ. ευρώ. Ο λόγος που έκλεισε η χρονιά κάτω από τα 500 εκατ. ευρώ, ένα νούμερο που έχει κι ένα συμβολισμό για εμάς, είναι ότι υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη υλοποίησης των επόμενων φάσεων σε κάποια από τα προγράμματα επιδότησης συσκευών. Στο τρέχον δωδεκάμηνο οι πωλήσεις μας έχουν υπερβεί τα 500 εκατ. ευρώ. Το πρώτο τετράμηνο του 2023 σημειώσαμε διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης και εκτιμώ ότι το 2023 θα ξεπεράσουμε κατά πολύ τα 500 εκατ. ευρώ.
– Πόσο αυξήθηκε το κόστος λειτουργίας το 2022 λόγω της αύξησης των τιμών της ενέργειας και του μισθολογικού κόστους;
– Για την ενέργεια πληρώσαμε επιπλέον 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ δώσαμε συνολικά 2,5 εκατ. ευρώ για μπόνους στους εργαζομένους. Από την άλλη, κάναμε πολλές ενέργειες για να γίνουμε πιο αποδοτικοί, με συνέπεια να αφαιρέσουμε από την κοστολογική βάση μας 5 εκατ. ευρώ. Στόχος που υπάρχει και για τα επόμενα χρόνια, η αφαίρεση δηλαδή 5 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση από το κόστος μας. Το μεγάλο κόστος μας, πάντως, είναι τα ενοίκια και όλοι οι λιανέμποροι είναι σε διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των μισθωτηρίων συμβολαίων.
– Το σήμα MediaMarkt τελικά θα εξαφανιστεί;
– Μέχρι το τέλος του χρόνου όλα τα καταστήματα θα λειτουργούν κάτω από τη μάρκα Public και όλοι οι άνθρωποι της MediaMarkt, οι οποίοι έχουν μεγάλη τεχνογνωσία στις λευκές συσκευές, εντάσσονται στα Public. Δεν έχει νόημα να μείνουμε στην αγορά με δύο σήματα. Μέχρι σήμερα έχουμε ανακαινίσει έξι MediaMarkt σε mega καταστήματα Public νέας γενιάς με επίκεντρο τις οικιακές συσκευές και το ίδιο θα γίνει και με τα υπόλοιπα επτά.
– Μετά τις επενδύσεις σε last mile, audiobooks, τι άλλο να περιμένουμε από την Public;
– Δεν κάνουμε μια επένδυση και την αφήνουμε στην τύχη της. Για εμάς σημαντικό είναι κάθε επένδυση να αποκτήσει στρατηγική αξία για τον όμιλο. Για παράδειγμα, η iRepair έχει λανσάρει το μεγαλύτερο σήμα ανακατασκευασμένων συσκευών στην Ελλάδα (πρόκειται για το second go). Με την Svuum, την εταιρεία ταχυμεταφορών στην οποία επενδύσαμε, θα λανσάρουμε 16 δικά μας φορτηγά για εγκατάσταση οικιακών συσκευών στο σπίτι. Στο πλαίσιο αυτής της νέας υπηρεσίας με μόνο μία επίσκεψη θα παραδίδεται η συσκευή, θα γίνονται η εγκατάσταση και η επίδειξη λειτουργίας, καθώς και η απεγκατάσταση της παλιάς συσκευής, προκειμένου να οδηγείται στην ανακύκλωση. Το άλλο που σχεδιάζουμε με την Douleutaras, και έχει ήδη εφαρμοσθεί πιλοτικά στην Κύπρο, είναι το εξής: να πηγαίνει το φορτηγό της μεταφορικής να παραδώσει τη συσκευή και να προγραμματίζουμε να πηγαίνει και ο τεχνικός της Douleutaras την ίδια ώρα για την εγκατάσταση. Στην Αττική αυτό θα γίνεται με τη δική μας ομάδα και την Svuum, εκτός Αττικής σχεδιάζουμε τη συνεργασία με την Douleutaras. Η συνεργασία με την Svuum έχει ήδη ξεκινήσει πιλοτικά με τρία φορτηγά και θα τεθεί πλήρως σε λειτουργία τον Σεπτέμβριο.
Αλλος τομέας που μας ενδιαφέρει πάρα πολύ να επενδύσουμε είναι το κομμάτι του AI (artificial intelligence – τεχνητή νοημοσύνη). Επομένως κοιτάζουμε εταιρείες, ελληνικές και ξένες, που ειδικεύονται στην εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στο λιανεμπόριο για να επενδύσουμε σε αυτές, ιδανικά με την απόκτηση μειοψηφικής συμμετοχής.
Εξετάζουμε επίσης την επένδυση σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων από αυτές που διαθέτουμε εμείς, αλλά έχουν συνάφεια με το δικό μας αντικείμενο. Για παράδειγμα κοιτάζουμε την κατηγορία που έχει σχέση με το σπίτι. Πολλοί πελάτες μας ζητούν και μικρά είδη σπιτιού, διότι πουλάμε οικιακές συσκευές. Αυτό δεν θα το κάνουμε οργανικά. Ψάχνουμε εταιρείες που ειδικεύονται στα είδη σπιτιού και θα κοιτάζαμε και εξαγορά σε αυτόν τον τομέα. Εταιρείες με φυσικά καταστήματα, αλλά πολύ δυνατές και στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Εκτός από την κατηγορία του σπιτιού, μας ενδιαφέρει η κατηγορία της υγείας και ευεξίας.
Ακριβώς επειδή έχουμε επιλέξει να αναπτυσσόμαστε οργανικά αλλά και μέσω εξαγορών, έχουμε ιδρύσει την Public Capital Partners μέσω της οποίας έχουν γίνει επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ σε εταιρείες όπως η iRepair, η Klarna, η Svuum κ.ά. Είμαστε σε συζητήσεις με το διοικητικό συμβούλιο για να επενδύσει αυτό το fund άλλα 20 εκατ. ευρώ σε εταιρείες.
Επίσης μέσα στο 2024 θα πραγματοποιηθούν επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των τεχνολογικών υποδομών μας, αλλά και επενδύσεις στα μεγάλα καταστήματα. Κάποια στιγμή πιο μετά θα πρέπει να σκεφθούμε και νέες αποθήκες. Πήγαμε από τα 7.000 τ.μ. στα 40.000 τ.μ., αλλά ήδη σκεφτόμαστε ότι σε τρία χρόνια από τώρα τα 40.000 πρέπει να γίνουν 100.000 τ.μ. και ήδη σχεδιάζουμε πώς πρέπει να είναι οι αποθήκες μας το 2027-2028.
– Εκτός από την περιοχή του Ελληνικού, όπου ήδη έχετε συμφωνήσει να αναπτύξετε κατάστημα, εξετάζετε τη δραστηριοποίηση σε άλλα εμπορικά πάρκα, όπως για παράδειγμα αυτό που θα αναπτύξει η Trade Estates στα Σπάτα.
– Κάποτε είχαμε συζητήσει να κάνουμε ακόμη και outlet στα Σπάτα, εντός του Designer Outlet Athens (πρώην McArthurGlen Athens). Εχουμε κοιτάξει και το Smart Parκ. Κοιτάζουμε και το εμπορικό πάρκο της Trades Estates. Είναι μια περιοχή στην οποία θα θέλαμε να έχουμε παρουσία. Το concept της Trade Estates για τα εμπορικά πάρκα είναι ενδιαφέρον.
Διψήφια αύξηση λειτουργικών κερδών το 2023
– Εκτιμήσατε ότι ο τζίρος το 2023 θα υπερβεί τα 500 εκατ. ευρώ. Τι γίνεται όμως με τα κέρδη; Η εταιρεία έχει συνεχώς ζημιογόνες χρήσεις, κάτι που πυροδοτεί σενάρια και δημοσιεύματα περί αναζήτησης αγοραστή.
– Θα ξεκινήσω από το τελευταίο. Διαβάσαμε κι εμείς έκπληκτοι το δημοσίευμα περί πώλησης της εταιρείας και πολύ γρήγορα και εμφατικά το διαψεύσαμε, διότι δεν έχει καμία δόση αλήθειας. Δεν είναι στο πλάνο μας, σε καμία περίπτωση δεν μας ενδιαφέρει να πουλήσουμε την εταιρεία. Η εταιρεία αυτή τη στιγμή χτίζεται με βάση το νέο μοντέλο της. Θέλουμε να αναπτύξουμε το νέο μοντέλο, πιστεύουμε παρά πολύ σε αυτό. Επομένως δεν μας ενδιαφέρει κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή.
Σε ό,τι αφορά τις ζημίες, θα ήθελα να επισημάνω το εξής: αυτό που βλέπετε στις λογιστικές καταστάσεις περιέχει δύο είδη κόστους: πρώτον, το κόστος του να βγούμε από ένα ακίνητο 8.000 τ.μ. και να πάμε σε ένα ακίνητο 2.500 τ.μ. που είναι ένα cash κόστος. Υπάρχουν όμως και πολλά non cash κόστη. Δηλαδή εάν έχουν γράψει αποσβέσεις και μειώσεις λογιστικά στο κατάστημα, οι ορκωτοί σωστά πρέπει να μηδενίσουν την απόσβεση. Και το 2021 και το 2022 ήταν θετικό αυτό που κοιτάζουμε κυρίως εμείς, η οργανική κερδοφορία της εταιρείας και όχι το εάν πρέπει να σβήσουμε κάποιες λογιστικές εγγραφές που είχε κάνει η MediaMarkt πριν από κάποια χρόνια, που βεβαίως ορθά αποτυπώνονται στους ισολογισμούς της εταιρείας. Αυτό που κοιτάζουμε είναι η λειτουργική κερδοφορία της εταιρείας. Ηταν 2 εκατ. ευρώ το 2021, θα είναι μεγαλύτερη το 2022 και θα είναι διψήφια θετική το 2023. Το 2023 θα είναι η τελευταία χρονιά που θα αποτυπωθούν όλες αυτές οι λογιστικές εγγραφές και τα κόστη. Το 2024 ο ισολογισμός θα δείχνει πολύ μεγαλύτερη λειτουργική κερδοφορία. Η πανδημία καθυστέρησε την ολοκλήρωση της συγχώνευσης ουσιαστικά δύο χρόνια.
– Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι όταν πλέον θα είναι πιο «νοικοκυρεμένη» η εταιρεία, θα πουληθεί ευκολότερα και σε υψηλότερη τιμή…
– Δεν είμαστε private equity fund. Η Sunlight, για παράδειγμα, ανήκει στον όμιλο Olympia περίπου 40 χρόνια. Δεν είναι στη λογική μας να πουλήσουμε έπειτα από λίγα χρόνια τα περιουσιακά στοιχεία μας.
– Γιατί κλείσατε το κατάστημα στο Χαλάνδρι;
– Ερχόταν ο πελάτης στο κατάστημα στο Χαλάνδρι και απαιτούσε να πουλάμε και σε αυτό τηλεοράσεις. Δεν το κλείσαμε το κατάστημα. Στην ουσία το μεταφέραμε στο Μαρούσι, δημιουργώντας ένα mega Public στο The Mall Athens. Οταν ο πελάτης σου λέει ότι «το κατάστημα δεν μου καλύπτει τις ανάγκες» πρέπει να δώσεις λύση.
– Από την άλλη, όμως, κλείσατε το κατάστημα στο Αγρίνιο χωρίς να γίνει κάποια συγχώνευση ή μεταφορά καταστήματος.
– Κατ’ αρχάς προσπαθούμε σε κάθε σημείο να διαπραγματευθούμε με τους ιδιοκτήτες των ακινήτων τα μισθώματα, ειδικά όταν λήγουν τα συμβόλαια. Υπάρχουν ιδιοκτήτες που μας ακούν, υπάρχουν και ιδιοκτήτες που έχουν πολύ παράλογες απαιτήσεις και σου ζητούν να ανανεώσεις με πολύ υψηλότερο μίσθωμα και μάλιστα για 15 χρόνια. Στο Αγρίνιο ψάχναμε για πολύ καιρό να βρούμε ένα μεγαλύτερο κατάστημα για να βάλουμε και τις λευκές συσκευές, δεν βρήκαμε, αλλά δεν γινόταν να συνεχίσουμε να πληρώνουμε όσα ζητούσαν. Συνολικά επενδύουμε στο λιανεμπόριο. Ο βασικός μέτοχος είναι παθιασμένος με το λιανεμπόριο.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News